Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor hindrer politikerne vækst?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har en online marketing virksomhed, der efterhånden kører så godt, at jeg selv (til at begynde med i hvert tilfælde) kan investere i et større produktudviklingsprojekt.

Nu viser det sig bare, at hvis udviklingsprojektet (der er et fysisk produkt) ikke kommer til at give overskud, så betragtes det skattemæssigt bare som et lille hyggeprojekt (med udgifter i 200.000 kr. klassen) og jeg kan derfor ikke trække dokumenterede udgifter fra.

Lige nu står jeg i den situation at jeg lige står over for at opstarte investering i nyhedsundersøgelser (hvor jeg allerede har fået tilsagn fra væksthuset på 50% af udgiften), modelfremstilling og patenter.

Men som tingene er, ville det da være total vanvittigt at løbe risikoen, hvis jeg ikke kan trække udgifterne fra som investeringer i min virksomhed; men at det bliver betragtet som en privat ting jeg har ved siden af virksomheden.

Grov hovedregning ved investering af 200.000 i udvikling af nyt produkt der fejler:

Kan trækkes fra i virksomheden: ca. 100.000

Som privat: ca. 500 - 600.000 (skal tjene over det dobbelte før skat for at kunne betale de 200.000)

Hvis forholdene er som beskrevet - så betyder det, at jeg stopper udviklingsprojektet på stedet - et projekt der kunne give mange hundrede spændende arbejdspladser i Danmark i årene fremover.

Er det rimeligt?

Skal det ændres?

Jeg må indrømme, at jeg er vred over, at iværksættere skal behandles på denne måde når man prøver at udvikle produkter til fremtiden Angry

... og jeg troede, at efter de mange år med en "liberal regering" at man havde fået den slags vanvittige begrænsninger for vækst fjernet! 

Er det kun mig der har det sådan???

Venlig hilsen,

Christian.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:55

Hej Christian

Hvorfor laver du ikke projektet i den eksisterende virksomhed, så kan jeg ikke forestille mig at der er nogle problemer med at trække investeringen fra?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 17:09

Jeg vil mene, at du skal starte virksomheden som ApS og helst gerne fra et andet ApS.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 17:09

@ Peter.

Jo det er præcis det er. Hvis jeg gør det, vil jeg blive hevet til torskegilde og kan få lov at fjerne alle bilag der har med produktudviklingen og nyhedsundersøgelser patenterne at gøre - ifølge min revisor.

Min revisor fortæller, at fordi jeg kaster mig over investeringer der branchemæssigt er forskellig fra min nuværende branche, så kan jeg ikke mere trække udgifterne fra!!!!

@ Martin.

At man skal opbygge 2 ApS'er for at kunne få log til at trække reelle, dokumenterede udviklingsomkostninger fra så tidligt i et projektforløb er som jeg ser det at skyde gråspurve med kanoner.

Hvad løber 2 ApS'er op i nu om dage incl. årlig revision - i forhold til blot at kunne få lov at trække udviklingsomkostningerne fra?

Venlig hilsen,

Christian

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:38

Hej Christian

Så tror jeg løsningen, med 2 ApS'er er vejen frem. Vær opmærksom på at du evt. kan lave det ene selskab som et datterselskab til det andet, så kan du måske slippe for at stille to gange anpartskapital.

Mht. omkostninger til at drive to separate selskaber, så mener jeg ikke de er ret store omkostninger til at drive et ekstra selskab.
Vi driver altfald sammenlagt 5 selskaber, uden at Revisionsregningen er noget jeg hører om. Det er organiseret i EasyFlow A/S og CloudSprout ApS der ejes af hver af de 3 holding selskaber som er ApS'er.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 17:49

Christian iMARKETING:
Min revisor fortæller, at fordi jeg kaster mig over investeringer der branchemæssigt er forskellig fra min nuværende branche, så kan jeg ikke mere trække udgifterne fra!!!!

Hvad siger han så hvis du får knyttet en bibranche på? :)

Nå, - jeg tilmelder mig lige denne tråd, og glæder mig til at høre svaret!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 18:40

Christian iMARKETING:

@ Martin.

At man skal opbygge 2 ApS'er for at kunne få log til at trække reelle, dokumenterede udviklingsomkostninger fra så tidligt i et projektforløb er som jeg ser det at skyde gråspurve med kanoner.

Hvad løber 2 ApS'er op i nu om dage incl. årlig revision - i forhold til blot at kunne få lov at trække udviklingsomkostningerne fra? 

Hvis du driver din nuværende virksomhed som et selskab, så vil du kunne tage kapital fra dette og indskyde direkte i et datterselskab. Da du skal bruge 200.000 kr. i forventede etableringsomkostninger, så skal du ikke ud og finde ekstra kapital, for at finde de 80.000 kr, som du minimum skal indskyde i et ApS.

Fordelen ved den struktur er, at moderselskabet kan sambeskattes med datterselskabet, dvs. at det underskud du eventuelt genererer i datterselskabet, bliver fratrukket i dit normale driftsresultat fra din nuværende virksomhed.

Ved den model opnår du at have det man kalder en koncernstruktur (moderselskab og datterselskab), og der er lovkrav om revisor i moderselskabet.

Det lyder dog til, at du ikke driver virksomheden i selskabsform.

Så kan du nøjes med at etablere et enkelt ApS, hvor du indskyder de 200.000 kr. "Fordelen" (kan også være en ulempe) er, at der så ikke er lovkrav om revisor, og du dermed kan sætte en bogholder til at lave regnskabet. Ulempen er dog, at du ikke opnår fradrag for et eventuelt underskud i selskabet. Selskabet skal altså selv indtjene sit tab igen.

Dog vil du reelt kunne udnytte underskuddet ved at lægge nye aktiviteter ind i selskabet, som du igennem erfaring ved er indtægtsgivende. Denne model er dog mere besværlig, og du sparer reelt kun udgifterne til revisor (og skal alligevel betale en bogholder for at gøre det samme arbejde).

Hvis du ønsker at lave en koncernstruktur, men i dag ikke har et selskab, så kan du etablere et holdingselskab, og derefter for samme kapital oprette et datterselskab. Altså du indskyder 200.000 kr. i holdingselskab, som derefter indskyder 200.000 kr. i et datterselskab. Du opnår en række fordele ved denne konstruktion.

Du får muligheden for at sambeskatte selskaberne, og derved opnå fradrag for et eventuelt underskud i datterselskabet.
Du får muligheden for at tilknytte eksterne investorer til selskabet (du nævner, at dette kan blive stort) eller sælge selskabet og opnå en række skattefordele.

"Ulempen" er igen, at du skal have en revisor på, men hvis aktiviteten i datterselskabet ikke er så stor, og holdingselskabet ikke har nogen aktivitet, så kan der laves revision for 12-15.000 kr. årligt for begge selskaber, hvor en revisor laver indberetning af regnskaberne til Erhvervs og Selskabsstyrelsen.

Du skal ikke se begrænsningerne i at etablere selskab - men mulighederne! Når du taler om projekter med investeringer på 200.000 kr., så vil jeg mene, at du skal afholde dig fra at investere personligt, og i stedet lægge aktiviteten ind i et selskab.

...og du skal altså helst etablere selskabet fra et andet selskab. Så beholder du alle kort på hånden.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:43

Tusind tak for dit svar, Martin.

(og tak til jer andre for jeres indlæg)

Som udgangspunkt lyder det rigtig fornuftigt med et holdingselskab - specielt fordi jeg (ud over det allerede beskrevne) overvejer at starte et ApS (A/S?) sammen med een af vores mangeårige klienter.

Så det giver god mening, det, du skriver.

Altså: I dag er virksomheden 100% personligt eget.

Så det jeg børe gøre er:

Stifte et holdingselskab og kaste en masse (hvor lidt kan jeg nøjes med?) kroner i holdingselskabet.

Oprette et ApS, der kører vores nuværende internet marketing aktiviteter .

Oprette et ApS, der investerer i produktudvikling.

Oprette et ApS, sammen med min partner hvor vi ejer 50% hver.

Lade holdingselskabet være ejeren af ApS'erne (50% af det sidste)

Er det også sådan du ser det?

Hvor hurtigt kan en sådan konstruktion gennemføres?

Jeg betaler allerede i dag de nævnte beløb til revisor - hvor meget vil de blive forøget ved ovennævnte model ved samme aktivitetsniveau som i dag?
(selvfølgelig stiger aktivitetsniveauet; men det er blot for at få en idé om hvor vi er henne)

Venlig hilsen,

Christian

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 08:50

Hej Christian

Jeg forstår ikke helt baggrunden for din revisors begrundelse, se dette link

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137945

Det er korrekt, at der fra 2010 er indført en begrænsning for fradrag af advokat, revisor honorarer samt markedsundersøgelser på nye områder, men dette gælder ikke eks. udviklingsomkostninger m.v.

Der kan derfor godt opnås fradrag herfor, enten som fuldt fradrag eller efter afskrivningslovens bestemmelser, men først når den "nye" aktivitet reelt er påbegyndt.

Man kan netop i den forbindelse fortsætte med den nye aktivitet i sin eksisterende virksomhed eller som nogen også foreslår, oprette et selskab til formålet. Det med at kaste penge efter et ApS er ikke korrekt, idet indskuddet netop kan anvendes til alle formålene, herunder udviklingsomkostningerne.

For mig at se handler det kun om en fornuftig planlægning, hvor man følgelig har ekstra fokus på de gældende skatteregler (især nu hvor der er sket ændringer fra 2010). Hvis du påregner et større underskud i opstartsfasen, når aktiviteten påbegyndes, så kan det være en fordel at bibeholde aktiviteten i et enkeltmandsfirma, hvorved der bliver maksimal skattefordel heraf.

Håber det giver lidt mening.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 08:53

Christian iMARKETING:

Tusind tak for dit svar, Martin.

(og tak til jer andre for jeres indlæg)

Som udgangspunkt lyder det rigtig fornuftigt med et holdingselskab - specielt fordi jeg (ud over det allerede beskrevne) overvejer at starte et ApS (A/S?) sammen med een af vores mangeårige klienter.

Så det giver god mening, det, du skriver.

Altså: I dag er virksomheden 100% personligt eget.

Så det jeg børe gøre er:

Stifte et holdingselskab og kaste en masse (hvor lidt kan jeg nøjes med?) kroner i holdingselskabet.

Oprette et ApS, der kører vores nuværende internet marketing aktiviteter .

Oprette et ApS, der investerer i produktudvikling.

Oprette et ApS, sammen med min partner hvor vi ejer 50% hver.

Lade holdingselskabet være ejeren af ApS'erne (50% af det sidste)

Er det også sådan du ser det?

Hvor hurtigt kan en sådan konstruktion gennemføres?

Jeg betaler allerede i dag de nævnte beløb til revisor - hvor meget vil de blive forøget ved ovennævnte model ved samme aktivitetsniveau som i dag?
(selvfølgelig stiger aktivitetsniveauet; men det er blot for at få en idé om hvor vi er henne)

Venlig hilsen,

Christian

Hej Christian

Jeg er ikke helt sikker på, at denne fremgangsmåde i din situation er helt optimal, hvorfor du følgelig skal søge det endelige råd hos din revisor inden beslutningen tages.

Tonny

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)