Det er aldrig nogen skade til at spare penge, og til det formål kan f.eks. brokersider være en glimrende hjælp. Hvem vil ikke gerne spare 75%? :-)
Jeg kan dog ikke afholde mig fra en lille betragtning om, at 75% besparelser almindeligvis kun opstår som følge af sammenligning med et håbløst ineffektivt trykkeri, eller et trykkeri som forsøger at bedrage kunderne. Ingen af årsagerne er selvfølgelig særligt tilfredsstillende, og konsekvensen er den samme uanset hvad.
Spørgsmålet kan imidlertid være, hvor meget der i sidste ende er at spare på sine standardtryksager, når de alligevel flytter på nettet? Det er efterhånden ikke mange forretningsbilag, man modtager på papir, og mange datablade, brochurer og kataloger er blevet erstattet af on-line løsninger. Det er kun fornuftigt - f.eks. at tids- og miljømæssige årsager.
Meget tyder på, at der hvor tryksager fortsat har en stor berettigelse, er der, hvor man skaber en oplevelse hos modtageren. Det kan f.eks. være en veldesignet og velproduceret tryksag som virkelig skiller sig ud, men den slags lider som regel en krank skæbne, hvis det alene er prisen, som der fokuseres på. Standard papirkvaliteter og de billige kuverter får efterhånden sjældent nogen op af stolene.
Jeg har endnu til gode at opleve et rigtigt billigt trykkeri, som giver mig noget udover prisen. For mig er selve produktionen noget sekundært. Jeg har ingen glæde af tryksager som bare er billige, jeg ønsker noget, som virker efter hensigten. Man får i reglen det, man betaler for, så besparelsen kan i sidste ende godt være en illusion.
I stedet for konstant at shoppe rundt, har jeg haft megen glæde af et fast samarbejde med et kreativt trykkeri, som er oppe på dupperne og konstant berettiger, at de koster mere end de billigste. De giver mig mange gode ideer, som jeg ellers ikke ville få. Faste samarbejder, når de er sunde og gode, udvikler begge parter og sparer mange penge og meget tid. Og når jeg ikke skal bruge penge på standardtryksager, så har jeg jo bedre råd til at lave noget rigtig sjovt.
Men igen - jeg synes det er fint, at der findes sider som din, så kan man ved lejlighed tjekke, om ens forlovede begynder at udnytte situationen lige vel meget :-)