Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man når ens ansat kræver 2000 kr. mere i løn pr. mrd. ????

Side 5 ud af 7 (64 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du noget der indikerer, det er sandt? Kunne det være et bluf fra den ansattes side? Det kan jo være, hun allerede har besluttet sig at smide hånden, hvis du genforhøjer ved at nægte hende noget som helst, og derfor vælger at blive.

Jeg ved det hele er gætterier. Det handler om at kunne læse situationen bedst muligt. Alle kneb gælder i en "lønforhandling". Et ultimatum er ikke altid et ultimatum, når det kommer til stykket. Men der er jo en risiko for hun smutter. Det er svært at vide, når man ikke kender personen.

Det lyder til, hun har det rigtig godt med de forhold, du giver hende nu. Jeg er sikker på, at hvis folk fra jobindex læste med her, ville du få et hav af ansøgninger smidt i hovedet. Dygtige folk, som ville kunne gøre det ligeså godt som din nuværende lønmodtager. Er også sikker på, at flere af dem sikkert også kunne undvære mange af de personalegoder du giver i forvejen og til den helt samme løn eller måske endda mindre.

Det er arbejdsgiverens marked som det ser ud nu. Så vælger hun at smutte, får du med garanti en rigtig god hånd igen i næste omgang. Es/Konge - og den skal du nok vinde :)

// Michael

Fra Ringkøbing
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 191
Fra  Fjordens Wellness Skrevet kl. 21:11

jeg ved jo godt hun er "under betalt"  MEN løn var jo en aftale til en start og den viste hun helt fra starten af.

Og jeg har på ingen måde lagt skjult på hvad der sker.  Jeg har en ulempe eller en fordel om man vil.

Jeg er som en åben bog, jeg kan selvfølegi holde en "hemmelighed"  men jeg har det bedst med at dele de fleste ting. Det vil også sige at hende jeg har ansat også godt ved hvordan tingen ser ud, altså at det går bedre med klinikken med at der ikke er til at jeg selv kan få løn, min løn kommer fra andre steder jeg arbejdet og fordi min mand betaler mere end mig. Og fordi jeg spare på alt andet, div. ingen nyt tøj, pasta til aftens mad 7 ud af 10 gange.  osv. men det er prisen på grisen for at starte noget op og forhåbentlig skulle det gerne komme til at gå rigtig godt. 

Og det er også lidt det der er træls at hun ved hvordan tingen ser ud med alligevel så kræver hun så meget mere i løn.
Men igen jeg forstår godt hvor det kommer fra på en måde fordi hun ligger under hendes normale løn men som sagt så var det , det som jeg tilbyd hende og det ville hun jo gerne siden hun skrev under på det. Hun er en meget dygtig og stærk pige, man kan godt blive lidt bange for hende de første par gange man møder hende fordi hun har så stærk en udstråling selvom hun er meget feminin. :)
Hun burte at ligge til de 145 kr.pr. time men der er bare ikke penge til det og det har hun hele tiden vist.
Og jeg prøver at lave så god en arbejdets plads som jeg kan og at det forsat kan være med en god stemning.

Fra Tåstrup
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:47

Hej Heidi

Jeg har erfaring med forskellige provisionsmodeller, hvor der både er en grundløn og en andel der er afhængig af præstationen.

Generelt vil jeg sige, at argumentet om, at sælgeren sælger mere hvis den faste løn forhøjes under ingen omstændigheder holder, glem det. Kig hellere på sælgerens gennemsnitlige omsætning (eller DB hvis det kan opgøres relativt nemt) gennem den tid sælgeren har været hos dig, og overvej hvor vigtig det er, hvor meget er reelt sælgerens omsætning, og hvor meget ville være kommet alligevel ?

Se dernæst på, hvad potentialet for mersalg er ? Er der 10.000 pr. md eller 1 mio ?

Lav så en model der er nem at administrere og at forholde sig til (for man skal næsten altid diskutere den på et eller andet tidspunkt) og tilbud en grundløn samt en provision.

Den nye grundløn burde være mindre end den er idag, og provisionen burde medføre at sælgeren kommer over sin nuværende løs hvis sælgeren performer.

Vær mest ærlig overfor dig selv, hvor slemt vil det være hvis der var en anden sælger istedet, hvor meget (eller lidt) vil du reelt gå ned i omsætning, hvis overhovedet ?

I har hver jeres interesse, vær ærlig, og lov intet du ikke kan holder med 100% sikkerhed. Måske mister du en medarbejder, men så er det måske fordi medarbejderen alligevel ikke kan sælge for mere end tilfældet allerede er idag!

Håber du kan bruge ovenstående og held og lykke

Peter Vendelby

www.presentar.com - præsentations software

Fra Ringkøbing
Tilmeldt 15. Nov 09
Fra  Fjordens Wellness Skrevet kl. 08:39

det er rigtig dejligt med alle de svar der er kommer her inde og jeg kan bruge det hele .. det giver jo en masse stof til efter tanke.  :)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 08:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Heidi,

Det lyder som en spændende udfordring, du har med din virksomhed.

Nu har jeg læst tråden igennem, og jeg får lidt asociationer til "Hells Kitchen" eller "Med kniven for struben", som jo går ud på, at en ekspert hjælper en virksomhed i fare. I dette tilfælde er der så tale om en restaurant. I de fleste tilfælde er problemet, at ejeren er for blød overfor sit personale. Det kan fx være en kok, som er meget karismatisk og har stor gennemslagskraft, men ikke kan lave mad, der sælger. I mellemtiden nærmer restauranten sig konkurs, fordi ejeren ikke tør tage konflikten. Men når konkursen rammer, så finder kokken et nyt job, mens ejeren sidder i gæld til halsen - og den hjælper kokken altså ikke med at betale.

Problemet løses så enten ved at sætte kokken på plads, eller finde en anden kok. Men uanset hvad er løsningen kommunikation, og det lyder jo heldigvis til, at du er klar over det.

Det er da forståeligt, at din dygtige medarbejder gerne vil have mere i løn. Det er jo sjældent, at vi ikke vil det. Men hvis der ikke er flere kager i kagedåsen, så må hun jo selv i gang med at bage, hvis hun vil have flere kager.

Og så lige et andet tip til forhandlingen. Husk at have din BATNA. Det står for Best Alternative To Negotiated Agreement. Eller sagt på en anden måde: Hvis du ikke får præcis det, du gerne vil have, hvad vil det bedste alternativ så være for dig? Ofte kan man forhandle det bedste alternativ igennem, men kun hvis man ved præcis, hvad det er.

Stort pøj pøj med det hele!

Hej med dig :-)

Fra Ringkøbing
Tilmeldt 15. Nov 09
Fra  Fjordens Wellness Skrevet kl. 11:56

desværre så har nu meldt sig syg og ved ikke hvorenår hun er klar igen.  :(

Men jeg kan nemt se hvad du mener med det!

Hun skrev til mig igår aftes af hun havde snakket med hendes fagforrening og at de vil supler hendes løn i 30 uger. Det er kunne jo evt også være en løsning for os begge to hvis hun alligevel ikke ønsker at arbejdet mere end 25 timer i ugen.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 12:14

Heidi:
desværre så har nu meldt sig syg og ved ikke hvorenår hun er klar igen.  :(

Hmmmmm Huh? Det lyder efterhånden ikke som den bedste medarbejder - er hun overhovedet værd at samle på?

Jeg kom til at tænke på, om der i din branche findes freelancere? Nogen som du kan hente ind efter behov og derved spare penge på mdr lønudgift?

Du tænker og handler med hjertet, hvilket nok er en kvindeting. Men som også skrevet i tråden, så er dit firma dit barn og dit levebrød og det skal du værne om 100%. Du bliver nød til at tage skeen i den anden hånd og være egoistisk nu. 

:-) Dorthe

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:47

Tommy Krabbe:
Og så lige et andet tip til forhandlingen. Husk at have din BATNA. Det står for Best Alternative To Negotiated Agreement.

Jeg var ikke klar over, at det rent faktisk hedder noget, men det er virkelig vigtigt i enhver forhandling. Men af og til er BATNA at gå sin vej uden en aftale - og jeg synes ærligt talt, at Heidis historie er bemærkelsesværdig og bør give mange af os stof til eftertanke.

mvh Hans

Fra Ringkøbing
Tilmeldt 15. Nov 09
Fra  Fjordens Wellness Skrevet kl. 16:25

Jeg snakket med min mand om det igår og det virker måske til at hun ikke helt har lyst til at arbejdet mere. Ikke så meget at det er her hun ikke gider men med i det hele taget så tror jeg helst hun vil gå der hjemme og hygge min hendes barn. :(

Men ja jeg skal nok til at være mere fast og vise på en pæn måde hvem der bestemmer.

Fra Ringkøbing
Tilmeldt 15. Nov 09
Fra  Fjordens Wellness Skrevet kl. 16:27

Hej Dorthe,.

Der er freelancere i dette fag. desværre bare ikke i mit område om desværre heller ikke nogle der gider arbejdet i week hvor jeg har mest brug for det!

Side 5 ud af 7 (64 indlæg)