Hej Tonny, Jeg er 100% enig i det du skriver, men som jeg ser det, så er det kun en god idé, hvis der kommer succes med det nye produkt. Christian skriver, at dette produkt er helt nyt, og man derfor ikke kender markedet. Derfor vil jeg foretrække selskabskonstruktionen, for hvis den nye aktivitet aldrig kommer til at sælge, så vil udviklingsomkostningerne ikke kunne trækkes fra i det personlige firma - altså med mindre han tager chancen og ikke bliver opdaget! Ved at stifte selskabet kommer aktiviteten ind i et selskab, og selvom der på kort sigt evt. mistes lidt skattefradrag i topskatten, så vil der på langt sigt være skabt en konstruktion, som er gearet til høje indtægter. Så hvis produktet bliver en succes, så mistes der på kort sigt lidt sparet topskat, men på langt sigt forbedres mulighederne for at etablere nye produkter, for at have fleksibel beskatning, samt der opnås gode muligheder for at inkludere investorer, samarbejdspartnere eller for at sælge virksomheden med skattefordele. Og skulle det aldrig blive en succes, så kan udviklingsomkostningerne stadig trækkes fra.
|