Med mindre man driver en webshop eller lignende, hvor man udelukkende tager imod betaling via kreditkort eller tilsvarende, så kommer man som selvstændig erhvervsdrivende / iværksætter på et eller andet tidspunkt til at krydse vej med en eller flere dårlige betalere.
Og jeg vil sige at man virkelig skal have is i maven for ikke at lade det gå en på, når en kunde tydeligvis ikke har tænkt sig at betale regningen foreløbig.
Jeg har drevet virksomhed i 23 år, og jeg tager det stadig meget personligt når jeg hører der er en kunde som forsøger at trække betalingen i langdrag, eller direkte forsøger at snyde os for betalingen.
Mange af de opgaver vi løser er opgaver med meget kort deadline - tit fordi at kunden allerede er blevet brændt af, af en anden leverandør, og derfor står nu akut og mangler tingene. Når en af disse så efterfølgende får en faktura fra os, og så enten ikke betaler til tiden, eller vender tilbage og vil til at diskutere den ellers aftalte pris, så syntes jeg det er direkte respektløst. Men sådan nogle typer er der - og ærligt sagt, ikke for at skræmme nye iværksættere; der kommer flere og flere af dem.
Vi er i en verden hvor det for mange handler om hvor meget man kan rage til sig, også selvom det er på andre bekostning. I MediaMouse har vi en helt fast procedure for at screene vores kunder, og vi er super firkantede omkring hvornår kunderne ryger til inkasso. Primært skyldes det egentlig, at jeg personligt ikke gider at bruge tid på folk der ikke kan finde ud af at betale deres regninger. Så vores bogholder står for at rykke folk, og hun har også grønt lys fra mig til at smide dem til inkasso, hvis de ikke reagerer på rykkerne.
På den måde er hun en slags "lynafleder" for at jeg ikke altid skal være blandet ind i det, når en kunde ikke kan betale, men til gengæld kan bruge min tid på mere fornuftige ting.
Men der er nogle situationer hvor jeg bliver blandet ind i det alligevel. Heldigvis er det ikke så mange, men der er nogle enkelte - og jeg bliver stadig sur hver eneste gang.
Så på baggrund af en kunde, som direkte forsøgte at snyde os, lavede jeg nedestående video.
Og jeg beklager mit sprog - jeg var ret sur. Men til gengæld kommer der nogle tips til dem som står over for sine første dårlige betalere, eller bare har brug for at høre at de ikke er de eneste som oplever det:
Og et link til dem som ikke kan se videoen direkte herinde på Amino: https://www.youtube.com/watch?v=-JKRRmDAmPg
/Jesper