Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fjern 50% af dine problemer med sociale medier

5.729 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 September 2013

Fjern ordet medier fra begrebet sociale medier

Halvdelen af begrebet social media består af ordet ”social”, mens det ærgerligt nok er den anden halvdel, der uretmæssigt får al opmærksomheden. Social Media Marketing smager anderledes, hvis du fjerner ordet ”media”. Tilbage står nemlig nøglen til forståelsen for de simpleste strategier.

Gentag efter mig: Social Marketing! Sådan lyder anslaget på mit foredrag kaldet Relationsbaseret Markedsføring.

Spil efter følgende 3 simple spilleregler, som omkranser banen, hvorpå du skal udføre din sociale markedsføring. Senere i år skal jeg tale på Aminotastic, hvor jeg vil gå i dybden med disse regler, og med opgaverne der skal udføres, når spillet er i gang.

REGEL 1 - AFFINITETSREGLEN

Folk er forbundne. Spiller du ikke efter denne regel, så er du dristig nok til at sende en utilfreds kunde ud af butikken. Du tænker: "Hvad tjent er tjent, og der kommer nye kunder i morgen". Problemet ved brud på denne regel er, at du afskærer dig fra mund til mund anbefalinger, og sætter sejl til en shitstorm på sociale medier.

REGEL 2 - DATAREGLEN

Data er derude. Spiller du ikke efter denne regel, så undervurderer du dine muligheder for at ramme folk dybere i hjertet, end du gør ved traditionel markedsføring. Problemet ved brud på denne regel, er at dine budskaber opfattes som reklame, der desværre instinktivt ignoreres, fordi de er magen til alt andet markedsføring. Du vinder ikke tillid, fordi du er så doven, at du ikke gider lære din målgruppe ordentlig at kende.

REGEL 3 - LOYALITETSREGLEN

Folk køber, fra dem de kender. Spiller du ikke efter denne regel, så har du hovmod nok til at være ligeglad med at komme på fornavn med kunderne. Dine empatiske evner strækker ikke til at sende din mavefornemmelse signaler om, at det er en fordel at være venner med så mange som muligt. Venskaber der kommer til gode, så der er nogen, der leverer klapsalver, når din vare bliver bragt til torvs.

Når den ivrige iværksætter lægger plan for markedsføringen af sin virksomhed, ser hun typisk glubsk på Facebook, fordi det ser billigt ud, og fordi det da vidst er sådan, man markedsfører sig på sociale medier. Når marketing-koordinatoren skal sprede sine aktiviteter på tværs af medier, ses og behandles de sociale tjenester som medier.

Er du mand eller maskine?

Ordet medier blænder gang på gang, mens nøglen ligger i social. At være social handler om relationer, og ikke mindst om at dyrke dem.

Spiller du indenfor ovenstående regler, er du klar til social media marketing med en dybere dimension, end det du fører med en facebookside, og en indkøbt softwareløsning til at styre den. Det er nemlig maskinel og teknik.

Social media foregår på maskiner, og den store aha-oplevelse, jeg gerne vil udsætte dig og andre iværksættere for på Aminotastic d. 29. oktober, er, at ændre ved din grundlæggende forståelse for markedsføring på det sociale internet. Bare fordi sociale medier foregår på en maskine, betyder det ikke, du skal opføre dig som en.

Du skal derimod ind til kernen af det hele, som er den del, der handler om mennesker. Vi har erfaring nok med markedsføring på de sociale tjenester nu, til at se hvad der er maskinelt, og hvad der er humant. Det er ikke svært at forstå. Det lover jeg.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Thomas blogindlæg Skriv dig op