Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Facebook fra A til Å

Fjern 50% af dine problemer med sociale medier

Skrevet af:
17. september 2013 | 5.547 Visninger | 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Thomas Bigum

Ekspertblogger på Amino om Facebook fra A til Å

Fjern ordet medier fra begrebet sociale medier

Halvdelen af begrebet social media består af ordet ”social”, mens det ærgerligt nok er den anden halvdel, der uretmæssigt får al opmærksomheden. Social Media Marketing smager anderledes, hvis du fjerner ordet ”media”. Tilbage står nemlig nøglen til forståelsen for de simpleste strategier.

Gentag efter mig: Social Marketing! Sådan lyder anslaget på mit foredrag kaldet Relationsbaseret Markedsføring.

Spil efter følgende 3 simple spilleregler, som omkranser banen, hvorpå du skal udføre din sociale markedsføring. Senere i år skal jeg tale på Aminotastic, hvor jeg vil gå i dybden med disse regler, og med opgaverne der skal udføres, når spillet er i gang.

REGEL 1 - AFFINITETSREGLEN

Folk er forbundne. Spiller du ikke efter denne regel, så er du dristig nok til at sende en utilfreds kunde ud af butikken. Du tænker: "Hvad tjent er tjent, og der kommer nye kunder i morgen". Problemet ved brud på denne regel er, at du afskærer dig fra mund til mund anbefalinger, og sætter sejl til en shitstorm på sociale medier.

REGEL 2 - DATAREGLEN

Data er derude. Spiller du ikke efter denne regel, så undervurderer du dine muligheder for at ramme folk dybere i hjertet, end du gør ved traditionel markedsføring. Problemet ved brud på denne regel, er at dine budskaber opfattes som reklame, der desværre instinktivt ignoreres, fordi de er magen til alt andet markedsføring. Du vinder ikke tillid, fordi du er så doven, at du ikke gider lære din målgruppe ordentlig at kende.

REGEL 3 - LOYALITETSREGLEN

Folk køber, fra dem de kender. Spiller du ikke efter denne regel, så har du hovmod nok til at være ligeglad med at komme på fornavn med kunderne. Dine empatiske evner strækker ikke til at sende din mavefornemmelse signaler om, at det er en fordel at være venner med så mange som muligt. Venskaber der kommer til gode, så der er nogen, der leverer klapsalver, når din vare bliver bragt til torvs.

Når den ivrige iværksætter lægger plan for markedsføringen af sin virksomhed, ser hun typisk glubsk på Facebook, fordi det ser billigt ud, og fordi det da vidst er sådan, man markedsfører sig på sociale medier. Når marketing-koordinatoren skal sprede sine aktiviteter på tværs af medier, ses og behandles de sociale tjenester som medier.

Er du mand eller maskine?

Ordet medier blænder gang på gang, mens nøglen ligger i social. At være social handler om relationer, og ikke mindst om at dyrke dem.

Spiller du indenfor ovenstående regler, er du klar til social media marketing med en dybere dimension, end det du fører med en facebookside, og en indkøbt softwareløsning til at styre den. Det er nemlig maskinel og teknik.

Social media foregår på maskiner, og den store aha-oplevelse, jeg gerne vil udsætte dig og andre iværksættere for på Aminotastic d. 29. oktober, er, at ændre ved din grundlæggende forståelse for markedsføring på det sociale internet. Bare fordi sociale medier foregår på en maskine, betyder det ikke, du skal opføre dig som en.

Du skal derimod ind til kernen af det hele, som er den del, der handler om mennesker. Vi har erfaring nok med markedsføring på de sociale tjenester nu, til at se hvad der er maskinelt, og hvad der er humant. Det er ikke svært at forstå. Det lover jeg.

Læs også


Kommentarer

Poul Madsen   den 19-09-2013 kl. 11:40

Fin læsning - og gode regler!

En enkelt ting: Hvad mener du med "Data er derude"? Hvor ude? Mener du, at det, man lægger ud på nettet, forbliver der og ikke kan slettes, eller hvad? Jeg kan næsten følge dig... men gider du ik' nok forklare...

Er kommentaren brugbar? 2 0
Lars Daniel Terkelsen   den 02-10-2013 kl. 12:45

Ligesom Poul, forstår jeg heller ikke hvad der menes med "Data er derude". Hele det afsnit er simpelt hen for indforstået for mig :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
dnielsen@webspeed.dk   den 02-10-2013 kl. 13:21

Med "Data er derude" menes at al den viden som du behøver om dine kunder, hvad motiverer dem, hvad synes de om, private interesser etc idag kan finds via nettet. Hvis en potential kunde fx interesserer sig for fiskeri privat - opdages måske ved et kig på FB profil - så kan du jo inviterer ham på fiskerestaurant eller fisketur ved næste møde ...

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Thomas skriver


Kurser og foredrag

Vil du opleve et af Thomas's oplæg?
Se kalenderen for 2013 her


Thomas på Twitter

Hvis du vil have besked når Thomas og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:
 


Seneste kommentarer