Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nets.dk - sagen om retten til domænet

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

PBS har skiftet navn til Nets, efter navneskiftet opdager de så at de ikke har rettighederne til dette domænenavn, hvad gør man så? Prøver at fravriste navnet fra den retsmæssige ejer af domænet, hertil anvendes tilsyneladende alle midler.

Sagen er nu på vej i domæneklagenævnet, hvilket altid indebærer en procesrisiko, dette skal ses i relief af at der tilsyneladende på den ene side er hyret et af landets bedste advokatkontorer til at få fravristet domænenavnet.

Men det at kunne fravriste et domænenavn fra en retsmæssig ejer der anvender det loyalt i henhold til lovgivning, og som samtidig har været det der i rets-sprog hedder "først i tid", vil være en bombe under hele domænesystemet i danmark, hvis PBS med loven i hånden kan få fravristet et domæne, som anvendes efter bedste evne i forhold til lovgivningen, så er alle domæner i fare, hvis der bare er større spillere der vil have dette.

Sten har fået oprettet en konto til indsamling af hjælp til advokatregning, vi støtter op om dette projekt på alle fronter og anmoder andre at komme med på banen her, således at Sten får mulighed for at matche modpartens advokater i denne spegede sag. Støt indsamlingen her

Domæneloven og ret til domænenavn - Nets.dk & PBS domæneklagesag

Med venlig hilsen

René Madsen

Online Marketing - online markedsføring - søgemaskineoptimering og Adwords

Tilmeldt 5. Sep 10
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 14:21

efter min mening er det dybt uprofessionelt af et stort firma som pbs ikke at undersøge om domænet var ledigt før de tog navneændring og de kan da umuligt vinde den sag det er jo det samme som hvis jeg køber en ny bil så kan de jo ikke bare komme og sige at den vil de have og hvis jeg ikke gider at give den slæber de mig i retten det er jo nærmest afpressing nets.dk er hans ejendom og den kan de sku ikke bare tag og jeg har ikke lavet komma fordi tasten er i stykker

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:41

Jeg har svært ved at forestille mig at PBS vinder den sag, uden at jeg egentlig har indsigt i detaljerne i sagen. Hvis den menige mand taber til en stor og organiseret virksomhed som PBS/NETS viser det bare befolkningen af man ikke har nogen retssikkerhed på det område. Og det ville være rigtig rigtig skidt at få frem. Det ville lyde ramaskrig i medierne og PBS/NETS ville absolut ikke være et + ord i manges bog.

/Lasse 

Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 15:22

Lasse Worm Roslundh:

Jeg har svært ved at forestille mig at PBS vinder den sag, uden at jeg egentlig har indsigt i detaljerne i sagen.  

Det ville være et godt udgangspunkt, men det er set med Orango sagen, hvor et andet firma rent faktisk fik domæneklagenævnets ord for at de havde mere gavn af navnet end den ejer der havde brugt det i over 10år.

Orango.nu der vandt domænesagen, valgte så efterfølgende at opgive at overtage navnet, det skyldes nok mere den omtale som internet brugerne gav udtryk for, hvor det ville være svært at drive en virksomhed på dette navn efterfølgende, der ville være for meget dårlig omtale på domænet, hvilket kunne betyde færre kunder.

Orango sagen blev først bearbejdet i internetkredse efter afgørelsen var faldet, hvilket krævede en sag ved domstolene for at få navnet tilbage til den retsmæssige ejer.

Men sagen om nets.dk er kommet ud af "posen" på vejen ind i domæneklagenævnet, hvilket giver mulighed for at matche kanon størrelsen (advokater) inden denne sag afgøres.

Derfor er det vigtigt at støtte op om princippet først i tid og loyalt brug af domænet, hvilket ikke stiller krav til den omsætning der er på det aktuelle domæne, ej heller hvor mange sider der er indekseret i Google, ligesom design og lign. ikke skal have nogen betydning for retten til at beholde et domæne.

Hvis et domæne er købt i god tro og med et brug der ikke overtræder andres varemærker etc. skal man ikke med loven i hånden kunne få ret til at overtage dette - uagtet at man efterfølgende har fået varemærkeret i en eller anden kategori i varemærkeregistret, hvilket under normale omstændigheder rent juridisk ikke giver ret til at få brugere af samme navn til at stoppe brugen af dette navn, hvis det har været taget i brug før den pågældende varemærkeret er trådt i kraft.

Med venlig hilsen

René Madsen  

Online Marketing - online markedsføring - søgemaskineoptimering og Adwords

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:35

Håber der dannes en officiel Facebook gruppe for dette - hvis der findes en må i meget gerne poste her!

Tilmeldt 5. Sep 10
Skrevet kl. 15:36

h

Tilmeldt 5. Sep 10
Skrevet kl. 15:41

der er lavet en kan bare ikke lige huske hvad den hedder

Tilmeldt 10. Apr 10
Indlæg ialt: 294
Fra  lukket virksomhed Skrevet kl. 16:01

:o) 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 16:19

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 698
Skrevet kl. 16:36

Der er et lille problem.. Pbs / NETS ha monopol... så lige meget hvad så mister de ikke kunder på det... der er der den ligger, indtil der ikke kommer en konkurrent til pbs så er der intet at gøre- 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)