Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Ny webshop? Start enkelt - og byg mere på

6,443 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 March 2010
Når du står foran at skulle lave din første webshop, er det vigtigt at du ikke lader dig blænde af ønsket om at gøre det perfekt fra starten. Det er som regel den største fejl du kan gøre i forhold til at give din nye webshop den bedste start rent konverteringsmæssigt. De fleste "out of the box" løsninger man ser rundt omkring er spækket med bling bling, og features, og det kan være svært ikke at falde for dem alle sammen. Hvorfor skulle dine besøgende ikke have den fede flash i starten, anmeldelser, ønskelister, nyhedsbreve, mængderabat og hvad man ellers kan tænke sig, når nu din nye webshop skal lancheres.
 
Features sælger shopløsningen til dig - og ikke dine produkter til dine kunder
Features er til som en hjælp for at sælge webshop-løsningen til dig, ikke til dine kunder. Det er salgsteknik, og i meget ringe grad noget der er relevant for dig - i hvert fald i starten. Jeg siger ikke at de enkelte features er dårlige, men det er jo som at slippe en fed dreng løs i en slikbutik. Der skal du være kold. Du skal virkelig tænke på at starte helt plain - helt skrabet og helt og holdent med din besøgendes formål i hovedet.
 
Jeg mener virkelig skrabet. Det eneste du skal fokusere på er at holde den besøgendes fokus, og skabe den nødvendige sikkerhed for at du er reel og ikke en plattenslager. Hvis du overholder dette, og ellers sørger for at den mest relevante "action" (såsom -tilføj kurv) er klart den mest dominerende så garanterer jeg dig, at du får den bedste start på dit e-eventyr som du overhovedet kan.
 
Giv ikke hele magten til designeren - han magter den ikke
Jeg har den største respekt for de virksomheder som leverer flotte, smukke og professionelle webshop designs, men vogt dig... En designer har sjældent indsigt nok i usabillity og konvertering til at du bør stole 100% på hans kreationer. En designer skal holdes i kort snor med hensyn til at skabe grobunden for din indtjening. Designeren kan give dig et godt skub fremad med hensyn til at skabe det professionelle look, der er vigtig til at skabe den første relevante sikkerhedsfølelse blandt dine besøgende, men så slutter festen også der. Han/hun har en god grund til også at prakke dig nogle features, og bling bling ting på, som reelt set ikke er god for din forretning. Det ser godt ud, og pryder velsagtens også dennes refferenceliste - men betyder det måske noget for den besøgende der første gang besøger dit site?
 
Jeg er generelt et meget positivt menneske, der ikke kunne drømme om at tro at designere gjorde dette med overlæg, men jeg har i meget lang tid set masser af designs der pryder mere på designerens refferenceliste end det gør på indehaverens bankbog, og derfor er jeg også af den overbevisning at alt for mange giver alt for meget magt til designerne. Det samme kan siges om programmørerne der også gerne vil brilliere med det allersidste nye på AJAX / JAVASCRIPT / FLASH fronten der bare flyver hen over siden, og presser budskaber direkte ned i halsen på den besøgende. Er det nu også så godt for din e-forretning?
 
Det var selvfølgeligt et retorisk spørgsmål, fordi jeg har stadigt tilgode at møde den e-shop der -dokumenterbart- har haft gavn af at lade designere, programmører og features der er gået amok. 
 
Start enkelt - Det betaler sig på bundlinjen
For 6 måneder siden blev jeg kontaktet af en dansk designer - Mille Rostock - der gerne ville til at sælge hendes kreationer direkte på nettet. Hun havde heldigvis en meget spartansk holding til hvad der skulle være, og det krævede ikke meget overtalelse fra min side af, for at overbevise hende om at det enkle design og opsætning var det bedste for hendes forretning. Vi brugte en del tid på at finde det helt rigtige miks af elementer, men resultatet er ikke til at tage fejl af. Nu her 4 måneder efter at vi lancherede e-forretningen, ligger hendes konvertering mellem 3-4%. Jeg har allerede en actionplan på 6-7 områder, hvor vi kan løfte konverteringen endnu mere, samtidigt med at vi selvfølgelig fokuserer allermest på at få mere trafik til hendes site (det er den gode Frank Hellerup Madsen der står for det, da jeg ikke er SEO ekspert)
 
Min holdning er: Sørg for at få et professionelt indbydende design, der ikke er for pompøst eller oversælgende så det ikke overdøver dine muligheder for at holde dine besøgendes fokus. Sørg derefter for at det er nemt at komme rundt i din e-shop, og hold alle forvirrende elementer væk. Tag din shop udbyders feature list - og strip den helt ned til benet, med mulighed for at langsomt bygge flere elementer på efter du ser mulighederne for det. Ganske enkelt - hold tingende enkelt fra starten, og byg flere ting på efterfølgende.  
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op