Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man overtag en eksisterende forretning eller åbne en ny helt fra bunden.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften alle sammen. 

Jeg går for tiden og undersøger om det bedre kan betale sig at overtage en eksisterende og velkørende sko forretning eller om man skal selv start  fra bunden. Altså leje en tom forretnning, fyld med sko..

Hvad er jeres  holdning, Jeg har sparet ca. 250.000kr op - Hvordan får jeg den bedste sko forretning ud af dem ?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:26

Det kommer vel an på så meget og vel sagtens også ens egne evner. Det er meget svært at sige noget entydigt ud fra de oplysninger du kommer med.

Hvorfor er der nogle der vælger et franchise koncept fremfor at starte helt fra bunden?

Man skal se på hvad det vil koste at skabe den samme forretning/omsætning og/eller om man kan udvikle den allerede bestående biks til noget mere eller igen om man 'bare' er tilfreds med status quo.

Jeg ser også engang imellem at folk der køber en forretning ikke får den udviklet og bliver låst fast i det miljø der allerede er dannet og efter et stykke tid går kold i driften.

Der skal nok noget mere konkret på bordet før du kan få et svar du kan bruge til noget.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:23

Cykelsamleren:

Godaften alle sammen. 

Jeg går for tiden og undersøger om det bedre kan betale sig at overtage en eksisterende og velkørende sko forretning eller om man skal selv start  fra bunden. Altså leje en tom forretnning, fyld med sko..

Hvad er jeres  holdning, Jeg har sparet ca. 250.000kr op - Hvordan får jeg den bedste sko forretning ud af dem ?

Jeg er enig med Søren fra Kaffe & Co, at der skal flere oplysninger til.

Det afhænger følgelig meget af den eksisterende forretning pt, og ikke mindst dine forudsætninger herfor. Ved købet af en eksisterende forretning overtager du også den goodwill (måske tillige badwill), som nuværende indehaver har oparbejdet, hvilket ved en ny forretning kan tage meget lang tid at få oparbejdet.

Der er således fordele og ulemper ved begge løsninger.

Der kræves en del undersøgelser af forretningen, herunder vilkår for overtagelsen samt regnskaber for de seneste 2-3 år o.s.v..

På dette tidspunkt vil det kunne vurderes, hvorvidt idéen er god eller det modsatte.

Jeg vil anbefale dig at kontakte en god rådgiver, som har indsigt i såvel virksomhedsoverdragelser, den specifikke branche og regnskabskyndig.

Håber det giver lidt mening og inspiration, ellers er du velkommen igen

Tonny

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)