Hej Mikkel, Hvis du kun har AVG installeret, kan din PC sagtens være inficeret med alt muligt. AVG finder f.eks. overhovedet ikke rootkit-trojans. Jeg har lige siddet for nylig og renset en PC, hvor den primære sikkerhed bestod af AVG, Windows Defender og Windows Firewall. For at komme det hele til livs, måtte jeg omkring Malwarebytes' Anti-Malware, SUPERAntiSpyware, Eset Online Scanner og en specifik "tdsskiller" fra Kaspersky. Derudover benyttede jeg følgende scannere, som intet fandt: AVG, Avast, Housecall fra Trendmicro, samt Nortons og Microsofts online scanner. Hvis du gerne vil "pay and forget", er Eset Smart Security et godt bud, men hvis det hele skal være gratis, kræver det noget mere arbejde at holde PC'en nogenlunde rask. Jeg vil helt klart anbefale at kigge omkring bleepingcomputer.com eller spywarefri.dk, hvor der er meget information at hente omkring sikkerhed og der sidder en del kloge mennesker klar til at hjælpe når det går galt. I øvrigt kan Secunia PSI stærkt anbefales. Det er et program der fortæller dig hvilke af dine applikationer der ikke er opdaterede og hvilke der er potentielt usikre at bruge på nettet - og det er ofte mange skulle jeg hilse og sige. Der er f.eks. pt. et ordentligt sikkerhedshul i både den nyeste version af Flash og Quicktime, som der er endnu ikke er en løsning på. |
Jakob Søndergård:Hvis du kun har AVG installeret, kan din PC sagtens være inficeret med alt muligt. AVG finder f.eks. overhovedet ikke rootkit-trojans. Jeg har lige siddet for nylig og renset en PC, hvor den primære sikkerhed bestod af AVG, Windows Defender og Windows Firewall.
Det præcis samme oplevelse, jeg har med både AVG og AVAST.
Jeg har oplevet begge gratis programmer hos kunder, hvor der alligevel var infektioner på en eller flere computere.
Jakob Søndergård:
Hvis du gerne vil "pay and forget", er Eset Smart Security et godt bud, men hvis det hele skal være gratis, kræver det noget mere arbejde at holde PC'en nogenlunde rask.
ESET Smart Security er en sikkerhedspakke som indeholder antivirus, antispyware, firewall og antispam. Ønsker du ikke en så omfattende antivirusløsning, kan du eventuelt overveje ESET NOD32 Antivirus, som er begrænset til at omfatte antivirus og antispyware.
Tobias Thaastrup-Leth:De andre gratisversioner (AVG, Avast, osv) bærer præg af at de virkelig gerne vil have dig over på en betalt løsning.
Jeg siger ikke, at gratis antivirus altid er dårligt. Men provokerende sagt, så får man nogenlunde det man betaler for. Support til de gratis antivirusprogrammer skal man generelt selv søge i diverse fora. Får du alligevel virus på computeren, vil du erfaringsmæssigt få at vide af producenten, at du lige skal købe deres betalingsversion, hvis du vil have egentlig support.
Jakob Søndergård:I øvrigt kan Secunia PSI stærkt anbefales. Det er et program der fortæller dig hvilke af dine applikationer der ikke er opdaterede og hvilke der er potentielt usikre at bruge på nettet - og det er ofte mange skulle jeg hilse og sige
Jeg vil give Jakob helt ret. Secunia PSI er et rigtigt godt program. Jeg tester i øjeblikket Secunia PSI 2.0 BETA. Den ser indtil videre rigtigt lovende ud.
Dbh. John