Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Sådan startede jeg for 15 år siden...

3,843 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 March 2014

  ..hvor jeg i marts måned 1999 stod ved en postkasse i Allerød og lagde et kuvert i den.
Det var der i sig selv ikke noget specielt ved Men indholdet i kuverten var specielt. Det var nemlig en kuvert adresseret til Erhvervs & Selskabsstyrelsen med et udfyldt registreringsskema for min nye grafiske virksomhed. 


  Idéen med virksomheden var egentlig, at jeg bare skulle arbejde derhjemme og være freelance-grafikker. Jeg havde allerede været en del af flere andre virksomheder inden for samme branche, men det tiltalte mig at lave en virksomhed hvor det igen bare var mig selv og ingen andre - en simpel enkeltmandsvirksomhed.
  Jeg stiftede virksomheden samtidigt med at jeg og en partner var ved at afvikle en anden mere specialiseret grafisk virksomhed. Og med min tidligere baggrund som grafisk systemkonsulent, var denne branche absolut ikke ukendt for mig. Fordi vi afviklede den anden virksomhed på "den pæne måde" (ikke konkurs, men blot afvikling), var det også muligt for mig at få nogle ret lækre grafiske computere og software fri af den anden virksomhed.

Så jeg startede op hjemme i mig og min daværende kærestes 3-værelses lejlighed. Der var ikke den store plads i mit arbejdsværelse, men det var rigeligt til at jeg kunne have to skriveborde, en stak computere, en lille printer og en scanner.


Mit arbejdsværelse tilbage i 2001/2002...

Jeg drev MediaMouse ved siden af et normal lønmodtagerjob, da en ret heftig gæld til banken, fra den tidligere virksomhed, gjorde det umuligt for mig at låne penge. På det tidspunkt kunne jeg ikke engang eje et kreditkort.
Så det var vigtigt for mig at få knoklet gælden af i en fart. Først havde jeg et job i en elektronikvirksomhed og efterfølgende var jeg i et stort IT-sikkerhedsfirma, som kunne se en fordel i at have en kreativt tænkende person ansat, da jeg kunne bruges til at lave utraditionelle løsninger. Begge jobs var nogen som jeg faktisk var rigtig glad for - og selvom jeg havde min egen virksomhed ved siden af, så lagde jeg så meget i mine jobs, at jeg i elektronikvirksomheden nåede at blive teamleder inden jeg startede i IT-sikkerhedsbranchen. Frem til 2005 kørte virksomheden på den måde at jeg i dagtimerne havde et normalt job, men til gengæld havde fået skrevet ind i mine ansættelseskontrakter, at jeg havde lov til at drive virksomhed ved siden af, så længe det ikke gik ud over mit job og jeg ikke drev konkurrerende virksomhed.
Og jeg knoklede rigtig hårdt, både på at få arbejdet min gæld til banken og få gang i MediaMouse. Fra 8-16/17/18 stykker arbejdede jeg med IT-sikkerhed, hvor jeg endda nåede at blive chef for den tekniske afdeling - samtidig med at jeg om aftenen arbejdede med grafik. Selvom det måske lyder rigtig hårdt, så var jeg til gengæld også rigtig glad. Jeg kunne nørde med det nyeste inden for IT-sikkerhed og avancerede IT-systemer og også få afløb for min kreativitet.

Set tilbage i bakspejlet forstå jeg egentlig ikke hvordan jeg kunne nå alt dette på én gang. Men det var også sjældent at jeg kom i seng før midnat og det med at sidde og stene foran fjernsynet gjorde jeg meget sjældent.
Jeg levede efter mantraet "Money never sleeps" (citat af Gordon Gekko (Michael Douglas) fra filmen Wall Street) og det gør jeg som sådan også i dag.
Hvis man virkelig vil noget her i livet, så kommer man ikke til det sovende eller ved at sidde og glo på latterlige reality-programmer i fjernsynet. Det kræver en benhård indsats og at man kører på for fuld skrue.

MediaMouse var stille og roligt vokset og jeg arbejdede i hvert fald 4-5 timer om dagen på dette - og hver eneste weekend. Kunderne var også vokset og jeg oplevede at der skete en ændring ud fra den oprindelige "forretningsplan", om at MediaMouse bare skulle være mig der var freelancer. Jeg har oprindeligt en baggrund som ret hardcore grafisk systemkonsulent. Så jeg har været med til at opbygge store trykkerier og reklamebureauers infrastruktur, ligesom jeg også har undervist i grafisk produktion. Og jeg oplevede at mængden af opgaver, hvor der skulle fremstilles noget fysisk i form af bannere, skilte, tryksager m.m., steg ret kraftigt. Det var ikke nok at jeg bare sad og lavede layouts og så sendte dem tilbage til kunden, som så selv måtte finde nogen der kunne lave det fysiske produkt. En del kunder vendte tilbage og spurgte om jeg ikke også kunne stå for produktionen. De vidste udmærket godt at jeg ikke selv kunne producere tingene, men de var indstillet på at jeg tog hånd om den del og fandt en leverandør til dem og stod for kontakten. Så ret hurtigt begyndte jeg at outsource til nogle underleverandører. Basalt set fungerede det OK - men der opstod ret hurtigt to forskellige problematikker: Først og fremmest var det rigtig svært at løse hasteopgaver. For det andet, så begyndte jeg, med min baggrund inden for branchen, at blive frustreret over underleverandører som basalt set vidste mindre om det de lavede, og det udstyr de kørte på, end jeg gjorde.
Og tanken, om at jeg blev nødt til selv at kunne stå for en stor del af produktionerne, sneg sig ind på mig. Men at kunne dette ville kræve en uhyggelig masse penge, som jeg slet ikke havde adgang til, og navnlig ville det kræve en radikal ændring af MediaMouse som virksomhed, da jeg så ikke længere ville kunne klare det alene.
Tankerne blev så kørende rundt omkring dette, imens jeg stadig måtte outsource de fleste fysiske produktioner.

Men i 2005 skete der en række ting inden for en enkelt måned, som gjorde det til et skelsættende år for MediaMouse - og en markant milepæl i historien om MediaMouse:

Først og fremmest, havde jeg købt min første lille produktionsmaskine nogle år tilbage. Den kunne ikke følge med på opgaverne, så jeg havde lige købt en større model.
Men den larmede simpelthen alt for meget til at have en i lille lejlighed - især når jeg arbejdede fra klokken 16-18 stykker. Så min kone var alt andet end begejstret.

For det andet, så havde jeg været ude hos en kunde og aflevere nogle trykager. Det var en ret stor kunde og jeg havde et rigtig godt forhold til deres marketingschef.
Han ville så godt lige snakke lidt om løst og fast og midt i det hele spurgte han mig "Tager du egentlig din egen virksomhed seriøst? - For det gør vi. Men jeg er i tvivl om du gør?". Det var noget af en mavepuster for mig, da jeg jo selv syntes jeg tog virksomheden seriøst, men omvendt, så arbejdede jeg jo også i IT-sikkerhedsbranchen og gik også meget op i det arbejde. Så jeg følte mig meget splittet da jeg kørte hjem fra kunden.

IT-sikkerhedsvirksomheden, som jeg arbejdede i, var flyttet og som chef for den tekniske afdeling havde flytningen virkelig trukket nogle grimme tænder ud, hvor jeg havde dage hvor jeg mødte klokken 7-8 stykker og knoklede på frem til klokken 16. Skyndte mig hjem og spiste aftensmad med min kone, for så at få lavet noget arbejde i MediaMouse, og så bagefter, klokken møg af aftenen, køre tilbage til IT-sikkerhedsvirksomheden i København... Det fungerede ikke og jeg var rigtig rigtig rigtig træt. Jeg var simpelthen kørt helt flad.

Min kone syntes hverken at det var sjovt at jeg arbejdede non-stop, og være vidne til hvordan det splittede mig ad, samtidigt med at hele vores lejlighed sejlede i papir, folieruller, maskiner m.m.
Så hun sagde til mig at jeg snart måtte finde en løsning på det - ellers ville hun gøre det for mig, for hun kunne ikke holde til stadig at være en del af det.
Udefra set kan det måske lyde lige lovligt hårdt og jeg vil også sige, at hvis en kvinde havde bedt mig om at vælge imellem hende eller min livsstil som iværksætter, så ville jeg have smidt hende på porten med det samme.
Men det var ikke det hun bad mig om; Hun bad mig vælge imellem om jeg ville være chef i IT-sikkerhedsvirksomhed eller følge mit kreative hjerte.

Fuldstændig rundt på gulvet deltog jeg i en konference for ledere, vel og mærke i rollen som chef og ikke som grafikker. En af dem som holdt foredrag var Martin Thorborg, som jeg kendte fra tidligere tider omkring Jubii.
Og et eller andet fik mig til at gå op til Martin, efter hans indlæg, og simpelthen spørge ham hvad pokker jeg skulle gøre omkring min situation. Og da han hørte at jeg både drev min egen virksomhed og samtidigt havde et fast job, så sagde han, som kun Martin kan sige det "Hvorfor helvede har du det job? Sig dog det lortejob op og arbejd med din egen virksomhed! Så bliver du meget gladere!".

En uge efter stod jeg på min chefs kontor med en opsigelse i hånden. Og jeg var faktisk rigtig nervøs for hvordan reaktionen ville blive. Jeg var i det hele taget ikke glad ved situationen, da jeg jo var rigtig interesseret i mit job. Min chef overraskede mig så til gengæld. Han kiggede kort på min opsigelse og så tog han en dyb indånding og sagde "Jesper, ved du hvor længe jeg har gået og ventet på dette øjeblik?". Og så fortalte han at han jo kunne se at jeg begyndte at se mere og mere træt ud, og han kunne også godt mærke på mig at kreativiteten trak meget kraftigt - og så stødte han oftere og oftere på MediaMouse's navn rundt omkring. Så han havde gået i over et år og spekuleret på hvornår jeg mon lagde min opsigelse for at forfølge min drøm...

Så jeg forlod IT-sikkerhedsbranchen i 2005 på den pæneste måde jeg overhovedet kan forestille mig. Og det er måske også derfor MediaMouse har rigtig mange kunder inden for bl.a. denne branche, da de kender mig fra min fortid og har respekt for min beslutning.

Til at starte med kunne jeg ikke leve 100% af MediaMouse, men min tidligere chef brugte mig indimellem som freelancer, da de selv voksede og havde svært ved at skaffe dygtige IT-sikkerhedsfolk.
Så på den måde kunne jeg igennem et lille år have en glidende overgang fra lønmodtager til selvstændig. Fordi jeg udelukkende fokuserede på MediaMouse steg mængden af opgaver kraftigt, ligesom størrelsen af opgaverne også voksede. Så jeg kom endelig ud af min gæld til banken.

Samtidig med dette havde jeg så noget mere "fritid" og derved kunne få finpudset en masse detaljer omkring MediaMouse.
Bl.a. kom logotypen helt på plads, som den ser ud i dag og er egentlig ret simpel. Det er skrifttypen er Trebuchet hvor de to "e" er roteret 20 grader mod uret.
Musen blev på samme tidspunkt en fast del af den visuelle identitet for virksomheden, selvom musen faktisk er en del ældre end selve MediaMouse.
Både selve navnet MediaMouse er siden hen blev registreret som varemærke og musen er ligeledes blevet designbeskyttet.
Dette er noget jeg har lært af ren erfaring, kan være en god idé når man lægger sig fast på et navn og logo.

Det varede ikke længe før MediaMouse "flyttede hjemmefra" og fik nogle lokaler i byen. De var på knap 90 kvadratmeter og helt fine til en virksomhed som bestod af mig selv og med plads til både mere udstyr og nogle fremtidige ansatte. Det var en meget speciel dag første gang jeg igen, efter lang tid, kunne tage på arbejde om morgenen - men til mit eget arbejde vel og mærke.


Indflytning i MediaMouse's første lokaler "hjemmefra"

Den omlagte plan med at MediaMouse selv skulle producere fungerede også. Alle tjente penge blev brugt på investeringer og udvikling af MediaMouse.
Så der gik ikke mere end 2 år før MediaMouse igen var løbet tør for plads og jeg måtte ud og finde nye lokaler igen. Denne gang var det så et sted hvor der ville være plads til at vi kunne få endnu mere plads, hvis det viste sig at virksomheden havde behov for dette senere hen. Og det blev der så også brug for et par år senere. I dag har MediaMouse produktionsfaciliteter på lidt over 550 kvadratmeter, med en omfattende produktion der spænder fra traditionelle tryksager til skilte og storformat-produktion. Alene på storformat-delen råder vi i dag over et af de mest avancerede og alsidige setups i Nordsjælland. Jeg er heller ikke alene i MediaMouse, men har nogle super dygtige og kreative medarbejdere. Så det med at have en hel dag alene i MediaMouse er fortid. Det er underligt når jeg engang imellem  i weekenderne eller sent på aften er helt alene arbejde og går og tænker på, at dette en del år tidligere var dagligdag. 

MediaMouse vokser stadig, selvom det ikke er nogen direkte plan, at MediaMouse skal være en stor virksomhed. Pga. det udgangspunkt jeg startede virksomheden fra, hvor jeg ikke kunne låne nogen penge, er virksomheden vokset ud fra dette. MediaMouse vokser ud af ren organisk vækst. Al overskud i virksomheden går retur til investeringer. MediaMouse skylder ingen penge til nogen og har altid lavet sorte tal. Jeg har ikke nogen decideret vækststrategi for virksomheden.  Basalt set ønsker jeg bare at MediaMouse har en størrelse hvor vi hele tiden kan følge med vores kunders efterspørgsler og deadlines - og at det er en stabil virksomhed som stadig eksisterer i morgen.


Montering af folier på ruderne af Industriens Hus mod Rådhuspladsen

Mængden af kunder vokser også stille og roligt ligesom som størrelsen og antallet af opgaverne vokser. Jeg kan se at vi igennem 2013 løste 2547 forskellige opgaver.
I dag tæller nogle af de store kunder bl.a. Garmin, HP og Virgin, ligesom vi også producerer skilte m.m. for Nordisk Films biografer, blot for at nævne nogle af de mere kendte navne som vi løser opgaver for.
Dertil kommer en lang række af forskellige kunder inden for mange forskellige brancher lige fra film og tv-produktioner til medicinal og rumteknologi.
Men ikke mindst, så har vi stadig mange af MediaMouse's oprindelige kunder, som derved har været med næsten helt fra starten af. Nogle af dem har stadig den samme størrelse, men er gode stabile virksomheder, imens andre er vokset fra at være to mand i en kælder til store internationale virksomheder - men som alle nærmest er en integreret del af vores lille kreative "familie". Blandt nogen af disse er også en del Amino'er, som jeg har kendt igennem rigtig mange år efterhånden. Bl.a. Spamfighter og Amino har fået løst opgaver, John fra NielcoIT, Anja Lysholm, Mikkel Mikjær, Nicolai Lønne, Christoffer Steenbeck, Sandfær-Andersen og en masse andre gode og spændende kunder har jeg mødt for mange år siden via Amino.


Og her er vi så, fra venstre mod højre: Anders, Peter, Jonas, Diana, Stephanie og mig selv

Så nu, hvor jeg kigger tilbage på de 15 år MediaMouse har eksisteret og navnlig de sidste 9 år, så har det været en spændende tur og oplevelse – og endnu mere fantastisk at tænke på at den ikke er slut endnu, men der fremadrettet forhåbentlig ligger mindst lige så mange fantastiske år, med sjove og udfordrende kreative opgaver fra spændende kunder.

Jeg vil slutte af med en tak til alle de Amino'er herinde som har bakket op om MediaMouse på den ene eller den anden måde - og navnlig til Martin Thorborg for at give mig det afgørende skub med sætningen: "Sig dog det lortejob op og arbejd med din egen virksomhed!" :-)

/Jesper

Hvis du vil vide mere om hvordan lige præcis IT og kreativitet hænger sammen for mig, kan du se denne video jeg lavede for et par år siden:
Starten på iværksætteri - Drømmen http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2011/10/30/starten-p-229-iv-230-rks-230-tteri-dr-248-mmen.aspx



Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jesper blogindlæg Skriv dig op