Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp ang. checkliste og fremgangsmåde ifm. med lukning af firma.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er i disse dage i gang med at lukke mit lille enkeltmandsejede firma.

Jeg er momsregistreret, og har indtil nu betalt moms 1 gang i kvartalet. Næste betaling ville havde været i løbet af næste måned.

Jeg har lige udfyldt blanketten med opsigelse af moms, og den er dateret til i dag, og bliver sendt ind til EogS i dag.

Jeg har solgt ud at mit varelager, så jeg ingen ting ligger inde med, andet end X antal kroner på firmakontoen.

Nu står jeg så lidt på bar bund, og kan ikke komme videre.

Skal jeg indsende et slutregnskab til EogS eller SKAT, elelr noget?

Hvis ja, er der nogle eksempler på hvordan sådan et ser ud?

Jeg har en firmakonto i banken, og skal jeg bare bede banken om at overføre hele summen over på min privatkonto, og dette beløb bliver der så betalt skat af næste år?

Ang. afregning af moms, skal jeg så vente til efter den første, eller kan jeg godt afregne moms allerede nu?

Skal jeg bare afregne moms på normal vis her til sidst, eller skal det gøres på en anderledes måde?

Der kommer måske flere spørgsmål senere hend.

På forhånd tak!

vh Thomas

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:46

Hej Thomas,

I første omgang skal du ikke gøre mere.

Moms skal afregnes til sædvanlig tid. Jeg mener ikke, at du allerede nu kan indtaste momsen, så du skal vente på at der åbnes for momsangivelser i dette kvartal.

Du skal have opgjort regnskabet for virksomheden på samme måde som du har gjort tidligere år, og det vil du skulle gøre på din selvangivelse, som nomalt. Så her skal du vente på at året afslutter.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:48

vedr. din firmakonto i banken, så kan du bare bede banken om at overføre pengene til din privatkonto, og lukke din erhvervskonto. Pas dog på med at bruge pengene, før du ved, hvad du skal betale i skat.

Big Smile

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 13:04

Tak for de hurtige svar!

Det drejer sig nu om en mindre sum penge på cirka 3000 kr.

Jeg åbnede firmaet 1-1-2010, så jeg har ikke lavet sådan et regnskab før, men det er måske det man kalder et årsregnskab?

Jeg har godt styr på indtægter og udgifter, samt momsregnskab, og det hele er i system og i mapper, men det er mere om jeg skal lave en elelr anden slut opgørelse eller hvad man kalder det?

Jeg er ikke så meget inde i alle disse ting, med de fine betegnelser :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:29

Hvis du ikke har haft en omsætning der er større end 300.000 kr., så skal du ikke indsende regnskab i forbindelse med selvangivelsen.

Du kan så nøjes med at oplyse over- eller underskuddet for din forretning på selvangivelsen. Det er faktisk det eneste.

Dog skal du udfylde, om du har haft revisor til at hjælpe dig med at opgøre regnskabet, eller du selv har gjort det.

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:36
Hej... Du skal ikke indsende regnskab (kun meget store virksomheder). Du skal dog oplyse regnskabsopl. på SKAT's tastselv hvis du er over 300 tkr. i oms. Når du skriver ind vedr. ophør af virksomhed skal du oplyse om bestemte slags aktiver mv. Mener du kan se dette på blanketten.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 13:46

Okay.

Jeg har solgt alle de dele som mit varelager bestod af, for at der kun skulle være penge på pontoen når jeg stoppede.

Men vil det sige at jeg skal:

1. Udfylder blanketten (http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/ophørsblanket-revideret-prod-okt06.pdf) og sender den ind.
  2. Venter til månedsskiftet og betaler momsen.
  3. Overfører pengene fra firmakontoen til min privatkonto, og lukke firma kontoen.
  4. Betaler skat af dette beløb næste år.

Og ellers bare sørger for at alle ting er dokumenteret i tilfælde af der kommer nogle forbi og vil tjekke regnskab?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:51

m1chelsen:

Okay.

Jeg har solgt alle de dele som mit varelager bestod af, for at der kun skulle være penge på pontoen når jeg stoppede.

Men vil det sige at jeg skal:

1. Udfylder blanketten (http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/ophørsblanket-revideret-prod-okt06.pdf) og sender den ind.
  2. Venter til månedsskiftet og betaler momsen.
  3. Overfører pengene fra firmakontoen til min privatkonto, og lukke firma kontoen.
  4. Betaler skat af dette beløb næste år.

Og ellers bare sørger for at alle ting er dokumenteret i tilfælde af der kommer nogle forbi og vil tjekke regnskab?

Hej

Blot en tiføjelse - Få lavet dit regnskab færdigt nu i forbindelse med afslutningen samt en skatteberegning.

Det giver dig mulighed for indbetaling af skatten inden 31. december 2010, hvorved du sparer et rentetillæg og reelt også ved, hvor meget det handler om. Rådighed over restbeløbet eks.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:56

Rigtig god idé, Tonny! Yes

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)