Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino

Tør I gøre som Netflix og udskifte jeres rejsepolitik til disse 5 ord ”Act in Xxx’s best interest”?

Skrevet af:
6. marts 2018 | 1.565 Visninger | 2 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

GR Consults Blog

Ekspertblogger på Amino

For nogle år siden var der en omdiskuteret artikel i Harvard Business Review om, hvordan Netflix havde transformeret HR. For eksempel havde man i et stort omfang besluttet at droppe procedurer og politikker og blot stole på, medarbejderne handlede i firmaets bedste interesse.

”Act in Netflix’ best interest” er Netflix’ retningslinje til medarbejderne, når de køber noget på firmaets regning – for eksempel en rejse. I det ligger, at Netflix forventer, medarbejderne handler økonomisk fornuftigt, når de bruger firmaets penge. Det vil sige med samme fornuft, de ville handle efter, hvis der var tale om deres egen økonomi. Det har vist sig, Netflix sparer penge på det – penge, der før blev brugt til at lade et rejsebureau bestille rejserne.

Det er en ideologi, hvor Netflix antager, deres medarbejdere er voksne mennesker, der opfører sig ansvarligt med firmaets penge. Er der nogen medarbejdere, der bruger for mange penge, tager chefen det med den enkelte – man laver ikke en politik gældende for alle baseret på de få, der bruger for meget. Netflix har oplevet, at hvis der er klare forventninger til en ansvarlig handlemåde, vil de fleste medarbejdere opfylde dette.

 

Fordele ved Netflix’ metode

  • Du behandler dine medarbejdere som voksne mennesker – du regner som udgangspunkt med, de handler i firmaets bedste interesse. Viser det sig, nogen ikke gør det, tager du det med den enkelte

  • Som firma og chef kommer I i højere grad ud af rollen som ”forældre”, der via en masse procedurer og regler sørger for, jeres ansatte ikke gør det forkerte

  • I vil alt andet lige bedre kunne tiltrække nye medarbejdere og fastholde ”de gamle” – de vil værdsætte, I viser dem tillid i deres handlinger og føle sig på lige fod, fordi de ikke bliver ledet med en række procedurer, der er skrevet til alle ud fra worst case scenario

  • Der er allerede kamp om de gode hoveder – og det bliver ikke bedre fremover – hvis jeres politikker og procedurer viser medarbejderne, I tror på, de gør det rigtige for firmaet bliver I mere ”tiltrækkende”

  • Som udgangspunkt ønsker firmaer, at deres medarbejdere udfordrer autoriteter, siger hvad de mener, prøver noget nyt og tager risici. Dette vil I fremme med en mere fri medarbejderpolitik, fordi medarbejderne vil turde mere

  • I skriver jeres personalepolitik til størstedelen af jeres ansatte – de fleste opfører sig alligevel ansvarligt – og i kommer ud over, at procedurer og politikker skrives til laveste fællesnævner

 

Så tænk over, om I kan rydde nogen af jeres procedurer ud, så I viser, I ser jeres medarbejdere som ansvarsfulde mennesker. I skal ikke gå hårdt til værks og slette ”alt” – noget af det vil der stadig være behov for. I kan for eksempel starte med at spørge medarbejderne, hvilke af jeres politikker der ikke fungerer for dem i hverdagen, og som de gerne vil have ændret. Det kan være jeres udgangspunkt at starte med det!

 

Kilder:

Patti McCord: ”How Netflix Reinvented HR”

Lucy Adams: HR Disrupted

Læs også


Kommentarer

Cookie - John Hannover   den 20-03-2018 kl. 11:36

Jeg synes det ofte er det eneste rigtige at gøre som foreslået, vil dog bare sige, at i "min" virksomhed med rigtigt mange der rigtigt ofte var 8 dage i HongKong - Kina mm, så fungerede det også godt med lidt mere anvisning

Vi brugte en rejsevejledning som medarbejderne faktisk roste os for, fordi den rimeligt klar specificerede at f.eks

Ved rejser under 4 timer rejser vi alm økonomiklasse - ved rejser over dette, søger vi upgraded økonomi. Den rejsende træffer valget ud fra dette, men også med hensyn til andre praktiske forhold

Under rejser handler vi i vort selskabs bedste interesse. Som indikation af god praksis, så byder selskabet gerne på en enkelt drink per dag - restaurant/bar/minibar- og vin eller øl/vand i alm forbrug til maden. Hotel Bio er også på selskabets regning, dog max hver anden dag.

Din firma mobiltelefon samtale kan du selvfølgelige bruge til alm kortere opringer hjem - vær opmærksom på høje omkostninger også ved roaming

Noget i den stil - husker den ikke exact - men den udsprang af, at nogle, specielt når de rejste et par stykker sammen, kunne have store regninger fra store barer, og se 2 hotel film om dagen og nærmest tømme hotellets minibar. Vi havde også en der efter 8 dage i Schweiz på ferie, havde 26.000 kr forbrug på firma mobilen :)

Det skabte så behov for at tale med de pågældende som klart IKKE handlede alene i selskabets interesse, og følgen blev så ønske fra "tillidsmænd" om, at vi gav en indikation af hvad vi mente med-  i virksomhedens interesse så bare lidt mere specifikt

Jeg tror godt de ting kan kombineres - i virksomhedens interesse  med indikation af economy eller business i flyet - sælgere køre biler type xx (uden nødvendigvis at kræve model men indikation af det ikke er aston martin)

vh John H

Er kommentaren brugbar? 4 0
Gitte Randrup   den 24-03-2018 kl. 18:20

Mange tak for dit grundige input, John. Det er godt at høre, I har fundet en løsning hos jer, som medarbejderne er glade for.

Personligt ville jeg foretrække mere frihed som medarbejder - eksempelvis at jeg kunne se en film to aftener i træk, hvis jeg havde behov for det. Eller kunne tage to genstade en aften, hvis det var det, jeg kunne bruge efter en lang og hård arbejdsdag.

Der er stadig lang vej fra dette og til at tømme minibaren.

Sådan som jeg læser det, har tillidsmændene bedt jer træde ind i rollen som det jeg kalder "forældre" over for jeres ansatte - og jeg tænker stadig, det kun er nogle få, der ikke har kunnet finde ud af at handle i firmaets bedste interesse.

Men igen, man skal jo heller ikke ændre ved procedurer, blot for at ændre dem, hvis det fungerer fint for medarbejderne. Så er det langt bedre at kigge på de regler som medarbejderne finder irriterende og begrænsende.  

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Gitte skriver


Om

Det er mit store ønske med denne HR-blog at gøre en positiv forskel og komme med mit bud på, hvordan vi for eksempel får bedre jobannoncer, giver bedre afslag til kandidater, tager bedre imod nye medarbejdere og så videre.

Desuden interesserer jeg mig også for, hvad fremtidens arbejdsmarked kommer til at betyde, og hvordan vi bedst muligt tager imod de nye generationer, hvis forventninger er anderledes end de tidligere generationers.

I sidste ende påvirker HR- arbejdet en virksomheds employer brand både over for de ansatte og potentielle nye medarbejdere.

Derudover ligger det mig meget på sinde, at HR-arbejdet tager udgangspunkt i forretningen og dens kunders behov.

Jeg har arbejdet med HR i flere år i forskellige typer virksomheder.

Den faglige ballast har jeg fra en HD i organisation, ledelse og HR, og jeg trækker også på min sproglige baggrund.

Desuden prioriterer jeg højt at
følge med i nye tendenser og trends inden for mit felt og formidle det videre til alle, der kan bruge det.


Seneste kommentarer