Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jesper Norbøll fra MediaMouse Virker lortet - Så lad være med at pille ved det! Norbøll's Iværksætterråd nummer 7.

Virker lortet - Så lad være med at pille ved det! Norbøll's Iværksætterråd nummer 7.

3.208 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 November 2009

Norbøll’s iværksætterråd nummer 7:

”Virker lortet, så lad være med at pille ved det!”;
Citat: KW Norbøll, S Norbøll samt J Norbøll

Sådan lød min farfar’s visdomsord igennem min far’s barndom . Min farfar var rektor på Helsingør Gymnasium og før det var han fysiker og har bl.a. skrevet en række lærebøger omkring fysik – og en del af dem benyttes utroligt nok stadig i dag rundt omkring på forskellige uddannelser. Så set i lyset af det, må man sige at der har ligget noget visdom bag ordene.

Jeg er så selv vokset op med de ord. Og jeg har et utal af gange måtte sande at de to gamle hoveder havde ret – i størstedelen af tilfældene. Jeg har mange gange igennem min barndom hørt min far sige ordene ”Jeg sagde jo at du ikke skulle pille mere ved det…!”, når jeg stod med en eller anden dims som fungerede og så nu ikke længere virkede.


Knud Willy Norbøll
Min farfar og en meget klog mand.
Han døde dog da jeg var 3 år, så jeg kan ikke huske meget til ham andet end hans skæg kradsede og at han havde et stort mærkeligt ur stående på sit skrivebord.


Selv i mit voksne iværksætter-liv har jeg forholdt mig til visdomsordene og i en del tilfælde givet dem videre. Som jeg skrev tidligere er det selvfølgelig ikke i alle tilfælde at sætningen holder, men den gør dog i en del:

- I foråret snakkede jeg med en af vores kunder i MediaMouse, som var gået online med en webshop og var ganske glad for den – og navnlig det faktum at kunden med noget hjemmegjort søgemaskineoptimering var nået til at ligge på en 4-5 plads på Google på relevante søgeord. Min samtale med kunden var startet omkring nogle plakater vi var ved at skulle lave for ham, så jeg skal lige skynde mig at tilføje at vi i MediaMouse ikke har lavet webshoppen, da vi ikke løser den form for online-opgaver. Men samtalen endte på hvor godt det gik med hans forretning og navnlig baseret på webshoppen. Kunden har så fået blod på tanden set i lyset af hvor mange besøgende webshoppen har fået og mente at hvis en 4-5 plads på Google kunne give så mange besøgende, så ville det jo være helt ubeskriveligt fantastisk så mange penge han ville kunne tjene hvis webshoppen lå nummer 1 på Google. Og nu kommer afslutningen af samtalen; Han fortæller at han tilfældigvis var blevet ringet op af et firma som lavede søgemaskineoptimering og lovede at de ville kunne få webshoppen op som nummer ét på Google for den nette som af 20.000 kr.

Jeg er ikke den store ekspert i søgemaskineoptimering, men jeg ved nok til med at kunne sige at en plads 4-5 stykker versus plads 1 ikke nødvendigvis vil give en voldsom stigning i omsætningen. Og set i lyset af mine ”forfædres” visdomsord, sagde jeg til kunden og jeg måske ville overveje det en ekstra gang hvis jeg var ham. Men han var helt sikker på at det ville være meget dumt af ham ikke at hyre firmaet til at få ham op på 1.pladsen.
….For et par uger siden ringede han for at fortælle, at han nok blev nødt til at trække en betaling hos os, da hans webshop ikke længere var i Google’s indeks og han kraftigt overvejede at afvikle virksomheden helt p.g.a. et massivt tab fra tabt omsætning...

Jeg har valgt at tage den ovenstående historie fra min dagligdag i MediaMouse, fordi den er et strålende eksempel som mange webshop-ejere herinde på Amino nok kan forholde sig til.
Men det er ikke kan webshops og søgemaskineoptimering som jeg mener at dette gælder – det er alt. Hvis du ved at du er inde på det rette spor, hvad enten det er udvikling af et koncept, markedsføring/PR, drift af virksomhed m.m. så pas på hvor meget du begynder at ændre på.

Overvej konsekvenserne og hvordan du får rettet op på tingene igen. Det er det som jeg kalder at have en ”undo-strategi”. En rigtig Undo-strategi er ikke et blot et spørgsmål om at kunne rette op på tingene eller ej, men om at have vurderet de potentielle risici og konsekvenser på forhånd. Det var noget som jeg lærte om i tidernes morgen da jeg i en periode arbejdede inden for IT-sikkerhed, hvor vi arbejdede meget med i forbindelse med forskellige projekter. Her var det altafgørende at man kendte til risiko og konsekvens ved alt det der blev udført. Derfor lå det jo så også lige til højrebenet for mig at modificere dette til et grundlag for udarbejdelse af Undo-strategi til brug i MediaMouse. Vi bruger det bl.a. i forbindelse med interne ting. F.eks. ved noget så ”simpelt” som en teknikker kommer og opdaterer en server, så kender vi på forhånd de potentielle
- Risici: Den værste er at serveren ikke kommer i luften igen.
- Primære konsekvenser: Hvis det f.eks. er en RIP-server til en af storformat-printerne, så er det ensbetydende med at den pågældende printer står stille.
- Sekundære konsekvenser: Dette er den anden brik i rækken af domino-brikker. Hvis printeren står stille har det en direkte indvirkning først og fremmest i produktionsplanen.
Herefter følger rækken af brikker så som at produktionen ikke når aftalt deadline, hvorved kunden skal informeres. I værste fald rammer brikkerne den økonomiske brik som hedder at vi lider et tab som konsekvens af at vi simpelthen mister opgaven eller må sende den ud i byen for at nå deadline.

Ud for ovenstående kan vi så vurdere om hvad man bør gøre, set i lyset af:
- Hvad kan der gøres?
- Hvad vil det kræve?
opvejet med konsekvenserne.
Samlet giver dette en Undo-strategi.

I ovenstående eksempel med storformat-printeren vil Undo-strategien ende ud i at der altid er taget en fuld backup af den pågældende RIP-server, således at serveren inden for en time kan sættes tilbage til fuldt operationelt stadie fra før opdateringen.

En Undo-strategi drejer sig ikke blot om IT m.m., men meget andet. Det som navnlig er vigtigt at vide omkring en Undo-strategi er at den ikke nødvendigvis behøver at at have en happy-ending. Den kan sagtens være uden afslutning – eller det som meget passende kaldes en ”dead end”.
Dette kan f.eks. være i forbindelse med mit eksempel med webshoppen og den mislykkede søgemaskineoptimering. Det kan også være i forbindelse med PR - hvis du har sendt en pressemeddelse ud som du ved er lige på kanten og den ender med at få en uheldig vinkel, så er tæt på bare at være ærgeligt - du kan ihvertfald ikke trække den tilbage når den først er endt i medierne. En Undo-strategi i det tilfælde vil være at kende til risikoen, sandsynligheden for at det vil gå galt versus gå godt, hvad konsekvensen ville være hvis det gik galt – og ganske enkelt; set i lyset af risikoen og sandsynligheden, er man så indstillet på at tage konsekvensen, såfremt det nu skulle ende med at gå galt?

Over for vores kunder er det typisk i forbindelse med ændring af en designlinie og/eller et logo at Undo-strategien er god at have. Det kan have en ret vital betydning for ens virksomhed at udføre sådan nogle ændringer. Og i rigtig mange tilfælde kommer kunden og vil have lavet ændringerne uden egentlig at have tænkt yderligere over det, andet end ”fordi det andet er ved at være gammelt…”? For ikke så lang tid siden var der en af mine nære med-amino’er som spurgte mig om jeg ville mene at hun skulle droppe sit logo. Jeg vil ikke nævne noget navn, så jeg kan blot sige at hendes logo er en ret kendt del af hendes virksomhed. Det ville svare til at vi i MediaMouse droppede vores lyserøde mus. Men hun havde til et seminar hørt en markedsføringsekspert udtale at en virksomhed ikke var et brand, hvis virksomheden ikke kunne eksistere uden sit logo. Jeg behøver ikke at komme nærmere ind på min holdning omkring dette, det må blive i et senere blog-indlæg, men jeg syntes i hvert fald i dette tilfælde at det ville være helt grotesk at droppe logoet. Navnlig set i lyset af at der ikke var nogen konkret grund til at fjerne logoet, det fungerer fint med logoet og logoet er helt klart en kendt visuel del af virksomheden.

SÅ bottom-line: Virker lortet, så lad være med at pille ved det!
- og hvis du gør, så skal du i hvert fald gøre det med omtanke Geeked.

/Jesper

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jesper skriver Skriv dig op