Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Social Proof - Hvilken Vej Vælger Du?

3,508 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 October 2010

Når det handler om virkemidler i eksempelvis konverteringsoptimering, så er noget at det vigtigste at forstå både muligheder men i særdeleshed også begrænsningerne i disse. I denne blogpost tager jeg mig kærligt at virkemidlet social proof og du kan læse mere om hvordan du kan drage nytte af det i din e-forretning.

Viden, frygt og den mentale begrænsning

Når du kigger på det ovenstående billede, og forestiller dig, at du i bidende frost skal fra A til B hurtigst muligt, ja så vil alt logik jo sige, at den hurtigste vej mellem to punkter er den rette linje - eller det er i hvert fald hvad min matematik lærer i gymnasiet forgæves forsøgte at få ind i skalden på mig - og det er jo også det der giver mest mening

Den lige linje betyder mindst mulige antal skridt, færrest meter og derved en hurtigere afslutning - alt i alt det helt rigtige valg, hvis jeg hurtigst ville fra A til B.

Så hvorfor ville jeg så egentlig ende med at gå der hvor der er lavet en lille sti af andres fodspor? Jo fordi min beslutningsproces er langt fra logisk, og langt fra så enkelt som pythagoras (du ved ham med alle trekanterne) gerne ville have den til at være.

I min hjerne, og derved også min beslutningsprocess - ja - der handler det lige så meget om følelser og den metale begrænsning. Følelser i form af frygt. Frygt for at hvis jeg ikke gik hvor de andre havde gået, ja så kunne jeg jo falde i en stor dyb kløft - og hvor ville det da være frygteligt.

Jeg kan jo godt se, at det ikke er den optimale vej - men hvilke konsekvenser kunne det have for mit valg at jeg gik min egen vej - var det ikke bare lettere og lade andres valg influere mit eget - Jo - og det er lige præcis hvad der sker. 

Ikke mindst fordi vores hjerne også har en mental begrænsning der siger noget i retningen af at vores bevidste hjerne ikke kan håndtere meget mere end 5-7 ting på een gang, og derved søger den hele tiden efter den letteste udvej, der kræver mindst mulige beslutningskraft.

Det handler ikke kun om at ligge øverst i søgemaskinerne - og være billigst

Så med dette "Crash course" i baggrunden for Social Proof, hvad kan du så lære af det. Jo du kan lære at beslutninger er langt mere komplekse end de få elementer som vi ellers normalt snakker om. Jeg hører mange der tror at det eneste det handler om online er bare at være billigst, og ellers ligge øverst i søgemaskinerne. Det første er direkte forkert, mens det andet selvfølgelig er en kæmpe fordel, men langt fra nok hvis man virkelig gerne vil have en god e-forretning.

Derfor er den bedste e-forretning den der fokusere på det mest nærliggende, og ikke nødvendigvis den med det mest professionelle layout. Jeg ser rigtigt mange e-forretninger der vil alt for meget (Start enkelt, og byg mere på) og som gør sig selv en kæmpe bjørnetjeneste ved ikke at tænke over hvor umulig en situation de sætter deres besøgende i.

Social Proof i din e-forretning

Så hvad kan du gøre for din egen e-forretning - Jo social proof handler om at lade andre vide at de ikke er alene, og hjælpe dem til at forstå at du gerne vil gøre valget nemmere for dem, ved at præsentere dem for elementer der viser at andre også har synes det var en god side, produkt eller service.

Det var en ret lang forklaring, og sikkert heller ikke særlig uddybende, men det komplekse i konverteringsoptimering er jo at det der virker fantastisk godt det ene sted, kan være horribelt det andet. Det handler om at se på din egen e-forretning og tænke over hvor du kan indsætte elementer der gør valget nemmere.

Det oplagte er jo "reviews" og karaktergivning (evt. trustpilot) - men også elementer som "vore mest solgte varer" inden for en kategori, eller måske en hel pakke med elementer fra flere kategorier kan være meget effektive hvis de sættes ind de rigtige steder.

Alle medaljer har en bagside, for hvor Social Proof kan være utroligt godt for den besøgende der ikke helt stoler på din e-forretning endnu, og som ikke er helt sikker på hvilken slags vare han er ude efter, ja så kan det være stik modsat for den besøgende der kommer med et - på forhånd fast formål - men som grundet den insisterende fokus på social proof, bliver revet ud af sin eget formål, og ender med at være mindre motiveret og mindre i stand til at kunne gennemføre beslutningen end før - og derved forhøjes risikoen for et decideret tab.

Tip - Social Proof kan være ekstra kraftigt jo mindre en risiko som den besøgende løber - det vil sige, for eksempel ved tilmelding til nyhedsbrev, hvor udvekslingen mere handler om man nu modtager noget man ikke er så glad for i sin email bakke, ja så kan "1.765 har allerede tilmeldt sig" - betyde at udbyttet (en mail som mange modtager - som jeg går glip af) - opveje risikoen (en mail som jeg nu skal til at slette hver gang).

Mulighederne er mange - hvilken vej vælger du?

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op