Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af andel i et ApS

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 52
Fra  eLaursen ApS Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nogle af mine bekendte har en webshop, som de kører som et ApS. Nu er det så sådan, at de har brug for mig i firmaet. De har dog nul egenkapital og nul overskud, så jeg kan ikke blive ansat der. 

Vores tanke er så, at hvis de overdrager en andel af firmaet til mig, vil jeg jo selvfølgelig af naturlige årsager være interesseret i at yde en indsats for firmaet, så vi på sigt kan komme til at skabe overskud.

Mit spørgsmål er så, om jeg kan ske at blive beskattet af den del, som jeg får overdraget? 

Og i så fald, hvem skal vurdere værdien af den del jeg får overdraget?

https://fedttoj.dk - en samling af tøj på nettet 

Fra Tåstrup
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:32

Hej rbl

Du kan ikke få noget overdraget, du skal købe det!

Det korrekte vil være, at få en revisor til at udarbejde et regnskab - heri vil værdien af selskabets brand formentlig også indgå, og pba regnskabet kan værdien fastsættes af anparterne, på den måde, er risikoen for en eventuel omstødelse af Skat efterfølgende meget lille.

Er værdien 0, kan det jo købes for 1 kr. :-) Hvis ikke, må der jo være en eller anden form for immatriel værdi (ihvertifald for de eksisterende ejere)

Mvh

Peter Vendelby

www.presentara.com  - Præsentationssystemer

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:38

Enig med PeterYes

Prisen for købet af anparterne er, hvad I kan blive enige om. Hvis I ikke er omfattet af begrebet "nærtstående", d.v.s. familiemæssige tilhørsforhold, så er der ikke nogen omstødelsesmulighed fra SKAT.

I mangel af værdiansættelse eller uenighed om værdien, så er det korrekt, at der kan udarbejdes et regnskab af selskabets revisor, hvor værdien kan opgøres. Hertil kan så tillægges værdi af branding, kundegoodwill m.v..

Tonny

Tilmeldt 21. Sep 10
Fra  eLaursen ApS Skrevet kl. 22:48

Ok, men kan de nuværende ejere så fastsætte en pris på købet? Det er hverken i deres eller min interesse, at jeg skal give særlig meget.

Og da hverken de eller jeg har de store kapitaler at flytte rundt med, er der næppe råd til revisorbistand.

Kan SKAT omstøde et køb?

Fra Tåstrup
Tilmeldt 2. May 07
Skrevet kl. 23:22

Hej rbl

med omstøde, mente jeg de skattemæssige forudsætninger, ikke selve købet.

Men da det jo er et ApS, var der et regnskab fra 2009 eller også er det under udarbejdelse (forudsat at regnskabsperioden følger året) og derfra har anparterne en værdi.

Antager vi, at anparternes værdi er stort set lig nul i seneste regnskabsår, og at i det nuværende regnskabsår hvori du indtræder sker der en meget stor fremgang i virksomhedens overskud og overskuddet bliver i ApS'et, så stiger værdien af anparterne, og så kan Skat komme og stille spørgsmål ved, om du reelt har fået en gave da du fik dine anparter for et meget lavt beløb (set i relation værdistigningen)

Jeg siger blot, du skal være opmærksom på dine skattemæssigeforhold :-)

Held og lykke

Peter Vendelby

www.presentara.com - præsentationssystemer

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:30

rbl:
Og da hverken de eller jeg har de store kapitaler at flytte rundt med, er der næppe råd til revisorbistand.

Lyder mere som om at der ikke er nogen fremtidsudsigter for selskabet.

Hvis i "springer" den rigtige vej over, d.v.s. få en revisorudregning, så er chancen for at I gør tingene forkert fremadrettet ganske store.

Og reelt set, hvis ikke man har råd til de par tusinde det koster til en revisor, så har man ikke råd til at være forretningsdrivende, hverken dem eller dig ;)

Køb ren argan olie her

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:03

Enig med LagersalgYes

@Peter Vendelby så kan SKAT ikke omstøde noget som helst, når der er aftalt en pris mellem uafhængige parter, ej heller under henvisning til en gavebetragtning eller lignende.

Tonyn

Fra Tåstrup
Tilmeldt 2. May 07
Skrevet kl. 12:13

@Tonny Skov Pedersen , tak, men tony jeg kan ikke forstå hvis det skulle være muligt at købe anparter eller aktier til en underkurs, uden at blive beskattet af kursgevinsten (selvom den er urealiseret), det ville jo betyde, at man i en familievirksomhed kunne overdrage børnene aktierne i familiefirmaet til en kæmpe underkurs uden de blev beskattet ?
Det jeg mente med omstødelse var ikke af handlen, men af købers skattemæssige forhold. Alt andet lige, må det vel være det bedste at få en revisor til at lave et regnskab og beregne en kurs for derigennem at sikre sig ?

Med venlig hilsen

Peter Vendelby

Tilmeldt 21. Sep 10
Fra  eLaursen ApS Skrevet kl. 12:35

jeg håber det er Tonny, der har ret :-)

Peter -> Tonny skriver om uafhængige parter - altså ikke familiemedlemmer.

Det er ikke en fuldtidsvirksomhed - de kører den i fritiden og sørger for at holde udgifterne nede på et minimalt niveau. Lige nu kører det lige præcis rundt, men de skal bruge mig til at hjælpe dem med at  udvide deres koncept. Og vi tror på at vi kan forhøje omsætningen markant uden at forhøje udgifterne.

Vi kunne selvfølgelig godt skaffe et par tusind til en revisor, men jeg har søgt på forskellige fora, og en egentlig værdivurdering ville nemt komme op i 20.000.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:20

Hej rbl

Udgangspunktet er, at Skat accepterer en pris, som er aftalt mellem uafhængige parter. Men da det er underforstået, at du får anparterne billigt mod at yde en arbejdsindsats, så er I ikke uafhænge parter i skattemæssig forstand og du skal betale lønskat af forskellen mellem anparternes markedsværdi og det du giver for anparterne. Din arbejdsgiver har pligt til at indberette favørelementet til Skat, men der er ikke pligt til at indeholde kildeskat (B-indkomst).

Udfordringen er, som du selv er inde på, at finde værdien af unoterede anparter. At få en vurdering fra en revisor er et godt sted at starte, men der er ingen garanti for at Skat vil acceptere en sådan værdiansættelse. Hvis du vil have sikkerhed for hvilken værdi Skat vil acceptere kan I anmode Skat om et bindende svar. Det koster et gebyr på 300 kr. og Skat er normalt rimeligt hurtige til at svare. Hvis pengene er små, kan I selv indsende anmodningen, men det kan anbefales at få hjælp til det. I kan læse mere om bindende svar her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335

At finde den skattemæssige værdi af unoterede anparter kan være vanskeligt. Er selskabet nystiftet, eller der for nyligt har været handler mellem (ægte) uafhængige parter, vil Skat som udgangspunkt acceptere, at den samme værdi anvendes. Hvis selskabet er stiftet i 2009, og der ikke siden har været handler med anparterne (eller kapitalforhøjelser) og selskabet ikke har givet overskud, vil en værdi baseret på selskabets egenkapital normalt kunne anvendes. Hvis selskabets regnskabsår følger kalenderåret og der har været store tab siden januar, vil du som udgangspunkt ikke få glæde af dette tab. Hvis der er tale om væsentlige tab og du skal have en væsentlig ejerandel så kan det overvejes, at udarbejde et proforma regnskab med opgørelse af selskabets egenkapital f.eks. pr. 1. oktober 2010.

Et alternativ til en overdragelse her og nu er, at du får en option på at købe anparterne en gang ud i fremtiden til en forud fastsat pris. F.eks. du kan når som helst købe anparterne for 1 kr., dog senest om 10 år. Så vil du have del i værdistigningen i op til 10 år, og beskatningen er udskudt indtil du faktisk udnytter optionen og køber aktierne. Ulempen ved denne model er, at du som udgangspunkt bliver lønbeskattet på udnyttelsestidspunktet af fordelen på dette tidspunkt. En options model løser ikke problemet med, at der skal findes en værdi af anparterne, men problemet udskydes til et tidspunkt, hvor der forhåbentligt er flere penge at gøre godt med. En primitiv option bør kunne strikkes sammen for mindre end 20.000 kr.

Husk at der skal være en ansættelseskontrakt og at der efter aktieoptionsloven skal gives et vist minimum af oplysninger i forbindelse med tildelingen af optioner.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)