Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO-tekster er noget lort!

8.567 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 November 2010

Tekster der kun tjener et enkelt formål er som regel ubrugelige i den store sammenhæng! Dette gælder også – måske endda i særdeleshed, for ”SEO-tekster”. De fleste af dem er så ringe sprogligt og kan ikke sælge spor, at de burde forbydes ved lov!

Hvem er dine kunder? Søgemaskinerne eller rigtige mennesker? Jeg håber du svarer det sidste – ellers er du i hvert fald helt gal på den.

Hvis vi kan blive enige om, at dine kunder er rigtige mennesker, som naturligvis skal overbevises om, hvorfor de skal købe dine produkter, så burde det samtidig stå lysende klart, at det er en forbandet dårlig strategi, at fokusere ensidigt på, at dine tekster ”bare” skal ranke godt i søgemaskinerne.

Søgemaskinerne køber ikke noget af dig – det gør de rigtige mennesker. Og det er dem du skal have overbevist – dem du skal sælge til!

 

Duplicate Content eller dårligt indhold?

Jeg har gennem tiden skrevet, og advaret, meget om Duplicate Content (normalt forkortet til: DC) – altså at de samme, eller næsten de samme, tekster kan findes via forskellige sider. Enten på dit eget website eller på tværs af sites.

For at undgå Duplicate Content er det første skridt, at du får skrevet nogle unikke tekster til dit website. Hvis du driver en webshop får du sikkert mange af dine produkt-tekster fra din leverandør. Det gør alle deres andre forhandlere bare også. Så hvis du bruger dem, så opstår der let Duplicate Content problemer, der i sidste ende kan gøre det næsten umuligt for dig at ranke i søgemaskinerne med lige din webshop. Og det er jo noget rigtig skidt.

Men at udskifte din leverandørs produkt-tekster, med dårligt skrevne tekster er et virkelig skidt alternativ. Det kan godt være disse nye unikke tekster kan sikre dig en plads i søgemaskinerne, men hvad sker der så når søge-brugerne kommer ind på dine sider?

Hvis teksterne ikke sælger, er fuld af små-fejl, og bare ikke fremstå særligt overbevisende, så køber søge-brugerne ikke noget af dig! Så enkelt er det. Det svarer til, hvis du ansætter inkompetent personale i en fysisk butik. Det dur heller ikke. Det skaber i hvert fald langt fra det antal salg du ellers kunne opnå, hvis du havde et dygtigt personale – eller nogle gode tekster.

 

SEO-tekster er en dårlig løsning!

Rigtig mange har efterhånden forstået hvor vigtigt det er, at undgå Duplicate Content. Det er godt. Problemet er så, at det er et kæmpe arbejde, at skrive nye tekster til alle sine produkter og produktkategorier – eller i det hele taget nye originale tekster. Det tager tid og tid koster.

I den senere tid er der dukket mange nye services op, der tilbyder SEO-tekster. Det er der i princippet ikke noget galt i. Alle seriøse SEO-firmaer har gennem alle tider tilbudt den type services.

Problemet er, at mange af de nye services – og nogle af de gamle, har alt for meget fokus på SEO alene. Og det er noget virkelig skidt!

Det tager ikke ret lang tid, at banke en tekst sammen som måske kan ranke i søgemaskinerne. I princippet kan meget af teksten være det rene vrøvl, eller direkte ”mumletekst” eller autogenereret volapyk,. Hvis bare de rette keywords og de semantisk relaterede ord bruges på den rette måde og i de rette elementer så kan det i princippet virke. Men kun i forhold til at opnå rankings. Ikke salg!

SEO-tekster kan laves på ganske få minutter pr. side. Derfor kan sådanne tekster også leveres til nogle meget lave priser. Jeg har på det seneste set mange der udbyder SEO-tekster til under 100 kroner. Selv med en lav timeløn giver det ikke mange minutter til hver tekst. Og resultatet er da også derefter. Langt de fleste af de billige SEO-tekster jeg har set er så ringe, at man ville dumpe til en almindelig 9-klasses eksamen. Og sælge, ja det kan de i hvert fald ikke.

 

SEO er sekundært til salg!

Der er efter min mening ingen som helst pointe i at jage en masse folk ind på dit website, hvis du ikke gider at tage ordentligt imod dem. Det er spild af både din og deres tid og resurser.

Din fokus bør først og fremmest ligge i at skabe salg – at overbevise dem, der besøger dit website om, at de skal handle som du ønsker. Uanset om det så er at købe i din webshop, deltage i dit community, downloade et eller andet eller kontakte dig for flere informationer (lead generering).

Sekundært kan du så se på, hvor gode dine tekster er til at ranke i søgemaskinerne på de ord som er relevante for de individuelle mål og produkter du har.

 

Gode tekster er en investering

Du bør betragte gode tekster som en vigtig del af din investering i din online virksomhed. Måske endda en af de vigtigste.

Nick Usborne skrev for mange år siden bogen NetWords. Det er stadig en rigtig god bog. Heri forklarer han bl.a. hvordan netop dine unikke tekster er den bedste måde, at skabe den stemning du gerne vil have på lige netop dit website. Det er et af de få elementer, som ingen af dine konkurrenter sådan bare lige kan tage fra dig (lovligt, i hvert fald).

Investeringen i gode tekster svarer til de mange penge fysiske butikker bruger på en lækker indretning og dygtigt personale. Teksterne er det element, som mest direkte skaber salg.

Lad være med at sætte en blind indretningsarkitekt til at designe din butik, og lad være med at ansætte en retarderet psykopat som din personalechef! Og lad være med at sætte en sprogligt handicappet teenager til at skrive dine SEO-tekster!

... Så er det sagt :)

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op