Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen Hvad koster en hjemmeside?

Hvad koster en hjemmeside?

7.283 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 April 2017

Det burde være enkelt at svare på hvad en hjemmeside koster, men ofte bliver du spist af med en lang udenomssnak, hvis du tillader dig at stiller spørgsmålet.

Eller endnu værre, du får en urigtig pris, der ikke indeholder alt det, som du forventer der følger med en moderne hjemmeside.

Men er det nu også så enkelt, at svare på hvad en hjemmeside koster? Og hvad bør du medregne, når du skal finde ud af hvad en ny hjemmeside samlet set koster?

Det vi jeg se lidt nærmere på i dette indlæg … 

Hvad består en god hjemmeside af?

Helt grundlæggende består en hjemmeside af en eller flere websider, med noget indhold. Men at klaske et par HTML-sider op på en webserver er bare ikke det, som de fleste forbinder med et færdigt website – og det har da heller ikke rigtig nogen værdi.

Så hvad bør en god hjemmeside i dag så bestå af? Det kan lidt forenklet opstilles på følgende måde:

  • En publiceringsplatform (CMS)
  • Den nødvendige kodning og design af din hjemmeside, der gør at den ser ud og virker som ønsket
  • Noget godt indhold i form af tekst, billeder og evt. video
  • SEO, Social Media integration og evt. anden markedsføring

En publiceringsplatform i sig selv har ingen værdi. Det er først når den designes og kodes til dine behov, at det begynder at ligne noget. Men det er ikke nok.

Der skal også noget indhold på. Som minimum nogle gode tekster, der kan overbevise dine besøgende om, at lige netop du er en den rette at handle med eller en troværdig kilde.

Dette gælder uanset om målet med din hjemmeside er at skabe leads, at skabe opmærksomhed omkring din person, politiske parti eller organisation, eller om du skal sælge noget direkte på websitet. Gode tekster skal der til, for at overbevise dem der besøger din hjemmeside om, det der nu engang er dit mål.

Udover tekster vil det som regel også være en god ide med nogle billeder, illustrationer og måske noget video. Det kan være med til at sælge dine budskaber og appellere generelt til dem, der er mere visuelt orienteret.

Men selv et godt og tilpasset publiceringssystem og noget fedt indhold er ikke nok.

Hvis ikke der er nogle der finder din nye hjemmeside og der ikke kommer nogle på besøg, så har den stadig ingen værdi. Så er det bare en øde ø i det store internet ocean. 

Din hjemmeside skal også markedsføres. Man skal helst kunne finde den på relevante søgninger i Google og det skal være nemt at dele dine gode websider i de sociale medier.

Uden indhold ingen hjemmeside

Mange webbureauer og udviklere mener ikke, at indholdet bør medregnes som en del af din hjemmeside. Jeg er helt uenig!

Uden indhold har din hjemmeside absolut ingen værdi.

Det er meget muligt, at det ikke er dit webbureau der skal levere indholdet. Det skal du måske selv skrive, eller du kan f nogle eksterne tekstforfattere til at gøre det. Men skrives, det skal det.

Du kan natuligvis også vælge en samlet løsning, som den jeg selv står bag med Waimea Business, eller løsninger som dem DanDomain laver. Med Waimea Business skriver vores tekstforfattere indholdet for dig. Med DanaWeb og andre tilsvarende services kan du ofte tilvælge det.

Men som sagt, uanset hvordan du løser opgaven med at lave noget godt indhold, så skal det laves.

Og godt, det skal det være, for dårligt indhold har ingen værdi!

Først og fremmest skal dit indhold være i stand til at overbevise dem der besøger din hjemmeside om, at du er den rette at handle med og at dine produkter er de bedste.

Men teksterne skal også optimeres på en måde, så det du sælger eller markedsfører også kan findes i Google på de søgeord folk nu engang bruger for, at finde det.

At skrive gode tekster, finde de rigtige billeder og evt. lave video er en krævende opgave, som jeg bestemt anbefaler, at du tager meget alvorligt. Uanset om du løser den selv eller lader andre om det skal du i alle fald afsætte de nødvendige midler til det.

Indhold bør være en del af dit budget for din hjemmeside.  

Markedsføring hører også med til din hjemmeside

Nogle vil i lighed med indholdet påstå, at markedsføring ikke har noget med din hjemmeside at gøre, og derfor ikke bør medregnes i det samlede budget. Det er jeg, nok ikke så overraskende, også helt uenig i.

For det første har en hjemmeside – selv med godt indhold, så godt som ingen værdi i sig selv, hvis den ikke markedsføres effektivt, så der faktisk kommer nogle relevante mennesker ind på den.

For det andet er en del af den vigtigste markedsføring af en hjemmeside i dag noget, der skal tænkes ind i både design, indhold og udvikling af hjemmeside. Det er ikke bare noget du kan klaske ovenpå bagefter.

Dette gælder i udpræget grad for SEO og social media marketing.

Hvis du skal gøre dig håb om, at din hjemmeside kan findes i Google, så skal du tænke det ind i planlægningen af din hjemmeside lige fra starten. Der er mange tekniske og redaktionelle forhold der skal være på plads.

Udover teknisk SEO og indholdsoptimering skal der også nogle links til, at skabe den autoritet, som gør, at du faktisk kommer til at ranke helt i toppen af Google.

Jo bedre hvert eneste af de hundredevis af faktorer er optimeret, jo større sandsynlighed er der for, at potentielle kunder finder dig – frem for en af dine konkurrenter.

Og det samme gælder for social media marketing. Jo lettere du gør det for folk at dele dit indhold og produkter på sociale medier, jo flere vil gøre det. Og hvis du optimerer dit website med de korrekte Social META-tags, så vil det fremstå langt flottere når det deles og det vil få flere til at klikke sig ind på din hjemmeside.

Med andre ord – du kan ikke helt adskille det at udvikle en hjemmeside og det at markedsføre den.  Og uanset om nogle ville have akademiske argumenter for, at man ikke skal blande de to ting sammen, så er er det et uomtvisteligt faktum, at din hjemmeside så godt som ingen værdi har, hvis der ikke også kommer nogle og besøger den.

Så om ikke andet, så bør du alene af den grund medregne markedsføring i dit budget for din hjemmeside. 

Prisen for CMS, webdesign og udvikling

Der findes i dag et utal af CMS (Content Management System). Mange af dem gode. Nogle af dem gratis og andre skal du betale licens for at bruge.

Hvad der er det bedste CMS for dig kan jeg naturligvis ikke vide, men mange er glade for de licensfri open source CMS som WordPress, Drupal og Magento (shop). Nogle har behov, der bedre løses med andre CMS og nogle foretrækker licensbaseret løsninger, med den support der typisk følger med.

Men som udgangspunkt er det således muligt, at vælge et CMS du ikke i sig selv skal betale for.

Wedesign og den udvikling og kodning der typisk skal til før du står med din køreklar hjemmeside er dog ikke gratis. Webdesignere og udviklere skal jo – uanset om du bruger egne folk eller et bureau, have løn for deres arbejde.

For helt simple hjemmesider kan det ofte klares for nogle få tusinde kroner. For meget store og komplekse hjemmesider kan det løbe op i millioner.

Inden du går i gang anbefaler jeg at du laver et budget, der inkluderer alt det der skal gøres for at nå frem til en hjemmeside der teknisk og designmæssigt lever op til dine krav og ønsker.

Husk i den forbindelse, at få alle de vigtige tekniske detaljer med, der har betydning for din SEO. I mit indlæg her på bloggen ”10 spørgsmål til dit webbureau” kan du læse om nogle af de vigtige tekniske ting du skal huske at få på plads.

Hvad koster gode tekster?

Der findes tekstforfattere på markedet, som påstår de kan skrive gode artikler og produktertekster for ekstremt små beløb. Typisk bruger de (naturligvis) meget kort tid på at skrive den slags og jeg har stadig til gode, at se et eneste eksempel på de helt billige tekster, som jeg personligt ville acceptere lå på en af mine egne websites. Med andre ord – det er i mine øjne noget crap, som du bør holde dig langt væk fra!

Jeg har tidligere skrevet om ”SEO Tekster” her på bloggen. 

I bedste fald er de billige tekster skrevet uden væsentlige stavefejl. Men konverterer de? Sælger de? Er de i stand til at tale til din målgruppe og kommer de til at ranke i Google. Svaret er sikkert nej.

At skrive gode tekster tager desværre lidt tid. Selv for en god tekstforfatter. Men brug den tid. Kvaliteten af dine tekster er helt afgørende for de endelige resultater.

De tekstforfattere vi har ansat til at skrive tekster for vores Waimea Business kunder bruger typisk 1-2 timer pr. side, men de er også både meget veluddannede og erfarne. Du skal muligvis afsætte lidt mere tid, hvis du skal skrive dem selv, eller benytter tekstforfattere med lidt mindre erfaring.

Dygtige eksterne tekstforfattere skal du regne med koster i omegnen af 500 kr. pr. time. Nogle lidt mere, nogle lidt mindre.

Så alt efter hvor mange tekster du skal bruge til din hjemmeside, så kan du med baggrund i ovenstående regne nogenlunde ud hvad det koster.

Medtag denne omkostning i udviklingen af din hjemmeside! 

Markedsføring er den største post!

For de fleste – ikke mindst lidt mindre virksomheder, er markedsføringen af en hjemmeside den største post. Eller bør i hvert fald være det, hvis du vil have noget ud af din hjemmeside.

En simpel og mindre hjemmeside kan som sagt laves for helt ned til nogle få tusinde kroner, men at markedsføre den koster på sigt en del mere.

Selv hvis din hjemeside er lavet efter alle kunstens regler med hensyn til SEO og Social Marketing, skal der løbende laves links og optimeres før du oplever en effekt af det. Og det koster tid og penge.

Alt efter hvor svært det er at komme til at ranke godt i Google indenfor lige dit marked skal du i reglen afsætte fra nogle få timer, til flere dage, hver eneste måned alene til effektiv linkbuilding.

Hvis du sætter et eksternt bureau, med forstand på linkbuilding til det, og stiller du krav om stærke og permaente links med en høj grad af diversite (hvilket du absolut bør, for ellers virker din linkbuilding ikke!) så skal du regne med minimum et par tusinde kroner pr. måned, eller mere.

Du kan læse lidt mere om linkbuilding der virker her

Og det er ikke bare SEO der koster. Selvom det i princippet er gratis at dele dit indhold på Facebook skal der ofte afsættes lidt penge til at sikre en ordentlig udbredelse.  Dertil kommer eventuelle bannerannoncer, Google AdWords og andre betalte annonceringsformer, som kan være nødvendige for at skabe al den trafik du ønsker. 

Alt dette skal du sørge for at få med i budgettet for din hjemmeside. Ellers risikerer du at stå tilbage med en virkelig flot, men meget øde ø, som ingen besøger. Og det har ingen værdi. 

Lav dit budget inden du går i gang

Med fare for at gentage mig selv vil jeg afslutningsvis anbefale, at du er omhyggelig, og realistisk når du udarbejder et budget for en ny hjemmeside.

Husk at få det hele med – fra publiceringsplatform, teknisk udvikling, design, indhold og markedsføring. Det er dødærgerligt, at stå tilbage med en hjemmeside, som du troede ville tiltrække nye kunder, hvis den mangler væsentlige elementer for faktisk at gøre det.

Det er, trods alt, bedre at vide inden du starter hvad det hele kommer til at koste.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op