Kom til at tænke på noget, må man ansætte sit eget barn (14 år) i en enkeltmandsvirksomhed og udbetale løn som et normalt ansættelsesforhold? Jeg tænker, knægten har et uudnyttet frikort, jeg udbetaler ham løn for arbejde udført (lovligt for den alder), lad os sige 30.000 kr pr år. Min virksomhed får fuldt fradrag for udgiften (dvs. ingen skat) og drengen skal ikke betale skat da han har frikortet. Dermed vil man spare i skat minus AMB, er der noget jeg overser? For at køre den helt ud, hvis ovenstående er korrekt, så vil man vel bare kunne stoppe pengen i lommen selv uden at give knægten en krone og dermed have trukket penge ud næsten skattefrit. HVad overser jeg, da det vel ikke kan være så nemt? Mvh /René |
Nej, det må du ikke. Først i det år, hvor dit barn er 15 år pr. 1. januar, må du udbetale løn. Og da skal det (selvfølgelig) være for udført arbejde, I skal holde timeregnskab osv., nøjagtig som om det var en anden ung, du havde ansat. Reglerne er strammere for egne børn i egne virksomheder end ellers, netop for at undgå, at der bliver fusket med børnenes personfradrag.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk