Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte sit eget barn?!?!?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom til at tænke på noget, må man ansætte sit eget barn (14 år) i en enkeltmandsvirksomhed og udbetale løn som et normalt ansættelsesforhold?

Jeg tænker, knægten har et uudnyttet frikort, jeg udbetaler ham løn for arbejde udført (lovligt for den alder), lad os sige 30.000 kr pr år. Min virksomhed får fuldt fradrag for udgiften (dvs. ingen skat) og drengen skal ikke betale skat da han har frikortet. Dermed vil man spare i skat minus AMB, er der noget jeg overser?

For at køre den helt ud, hvis ovenstående er korrekt, så vil man vel bare kunne stoppe pengen i lommen selv uden at give knægten en krone og dermed have trukket penge ud næsten skattefrit. HVad overser jeg, da det vel ikke kan være så nemt?

Mvh

/René 

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Nej, det må du ikke. Først i det år, hvor dit barn er 15 år pr. 1. januar, må du udbetale løn. Og da skal det (selvfølgelig) være for udført arbejde, I skal holde timeregnskab osv., nøjagtig som om det var en anden ung, du havde ansat.  Reglerne er strammere for egne børn i egne virksomheder end ellers, netop for at undgå, at der bliver fusket med børnenes personfradrag.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 23:21

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

economicz.dk:
HVad overser jeg

Tjah - ud over de detaljer, som Anette beskriver, ser det også ud til, at du overser nødvendigheden af, at vi alle bidrager til at vores samfund kan fungere. Devil

mvh Hans

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:29

Economicz: Du læser ikke forkert, men du læser det forkerte sted: Det er ikke arbejdstilsynet men ligningsvejledningen, da det er et spørgsmål om skat og ikke om arbejdsforhold. Kik på  E.B.3.1.3 Løn til familie mv.

Dbh
Anette Sand
http://regnskabsskolen.dk

Fra 4300
Tilmeldt 7. Apr 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 07:39
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 5 person

Hej René

Du må gerne ansætte dit eget barn. Afhængig af hvad barnet skal lave.

Jeg har selv haft min datter ansat i egen virksomhed - jeg ansatte hende da hun blev 9 år på funktionærbasis med kontrakt.
Egentlig skulle hun ikke lave noget - men var med mig på kontoret og hyggede lidt om os en gang imellem (men det ville hun have gjort uanset om hun fik løn eller ej).

Jeg tjekkede op med arbejdsgiverforeningen og fagforening - her fik jeg beskeden, at det var helt i orden, så længe det var i forældres virksomhed og ikke "farligt" arbejde.

Når der skal laves frikort skal du naturligvis kontakte kommune - som i vores tilfælde kontaktede kommunen os efterfølgende og gav besked om, at de havde fået godkendelse af politiet. Når det er børn, der skal arbejde, skal det åbenbart godkendes gennem politiet?

Men - en ganske god idé til at benytte børns fradrag ... Min datter betalte herefter selv for sin privatskole.

God dag   / Susanne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil lige supplere Anettes indlæg med en passus fra Ligningsvejledningen for selskaber der i S.F.2.1.2 udtaler:

Beløb, som et selskab udbetaler som løn til hovedaktionærens børn, skal stå i et rimeligt forhold til den præstation, som børnene under hensyn til deres alder m.v. forventes at kunne yde i selskabets tjeneste. F.eks. vil fast månedsløn til hovedaktionærens børn, hvor lønnen ikke står i rimeligt forhold til den præstation, som børnene under hensyn til deres alder m.v. forventes at kunne yde i selskabets tjeneste, blive anset som udbytte til hovedaktionæren. Se LSRM 1985, 108 LSR og TfS 1994, 211 VLD.

Det er lidt tyndt med praksis, men jeg kan sige at der inden for de seneste to år har været fem sager for Landsskatteretten, hvor der er blevet nægtet fradrag for løn til børn. I alle tilfælde har begrundelsen været, at lønnen ikke stod mål den indsats der blev ydet.

I alle fem tilfælde, har Landsskatteretten stadfæstet afgørelsen.

Se i øvrigt Kildeskattelovens § 5, stk. 3:

Hvis et barn, der ved begyndelsen af indkomståret ikke er fyldt 15 år, har arbejde i en erhvervsvirksomhed, der drives af dets forældre, stedforældre eller plejeforældre, kan disse ikke fradrage lønnen til barnet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, og lønnen skal ikke medregnes ved opgørelsen af barnets skattepligtige indkomst.

Skal for god ordens skyld lige sige, at jeg ikke er kompetent til at vurdere de subjektive elementer = forholdet mellem løn og indsats. Jeg er her bare en dresseret abe der kan skrive af fra vejledning og lovgivning.

Vh
Lars

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

SRJ:

Jeg har selv haft min datter ansat i egen virksomhed - jeg ansatte hende da hun blev 9 år på funktionærbasis med kontrakt.
Egentlig skulle hun ikke lave noget - men var med mig på kontoret og hyggede lidt om os en gang imellem (men det ville hun have gjort uanset om hun fik løn eller ej).

SRJ:

Men - en ganske god idé til at benytte børns fradrag ... Min datter betalte herefter selv for sin privatskole.

Den slags smarte tricks gør mig harm, Susanne.
Faktisk er det ikke din datter, der har betalt for sin privatskole.
Det er mig.

For hver gang du snyder en krone i skat, er der en anden, der skal betale den - og det er der kun os andre ærlige skatteborgere til.

FØJ!!!

Jeg vil opfordre dig til at sende ovenstående beskrivelse til SKAT og spørge, om du skylder noget.
De kompetente skattekyndige, som har svaret i denne tråd kan naturligvis tage fejl. Hvis det skulle vise sig at være tilfældet - på trods af citater fra regelsamlingerne - beklager jeg meget mit udbrud i dette indlæg. Men hvis de har ret, så trænger du til en lang tur i skammekrogen.

Uden venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 13:48
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hans Stokholm Kjer:
Faktisk er det ikke din datter, der har betalt for sin privatskole.
Det er mig.

Og mig.

Desværre er det ikke eneste sted, der snydes. Jeg har gennem nogle måneder budt ind på køb af websider/webshop, og hver gang, jeg beder om regnskab, så bliver der sagt underlige lyde i den anden ende - eller al kommunikation dør.

Det kunne være at skattevæsnet ville have større udbytte af at gennemgå DK-Hostmasters kunderegister og sammenligne den med webshop i stedet for at gå efter kiosker og pizzaforretninger.

Mvh Maria

Certificeret C5 forhandler. http://www.nordsoft.dk 

Sig du har set mig på Amino, og vi giver 10% rabat på timeprisen.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:52

SRJ:

Jeg tjekkede op med arbejdsgiverforeningen og fagforening - her fik jeg beskeden, at det var helt i orden, så længe det var i forældres virksomhed og ikke "farligt" arbejde.

Hvilke foreninger gav dig det svar??

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)