Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

U - Mig, mig, mig

2.558 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 April 2012

"Mig, mig, mig. Nå, nok om mig. Hvad synes I - om mig?
- Anders "Anden" Matthesen

Tag et smut ud på de danske Facebooksider, og læg mærke til om ikke Andens citat passer meget godt til den igangværende kommunikation.

"Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country."
- John F. Kennedy

Tag det citat, og tænk den ind i din markedsføring når du går på Facebook. Hvis du gør det, så tænker du på andre end dig selv og gør dig dermed uselvisk.

Uselvisk markedsføring
Når jeg kigger på Facebookkommunikation i både øst og vest for at se hvad der rører sig, og for at finde læring om hvad der virker, så slår det mig ofte at den almene kommunikation virker selvcentreret. Marketing er generelt fikseret omkring budskabet: Nu skal vi fortælle hvor godt produktet er. Det er jeg ikke på mission for at ændre, men jeg ved at det næsten pr. automatik kikser hvis man gør det i for udstrakt grad på sociale medier.

Der er i hvertfald rum til forbedring efter 10 opdateringer i træk der kun handler om hvor, hvornår man kan få produktet, og hvilke priser der køres med for nuværende.

For at give dig som iværksætter et mulehårs eller måske en hestelængdes forspring i konkurrencen vil jeg prøve at rokke ved det instinkt i dig som uden du selv opdager det, hæmmer din Facebookkommunikation. Du skal tvinge dig selv til at være uselvisk.

Hvor kommer selvcentreringen mon fra?
Inden jeg til sidst bliver specifik omkring uselvisk kommunikation, så lad mig lige vende min filosofi om hvorfor der sandsynligvis er så overvejende meget egocentrisk skrammel på mange Facebooksider.

Når produktet er færdigt og ligger klar på markedspladsen, så ved mennesket der skal sælge, godt at produktudviklingen er overstået. Instinktivt er det ret meget et slags take it or leave it-stadie, hvilket så for den sælgende parts vedkommende pr. naturlov kickstarter en egocentrisk kommunikation om hvor godt produktet er, og hvad det kan gøre for køberen.

Det skal man ikke skamme sig over. Sådan er det, og dem der er gode til det spil, bakket op med et godt produkt, sælger mere end andre. Men der er et sted hvor det ikke virker så godt, Facebook, og uden bevidsthed om ens egen kommunikation er det meget svært som sælger at skifte spor.

Stilen er dybt, dybt forankret i alle, sandsynligvis fordi vi allerede fra vi er gamle nok til at forstå tv-reklamerne der afbryder Cartoon Network, bliver udsat for den overalt. Når iværksætteren selv er blevet voksen, så slår kommunikationen pr. automatik over i samme pladerille. Uden at tænke over det snakker man såkaldt "reklamsk".

Facebook er bare noget andet
Det er for længst blevet slået fast at det er engagementet med brugerne der driver møllen. Både hvad angår synlighed, og dermed opnåelse af atter nye fans, men også hvad angår opgaven med at ramme folk dybt i selve relationen.

En bruger der har været i dialog med et brand, er tættere forbundet i relationen end en der ikke har. Den bruger må antageligt være mere tilbøjelig til både at købe mere, købe oftere og også anbefale venner.

Med afsæt i den filosofi, er det i mine øjne åbenlyst at selvisk kommunikation skal skrinlægges nærmest fuldstændigt. Du kan godt fortsætte med det klassiske selviske mantra i markedsføring på alle de platforme som ikke handler om at komme i dialog med målgruppen, for en dialog starter ikke med at den ene part taler om sig selv.

Vær i produktudviklingsmindset
Jeg vil opfordre dig som iværksætter til at se Facebook som en særskilt kanal til markedsføring, som egentlig slet ikke har det primære formål at sælge, men i stedet bæres af den ydmyghed der består i at prøve at ville forbedre sig selv.

Tak folk fordi de indledningsvis overhovedet gider spilde hjerterum (og Facebooktid) på dig. Anstreng dig for at lade dem få medindflydelse, og øg dermed engagementet fordi du giver dem plads og taletid, i stedet for at gå målrettet efter det letbenede engagement i genren "tryk synes godt om hvis du glæder dig til weekenden".

For at slippe af med den selvglade djævel på skulderen, så tving dig selv i knæ på netop Facebook. Løb ikke ind for at sige hvad du tilbyder, men gå stille ind og spørg hvordan du eller produktet kan blive bedre.

Tænk ikke på hvad dine fans kan gøre for dig, men på hvad du kan gøre for dem. Start med at spørge dem.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op