Endnu et argument for at smide hende på porten. Og så en langtids sygemelding oveni? Husk at få en lægeerklæring. Og så er det bare ud. For hver dag der går taber du bare flere penge. Du kunne jo evt. ændre åbningstiden, så du selv havde mere overskud i hverdagen og så tjene pengene i weekenden hvor de fleste kunder kommer. Hold åbent fredag og lørdag og andre tidspunkter efter aftale. Det ser jeg intet usædvanligt i, i din branche. |
Hej.
Du har flere muligheder - ansæt mig som konsulent udefra til forhandling - men det koster jo også penge.
Eller tag en forhandling med hende selv. Som udgangspunkt vil jeg mene at I har noget på skrift om virksomheden og en kontrakt som I begge skal leve op til. Hvad står der i den og hvad står der i de aftaler I ellers har lavet og underskrevet. Disse vil til enhver tid være glædende og retningslinje for jeres samarbejde.
Når så det er sagt vil jeg sige at du bør tage en forhandling med hende, fortælle hende, at du som udgangspunkt er meget glad for hendes arbejdskraft. Fortælle hende hvordan firmaet fungerer, men vigtigt er at du sætter dig ned og laver en kontrakt og meget nøje regler for hvad hun kan forvente og hvad du som arbejdsgiver forlanger/forventer.
Lønforhandling - det er rigtigt at der bør være lønforhandling (skal være) årligt og hvis hun kun har været ansat i 9 måneder kan du vælge at udskyde den lidt, hun kan heller ikke kræve at sige så meget i løn (undersøg hvad lønniveauet i øvrigt er i branchen). Du er arbejdsgiver og har det endelige ansvar for budget, løn og personale. Er der ikke til mere i løn, så skal du ikke give det. Tilbyd hende f.eks. 2,00 kr. mere i timen i grundlønne og yderligere tilbyder du at tage mad ordningen ud af kontrakten imod hun får eks. 1,00 kr. mere i timen. Ergo en ændring så betyder ingen betalt mad, men 3,00 kr. mere i timen.
Hvis du er arbejdsgiver er det i sidste ende dig der bestemmer. Hvis du ellers behandler din medarbejder pænt og ordentligt, så har hun ikke noget at stille sig negativt overfor. Lad hende komme med et udspil i stedet, men vær stædig med hvor meget du vil give hende mere. Du kan måske ende med give hende 4/5 kr. mere i timen, hvis du selv finder det fornuftigt, men kom dog ud af den mad ordning.
RAM2be