Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Thomas Bigum T - Tjeklisten til mere Facebooktrafik

T - Tjeklisten til mere Facebooktrafik

3.004 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 March 2012

Timeline og nye trafikregler
Din virksomhed er repræsenteret ved en Timeline, og ved overgangen til netop Timeline fjernede Facebook muligheden for at bestemme præcis hvor på din Facebookside fremmede skulle lande hvis det var deres første besøg. Det var her at velkomstapplikationer spillede en væsentlig rolle i opgaven med at gøre fremmede til fans.

Nu er muligheden for at bestemme hvor fremmede skal lande, væk og borte. Hvis jeg som bruger på min Facebooks startside ser en ven interagere med en virksomheds Timeline, og jeg trykker, så lander jeg pladask på Timeline. Alternativt kan det være jeg havner på det billede eller den opdatering som min Facebookven interagerede med - men jeg lander ikke på en applikation der er designet til at byde mig velkommen.

Det betyder en forandring i spillet på Facebook som jeg adresserer i dette blogindlæg, hvor jeg afslutningsvis vil præsentere dig for en tjekliste til at skaffe mere trafik mod din virksomheds Timeline.

Når Facebook laver disse ændringer, er det en vigtig opgave at fokusere på hvilken viden der med forandringerne er forældet. En analyse af trafikstrømme er en rigtig god start, for med afsæt i den kan du nemmere prioritere dine indsatser og undgå at fortsætte med metoder der slet ikke har samme effekt som tidligere.

Du kan forvente trafik til din Timeline fra følgende kilder.

Eksterne trafikkilder
Både du og andre kan linke ind til din virksomheds Timeline. En trafikkilde som efter min vurdering er den kilde som iværksættere på deres vej opad i opgaven med at positionere sig skal kaste sig frådende over og sætte alle sejl ind på. Det er her jeg har en tjekliste til dig nederst.

Social channels
Når en af dine nuværende fans interagerer med dine opdateringer, eller med siden set som helhed, så spredes beskeden til vedkommendes Facebookvenner. Det kaldes en social channel når det er forbindelse mellem f.eks. bruger A der kommenterer en af dine opdateringer, og bruger B der via sit venskab med A får beskeden om din eksistens. Ved disse handlinger af brugerne er der atter andre brugere der klikker, og herfra har du indgående trafik.

Annoncering
Facebook har strammet garnet og har skruet op for prisen på råvarerne. De førnævnte social channels prioriterer privatpersoners opdateringer højere end virksomheders, en justering som Facebook har haft nemt ved at lave i deres underliggende algoritme. Hvis du som virksomhed har en aktiv brugerskare, så er der annonceformer der kan fremhæve aktiviteten og skabe indgående trafik for en overkommelig sum annoncekroner.

Facebooksøgninger
Afhængigt af din positionering i din branche vil der være indgående trafik fra søgninger, men som iværksætter er det vigtigt for mig at understrege at du ikke må regne med denne kanal som et synderligt potentiale. Brugerne er i sjælden grad på Facebook for at finde noget nyt. Når de møder noget nyt er det via social channels (se ovenfor).

Spil på den rigtige hest
I debatten på Amino ser jeg rigtig meget fokus på trafik via social channels og faktisk også jævnligt snak om trafik via Facebooksøgninger. Facebookannoncering er ikke så tit i spil, men det skyldes nok at det debatlystne iværksætterfolk går til Facebook uden budget.

Det er mere reglen end undtagelsen at jeg i debatten ser et spørgsmål om at få indgående trafik via social channels - og dermed flere fans - uden der medfølger et link til den Facebookside vi snakker om. Samme ser jeg gentaget når der ligger et efterhånden klassisk spørgsmål fra en der ikke kan finde sig selv ved at søge.

Link please. Husk nu linket og en strøsætning om pointen ved at lege med for målgruppen. Det er muligt at iværksætterfolket på Amino slet ikke er målgruppen, men linket skader ikke, og noget øvelse i at forklare andre hvorfor de bør interessere sig for Facebooksiden, skader ikke.

Spred dit eget budskab
I det tilfælde du er nystartet, så er der ikke synderligt meget blæs på de velkendte social channels. De kræver nemlig nogle fans der er aktive, og for iværksætteren kan udfordringen jo let være at de første skal tilvejebringes og lukkes ind i folden.

Har du en tilnærmelsesvis nystartet Facebookside, så er det ikke viral spredning der er din bedste hest, men derimod den kontorstol du selv sidder på. Tag fat om tasterne, og kom i gang med at sprede dit budskab, dit såkaldte værditilbud, ved at gå i dialog alle de steder på nettet det giver mening.

Din tjekliste

Blog - Hvis du bare tilnærmelsesvis kan give tre gode råd til din målgruppe, så kan du også anstrenge dig og give 5. Hvis du kan give 5 gode råd, så kan du også skrive 7 dødssynder som din målgruppe vil finde interessante og måske endda værd at dele i deres netværk. Før du har set dig om, så har du en blog, og du sørger selvfølgelig for at sende læsere videre til virksomhedens Timeline.

Mailingliste - Ordet nyhedsbrev er jeg ikke glad for, fordi det pr. automatik skruer sælgerhatten på afsenderen og smager af reklamer i munden på modtageren. Kald det noget andet, og saml mailadresser ved at tilbyde noget for at skrive sig op. Ud til modtagerne sender du brudstykker af de gode råd du skrev på bloggen, og linker til Facebook for mere information.

Twitter - Du har en personlighed som vi er andre på Twitter der gerne vil møde. Mit råd er ikke at din virksomhed skal have en Twitterkonto, men at du skal have en. Kom ind som menneske. Mød folk der deler dine interesser, og stol på at du med tiden har goodwill nok til at bede dine followers om at se hvad du har lagt på virksomhedens Timeline.

Fysisk butik - der er selvfølgelig ikke en eneste kunde der forlader dit etablissement uden at være blevet gjort opmærksom på værdien ved også at følge med på Facebook. Det bedste værktøj til at konvertere er taleapparatet på dig og dine ansatte. Vær social i den virkelige verden, så giver det mening at gå hjem og fortsætte i den online udgave af samme.

Forumaktivitet - Find ud af hvor din målgruppe holder til, og engager dig. Gør det som menneske og ikke som virksomhed, og du kan med flid og tålmodighed indtage et onlineforum og oparbejde en vellidthed der kan gøre det til en leg at sluse trafik mod de gode sager du placerer på din Timeline.

Krydr med annoncering
Grib til annoncering hvis dit værditilbud på Facebook er åbenlyst. Med værditilbud mener jeg ikke den slags opdateringer hvor du fortæller hvad du sælger, men den hensigtserklæring der overbeviser mig om at det er værd at trykke synes godt om. Hvis det er nemt for brugeren at finde svar på spørgsmålet Whats in it for me?, så er det værd at tænde for annoncehanen og se hvad prisen ender ud med at være for nyankomne Facebookfans.

Hvis du er dygtig og flittig på denne tjekliste, så kan du samtidig beskæftige dig med at skaffe trafik via social channels. Det kræver jo som nævnt nogle fans at arbejde med for at der overhovedet er åbent for disse meget berømte sociale kanaler. Og for at nå der til så bør du starte med tjeklisten. God fornøjelse.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op