Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

10 spørgsmål til dit webbureau

16. marts 2017 | 5.009 Visninger | 27 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

De fleste danske websites er stadig for dårlige!

Jeg synes det er rigtig ærgerligt, ja måske endda direkte pinligt, at så mange websites stadig, den dag i dag, leveres med ekstremt alvorlige fejl og mangler, der i praksis betyder, at de ikke fungerer som de skal og som en følge heraf ranker langt dårligere i Google end de burde.

Langt de fleste af de websites jeg har analyseret igennem de sidste mange år har lidt af mere eller mindre alvorlige tekniske problemer. For eksempel er de ofte alt for langsomme, fulde af Duplicate Content, er ikke ordentligt mobiloptimeret, mangler AMP, Schema-data og Social META-tags implementering, lider af fejl med bl.a. Hreflang, Robots.txt, NOINDEX eller CANONICAL tags for bare at nævne lidt af alle de problemer jeg oplever. Det er for ringe!

Fejl på fejl og pinlige mangler der i sidste ende gør, at dit website ranker dårligere i Google, fremstår grimt i sociale medier og konverter alt for ringe.

Faktum er, at alt det jeg nævner ovenfor er velkendte, og veldokumenterede standarder og udfordringer, der for de flestes vedkommende har eksisteret i mange år. Enhver webudvikler med respekt for sig selv burde kende dem og naturligvis kunne løse dem. Det er altså ikke rocket science!

Selv de store og ellers dygtige webbureauer lever langt fra op til de SEO-tekniske krav, man som kunde i dag kan forvente – med mindre, det eksplicit er aftalt at det ikke skal ske.

Jeg har dog stadig til gode, at se en kravspecifikation fra en kunde, der kræver at sitet er skide langsomt, fungerer ad helvedes til på mobiltelefoner, er søgemaskine-uvenligt, ikke vises ordentligt i sociale medier eller er fuld af andre basale fejl og mangler.

Jeg har derfor sammensat en lille liste med 10 spørgsmål, som jeg synes du skal printe ud og aflevere til dit webbureau eller egne udviklere. Listen består af helt rimelige krav og spørgsmål, som alle webudviklere bør overholde på alle de websites de laver. Også dit. 

1. Hvor hurtigt synes I mit website bør være?

Har I en standard og et mål i benchmarker efter? Hvad kan jeg forvente af den løsning I laver til mig?

Et websites hastighed har en kæmpe betydning for både brugervenlighed, konverteringsrater og SEO. Alle elsker et hurtigt website – både mennesker og maskiner. Det er ikke til at komme udenom.

I forhold til Google skal hastighedsoptimering (eller mere korrekt: Optimeringsgraden) måles med Google PageSpeed Insight og hvis du vil undgå, at dit website kommer til at lide under for dårlig optimering, skal du op i det grønne felt på både desktop og mobil (over 85 ud af 100).

Hvis dit webbureau forsøger at bilde dig ind, at der er andre og (for dem) bedre måder at måle hastighed på, så skal du ikke stole på dem. I forhold til Google, er det PageSpeed Insight der tæller. Like it or not.

Du kan læse lidt mere om hastighedsoptimering og teste dit website med Google PageSpeed her

Andre værktøjer kan være gode til at finde ud af hvad årsagen til en dårlig hastighed er, men i sidste ende er det afgørende for dine Google rankings, at du får en høj score på Google PageSpeed Insight. Og derfor bør en tilstrækkelig høj score indgå som et krav til dit website. 

2. Hvordan komprimeres billeder på mit website?

Komprimeres de billeder jeg uploader til mit website automatisk og hvilken løsning bruges til det? Hvis jeg sammenligner med andre løsninger er jeres så god nok?

Er du i tvivl, så tag et billede, kig på størrelsen, upload det så til dit website og test herefter på www.Kraken.io og se hvilken version der fylder mindst. Hvis det på din webserver fylder mere end det fra Kraken.io – og i øvrigt ser ligeså godt ud, så skylder dit webbureau dig en forklaring. Eller rettere sagt, en bedre løsning.

For tunge billeder er en af de mest udbredte årsager til langsomme websites. Så det er derfor jeg synes det er rimeligt at dette får et punkt for sig selv. 

3. Hvordan er mit website mobiloptimeret?

Benyttes der Responsivt Web Design (RWD), eller en dedikeret mobilversion af sitet? Og er sitet særligt hastighedsoptimeret til mobile enheder?

RWD er absolut den bedste løsning i dag – både i forhold til brugere og SEO. En dedikeret mobilløsning giver næsten altid problemer og er langt mere kompliceret at implementere korrekt. 

Googles krav til hastigheden for mobilbrugere er meget skrap: Dine sider skal indlæses og vises på under 1 sekund på mobiltelefoner. Ellers risikerer du, at du ikke vises på mobile søgninger.

Og hvad værre er, med Googles nye ”mobile first” strategi, vil dine dårlige mobile rankings smitte direkte af på Googles generelle opfattelse af dit website, og dermed også gøre det sværere at ranke på desktop søgninger.

4. Understøttes AMP på mit website?

Er mit website optimeret til AMP (Google Accelerated Mobile Pages)? Kan jeg selv redigere de indstillinger og særlige billeder der kræves til understøttelsen? Og hvilken sikkerhed har jeg for, at AMP-siderne holdes opdateret?

AMP er et forholdsvist nyt format, lanceret af Google, med fokus på at skabe lynende hurtige websider til mobile brugere.

Man kan med rette kritisere AMP-formatet for mange ting, og det har jeg da også selv gjort, men man kan ikke komme udenom det faktum, at AMP-sider p.t. nyder godt af den ekstra opmærksomhed Google giver dem.

Så uanset om dit website er godt mobiloptimeret, eller ej, så vil jeg meget anbefale, at du også får AMP implementeret. Det giver ganske enkelt bedre mobile rankings og flere besøg. 

Da AMP er et ret nyt format oplever vi, at der ofte sker ændringer. Når det sker, så kan det betyde, at dine nuværende AMP-sider ikke længere virker. Det er derfor meget vigtigt, at AMP-formatet på dit website løbende tilpasses de krav, der ændres.

Du kan læse lidt mere om nogle af de mange udfordringer jeg har oplevet med implementering af AMP her

5. Har I implementeret Schema-data på mit website?

Hvis ja, er alle relevante objekttyper så medtaget? Hvis nej, hvorfor ikke? Kan jeg selv redigere de informationer, der ikke automatisk kan udledes af websitet?

Schema er en standard for beskrivelse af elementer på dit website. Det kan hjælpe Google, og andre tjenester, med bedre at forstå indholdet. Og i Googles tilfælde bruges det til, at forbedre visningen i søgeresultaterne.

Så ved at bruge Schema opnår du en flottere og mere fremhævet visning i Google og det gør naturligvis, at du vil få flere besøg. 

6. Er der implementeret Social META-tags på mit website?

Hvis ja, hvilke formater er implementeret og hvilke sociale medier understøttes? Og kan jeg redigere detaljer som social images selv – både globalt og for de enkelte sider? Hvis nej, hvorfor ikke?

Med Social META-tags kan du styre hvordan det ser ud, når folk deler links til dit website på sociale medier som Facebook, Twitter og Google+. Det giver en langt flottere og korrekt visning, og dermed også mere synlighed og besøg. 

Du bør have Facebook Open Graph, Twitter Card og Schema implementeret fuldt ud. Du kan læse en guide til de vigtigste Social META-tags her

7. Findes der duplicate content på mit website?

Hvordan sikrer I, at der ikke er og ikke kan opstå Duplicate Content problemer på mit website? Er der beskyttet mod både konkrete og teoretiske problemer med Duplicate Content og hvor solide/sikre er disse løsninger? 

Duplicate Content er stadig en af de mest alvorlige tekniske SEO problemer. Hvis Google kan få adgang til det samme, eller stort set det samme indhold, via flere URL’er, så vil de i reglen filtrere en eller flere af versionerne ud. 

Og hvis sider fra dit website filtreres ud kan det have en negativ betydning for hele dit website, så også gode unikke sider får sværere ved at ranke godt.

Det kan godt være svært at løse alle Duplicate Content problemer. Det indrømmer jeg. Særligt svært kan det være med de teoretiske Duplicate Content problemer. Og desværre er det langt fra nok, eller en særlig stabil og sikker løsning, bare at smide CANONICAL tags på dine sider.

Men uanset hvor svært det end måtte være, så ændrer ikke på, at dine udviklere bør have en plan for hvad de vil gøre for at sikre, at alle potentielle Duplicate Content problemer løses. For konsekvenserne hvis det ikke sker, kan være meget alvorlige for din synlighed i Google.

8. Er der mulighed for XML sitemaps for video?

Kan jeg indsætte videoer på mit website og hvis jeg gør, vil der så automatisk blive udgivet et korrekt video XML sitemap? Og kan jeg redigere META-data for videoer? 

Generelt er brugen af video på et website ofte godt. Så det anbefaler jeg meget, at du overvejer. Det kan være med til at fastholde dine besøgende, inspirere dem til at linke til dine sider og tiltaler og engagerer folk, der ikke orker at læse lange tekster.

Men hvis ikke video implementeres rigtigt, så risikerer du at få mindre ud af det i Google, end du ellers kunne. Med til optimeringen hører video XML sitemaps og korrekt Schema data for alle dine videoer.

Du kan læse lidt mere om brugen af forskellige sitemaps her

9. Kan jeg redigere alle TITLEs, URLs og META-descriptions

Findes der sider hvor dette ikke kan lade sig gøre? Indsættes der elementer i mine URL’s, som jeg ikke selv kan styre? Og er brugen af globale TITLE og META-descriptions fjernet? 

Alle dine sider bør have en unik TITLE og META-description. Derudover bør URL’en til dine sider være så kort som mulig, let at læse og meget gerne indeholde nogle af de ord, som er relevante for siden. Det hele bør let kunne redigeres af dig selv for hver eneste side på sitet.

10. Hvilke indbyggede redskaber findes der til at hjælpe mig med min SEO?

Er der indbygget værktøjer i mit CMS, der gør det lettere for mig at gøre de rigtige ting i forhold til SEO? Hvordan virker de?

En af de vigtige ting i dit løbende arbejde med SEO er, at sikre at alle dine sider har gode optimerede tekster og at alle elementer er optimeret godt nok. Det kan være en rigtig god hjælp, at have nogle indbyggede redskaber, der kan hjælpe dig med at huske at gøre alle de rigtige ting bedst muligt.

Til WordPress er Yoast SEO plugin’et et af de mest udbredte hjælpeprogrammer. Om end jeg personligt ikke synes det er perfekt, så er det trods alt en god hjælp for mange. Både det og tilsvarende løsninger kan derfor anbefales, hvis du ikke har adgang til noget bedre. Alternativet, at der slet ingen hjælp er, er i hvert fald langt værre.

Ingen er perfekte

De fleste af os må leve med begrænsede budgetter og tid og derfor er det naturligvis heller ikke altid muligt, at få alt det du ønsker implementeret og optimeret så godt som du kunne tænke dig på dit website. 

Det er helt fair og forståeligt. 

Men ovenstående 10 punkter bør altid være på plads. Det sidste punkt kan du til nød undvære, hvis ellers du er helt sikker på, at du husker at få alle dine siders indhold ordentligt optimeret og evt. bruger andre tools udenfor dit CMS. Men de første 9 punkter bør alle websites som minimum kunne leve op til.

Skriv en kommentar …

Hvis du har oplevet udfordringer med, at få dine webudviklere eller webbureau til at leve op til ovenstående punkter, så hører jeg meget gerne om dine erfaringer.

Hvis du som udvikler eller webbureau har en anden oplevelse af situationen er dine kommentarer også meget velkomne.

Jeg håber vi i alle fald kan blive enige om, at målet for os alle er det samme – at skabe de bedst mulige websites til danske virksomheder :-)

saxis

Læs også


Kommentarer

Søren Lindhardt | Foredragsholder Vind eller forsvind på internettet  den 16-03-2017 kl. 16:04

Kære Mikkel - jeg tror der er mange dårlige hjemmesider, fordi der er for lidt faglig stolthed blandt leverandørerne i branchen, som lever er kundernes uvidenhed. Godt indlæg.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Mikkel deMib Svendsen  den 16-03-2017 kl. 16:20

Søren, jeg håber mere det skyldes uvidenhed. Jeg oplever i hvert fald meget faglig stolthed blandt mange udviklere - men nok ikke helt nok SEO-viden. Og hos nogle er der så måske også en smule arrogance i forhold til ikke at ville erkende, de mangler man har. Det sidste synes jeg er rigtig ærgerligt, for ingen kan jo vide alt og der går ingen skår af en fordi man skal have lidt assistance med visse typer af specialviden, som f.eks. SEO konsekvenserne af forskellige standarder.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Jakob Bank  den 16-03-2017 kl. 17:02

Mikkel, de fleste udviklere, jeg kender, ville sætte en ære i at opfylde alle punkterne på din liste, så længe kunden betalte for det. I praksis er der dog desværre ikke mange kunder, der vælger at betale for at få de optimale forudsætninger for SEO.

Er kommentaren brugbar? 3 1
Mikkel deMib Svendsen  den 16-03-2017 kl. 18:51

Jakob, det er klart at der er nogle ting som f.eks. AMP, der kræver en ekstra indsats og budget, men det forklarer ikke hvorfor så mange websites er så forbandede langsomme, ikke understøtter standarder som Schema og Social META-tags eller er fulde af Duplicate Content. INGEN websites burde have de problemer :-)

Er kommentaren brugbar? 5 0
martinebirlund  den 17-03-2017 kl. 10:15

Tak for et godt indlæg Mikkel :-)

Er kommentaren brugbar? 3 0
PashminaWear  den 17-03-2017 kl. 11:41

Hej Mikkel,

Kan AMP fungere med en webshop? Hvis det er statisk content som ligger på Googles servere, hvordan kan man så få det til at fungere med session state etc.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mikkel deMib Svendsen  den 18-03-2017 kl. 08:19

@martinebirlund  Mange tak :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 18-03-2017 kl. 08:21

@PashminaWear Nej, AMP fungerer ikke på sider der stiller krav som ligger ud over den meget simple standard - herunder webshop sider.

Men hvis du har artikler, blog eller andet indhold på din webshop, så kan dette bruges i AMP-format.

På hvert enkelt site skal man vurdere hvilke sider der kan laves AMP-version af. Ofte er det ikke alle.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Ejendomsinvestor  den 20-03-2017 kl. 21:48

Tror de mange elendige standard-sites i høj udstrækning skyldes købernes uvidenhed. Her kan jeg naturligvis kun tale for mig selv. Jeg er fuldstændig webdesign-blind og da jeg i sin tid skulle i gang med at udvikle et website havde jeg ingen ide om hvordan det skulle gribes an. Prisen bliver meget hurtigt den eneste parameter (eller den væsentligste, selvom det ikke var tiltænkt), og hertil kommer at mange udviklere spytter standard wordpress sites ud på samlebånd for 5.000 kr. eller mindre på freelance-basis. Det er fristende når alternativet er 30.000 og mange gør givetvis som mig - vælger den billige løsning. Resultatet er at jeg sidder med en website, som jeg ikke vil bruge (lever ikke op til mine egne standarder) og nu skal i gang med en bedre løsning.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Mikkel deMib Svendsen  den 21-03-2017 kl. 07:27

Hvis det blot var et problem med de meget billige webløsninger, så kunne jeg til nød forstå det. Men det er det ikke,

Selv de websites, som store virksomheder betaler flere hundredetusinde kroner, eller millioner, ender som regel med løsninger som ikke lever op til ovenstående krav.

Er kommentaren brugbar? 3 0
AHZ-service  den 21-03-2017 kl. 07:34

Med andre ord burde der være et stort marked for komplette løsninger, men desværre er kunderne ofte uvidende om hvad der skal til og udbyderne springer over hvor gærdet er lavest

Er kommentaren brugbar? 4 0
Mikkel deMib Svendsen  den 21-03-2017 kl. 07:45

@AHZ-service Du har helt ret i at kunderne ofte er uvidende om de her ting. Det er blandt andet derfor jeg skriver om det her og andre steder :-)

Jeg synes alle fortjener gode hjemmesider, som lever op til de basale standarder, som er gældende i dag.

Er kommentaren brugbar? 3 0
AHZ-service  den 21-03-2017 kl. 07:50

Vi er enige og det må trods alt være federe som leverandør at ens kunder får et produkt der klarer sig godt som det er villige til at tale om med stolthed i stemmen....Men tror også der stadig der er mange lykkeriddere i branchen som er bedre til at sælge end til at levere

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mikkel deMib Svendsen  den 21-03-2017 kl. 08:27

Det er faktisk ikke min oplevelse, at der er så mange leverandører som forsøger direkte at snyde folk. Dem jeg støder ind i er sådan set meget ærlige, søde og hårdtarbejdende.

Når så mange websites så alligevel ikke lever op til de krav jeg synes er rimelige at stille, så tror jeg ofte det skyldes en mangel på viden om de ting der spiller ind på SEO, manglende krav fra kunderne, og generelt for lidt fokus på SEO og sociale medier i webudviklingen.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 06-04-2017 kl. 09:57

Det burde være enkelt at svare på hvad en hjemmeside koster, men ofte bliver du spist af

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thore  den 13-04-2017 kl. 07:17

PashminaWear

AMP kan godt implementeres på webshops.

Se evt her https://www.henrik-bondtofte.dk/googles-nye-mobilformat-amp/

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 13-04-2017 kl. 08:10

@Thore

Artiklen du henviser til er desværre både forkert og mangelfuld på en række vigtige områder.

Der er iøvrigt sket mange ændringer med AMP siden 2016, så pas på med at følge anviser på gamle indlæg om et format, der er i så rivende udvikling :-)

Du kan godt lave en produktside, der jo bare er en artikel, men du kan ikke lave en webshop i AMP.

Det er heller ikke CSS3 der benyttes, men AMPCSS og ikke HTML5 men AMPHTML.

Sider caches heller ikke som med CDN, de indlejres direkte i søgeresultatet.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Ib Abildgaard, RÅD & MAL  den 06-05-2017 kl. 11:28

God checkliste i sin kravspecifikation til sit Web. bureau !!

Er kommentaren brugbar? 3 0
PashminaWear  den 06-05-2017 kl. 11:55

@Thore

Jeg er begyndt at lave nogle af siderne som AMP. Jeg er startet med mine CMS sider som f.eks. https://www.pashminawear.dk/amp/content/12-cashmere-om-produktion-af-cashmere-uld

Jeg er lidt i tvivl om hvor langt jeg skal gå, men vil nok forsøge at lave en AMP version af kategorisiderne også

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 06-05-2017 kl. 17:59

Alle de sidner, der kan laves fungerende AMP versioner af og som der er mulighed for, folk vil lede efter i Google, synes jeg du skal forsøge at medtage.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Ukendt  den 08-05-2017 kl. 09:32

Findes der regler for et webbureau hvor de skal lave en dokumentation på det de har lavet til kunden, og hvis ja hvor finder jeg den!!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 08-05-2017 kl. 10:23

Nej, den slags er ikke reguleret af hverken lov eller regler, men alene af de aftaler der er indgået mellem de to parter.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Niels Klint  den 08-06-2017 kl. 09:49

Jeg er helt enig i det med de mange ufattelig dårlige hjemmesider.

Du kunne også have tilføjet, at hvis webbureauets egen side - og de fleste af deres referencer, ikke klarer en test på Google PageSpeed med et tilfredsstillende resultat, så er det nok slet ikke værd at spilde tid på dem.

Når jeg igen og igen ser, hvad de forskellige webbureauer lover på deres egne sider til priser fra 5 til 10.000,- Så er der jo ikke noget at sige til, at kunderne ikke vil betale mere.

Et af de lidt større full-service webbureauer - med et ellers godt renommé, lover "guld og grønne skove" med en komplet løsning på en webshop til under kr. 10.000,-

3 ud af de 4 referencer, som de har på deres side performer meget dårligt - fra 0 til godt 50 ud af 100 på både mobil og desktop

I min verden er det bare ikke OK. Jeg har lavet et indlæg  på K Forum, som I kan se på http://www.kommunikationsforum.dk/niels-klint/blog/udbydere-lover-guld-og-groenne-skove

Her skriver jeg også lidt om, hvad jeg mener, at man som kunde kan forvente af sit webbureau

Er kommentaren brugbar? 1 0
PashminaWear  den 08-06-2017 kl. 10:20

@Niels

Det er måske ikke helt fair at sidde og checke referencer på konkurrenter. Der kan være sket meget siden sitet blev leveret. Der kan være installeret plugins, andre kan have taget over siden osv.

Nu checkede jeg for sjov en af dine egne referencer vmac.dk. De har en page score på under 50. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fwww.vmac.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 08-06-2017 kl. 10:21

Man KAN faktisk godt lave virkelig gode hjemmesider i dag, til meget lave priser. Det synes jeg vi er et godt eksempel på med Waimea Busines.

Komprosiet er så, at man får et lidt mere standardiseret produkt. Men det er jo ikke så meget anderledes end med mange af de andre produkter vi bruger i vores hverdag og vores virksomheder. Vi køber jo alle standardkøkkener fra IKEA, serieproducerede biler og typehuse. Man kan godt argumentere for, at et specialfremstillet snedkerkøkken er lidt mere lækkert, men det koster bare også 10 gange så meget, og du kan ikke på forhånd se hvad du får. Det har de færreste brug for, eller råd til. Og jeg mener det samme gælder i forhold til hjemmesider i dag.

Desværre må jeg give dig ret i, at der bestemt laves alt for mange dårlige hjemmesider. Og det gælder faktisk ikke kun de billigste.

Jeg har arbejdet med mange af de største websites i Danmark, der er udviklet for millioner af kroner af de største og dygtigste bureauer. Alligevel fejler de på alt for mange afgørende punkter i forhold til både SEO, brugervenlighed og konverteringseffekt.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Niels Klint  den 08-06-2017 kl. 12:23

@pashminawear

Nu nævner jeg jo ingen navne 😉, men det er påfaldende, hvis alle 3 shopejere har slået optimeringsværktøjerne fra - det var den væsentligste årsag på vmac.dk, som igen er "grøn"

Og de billeder, der mangler optimering, er dem, som typisk er lavet af udvikleren - billeder af logoer og betalingskort etc.

Er kommentaren brugbar? 1 0
PashminaWear  den 08-06-2017 kl. 14:31

@Niels, præcis min pointe. Du kan levere noget som lever op til alle standarder, og dagen efter er det ødelagt af brugeren.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer