Hej med jer. Jeg har en online marketing virksomhed, der efterhånden kører så godt, at jeg selv (til at begynde med i hvert tilfælde) kan investere i et større produktudviklingsprojekt. Nu viser det sig bare, at hvis udviklingsprojektet (der er et fysisk produkt) ikke kommer til at give overskud, så betragtes det skattemæssigt bare som et lille hyggeprojekt (med udgifter i 200.000 kr. klassen) og jeg kan derfor ikke trække dokumenterede udgifter fra. Lige nu står jeg i den situation at jeg lige står over for at opstarte investering i nyhedsundersøgelser (hvor jeg allerede har fået tilsagn fra væksthuset på 50% af udgiften), modelfremstilling og patenter. Men som tingene er, ville det da være total vanvittigt at løbe risikoen, hvis jeg ikke kan trække udgifterne fra som investeringer i min virksomhed; men at det bliver betragtet som en privat ting jeg har ved siden af virksomheden. Grov hovedregning ved investering af 200.000 i udvikling af nyt produkt der fejler: Kan trækkes fra i virksomheden: ca. 100.000 Som privat: ca. 500 - 600.000 (skal tjene over det dobbelte før skat for at kunne betale de 200.000) Hvis forholdene er som beskrevet - så betyder det, at jeg stopper udviklingsprojektet på stedet - et projekt der kunne give mange hundrede spændende arbejdspladser i Danmark i årene fremover. Er det rimeligt? Skal det ændres? Jeg må indrømme, at jeg er vred over, at iværksættere skal behandles på denne måde når man prøver at udvikle produkter til fremtiden ... og jeg troede, at efter de mange år med en "liberal regering" at man havde fået den slags vanvittige begrænsninger for vækst fjernet! Er det kun mig der har det sådan??? Venlig hilsen, Christian. |
Hej Christian
Hvorfor laver du ikke projektet i den eksisterende virksomhed, så kan jeg ikke forestille mig at der er nogle problemer med at trække investeringen fra?