Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook App install ads – Derfor vinder Facebook i App markedsføring.

4.658 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 September 2013

Facebook vinder over andre mobile annoncenetværk, når det drejer sig om App annoncering.  Med Facebook App install kampagner til smartphones og tablets kan man nemt målrette ens app  over  for 750mio. facebook mobil-brugere.  

Jeg har tidligere skrevet, hvordan man kan bruge Google Adwords (tidligere Admob) og Facebook til at markedsføre ens app. Jeg har testet Facebook App install med flere apps og må konstatere, at jeg ikke tidligere har set så høje konverteringsrater som med Facebook App install ads

Konverteringsrater på op til 8%

Det er sjældent, at man oplever over 3-4% i konverteringsrate med de forskellige netværk (både hvad  angår visning til klik og  klik til download), men med App install  oplever jeg  konverteringsrater på over 8%! Det hænger naturligvis sammen med den måde, hvorpå man kan ramme Facebook -brugere. Man kan lave en meget kampagne der segmenterer med udgangspunkt i demografi ( eksempelvis kvinder over 40 i Danmark)og interesse( eksempelvis  ipad-brugere med interesse for børneopdragelse)og på den måde præcist ramme ens målgruppe.

App markedsføring handler om målretning

Når det drejer sig om betalt markedsføring, så er der ingen tvivl om, at Facebook allerede har overhalet andre netværk, hvad angår performance og de muligheder som udviklerne har til at markedsføre deres apps. Med Google Adwords kan man præcist ramme en målgruppe som tidligere beskrevet her, men de oplysninger som Facebook har om brugerne har større værdi, hvad angår målretning.

E-handel apps har en fordel

Facebook App install har næsten et års jubilæum og har da også været en af årsagerne til, at Facebook har klaret sig så godt på aktiemarkederne på det seneste. Der vil være dog være apps, hvor det ikke kan betale sig at køre disse kampagner, da prisen for at for at hente en kunde vil være for dyr (f.eks. apps der koster under 10kr.) Jo flere annoncører der bruger App installs , des dyre bliver det.  

Men hvis man f.eks. har en e-handelssite med høj kundelivstidscyklus og med tilhørende app (eller mobiloptimeret e-handel site), så vil det helt sikkert være investeringen værd.

Hvis man f. eks sælger hundefoder og har en app, så vil man kunne ramme alle med en interesse i hunde på deres mobil/tablets og dermed opnå at få flere kunder i forretningen med det samme.  

Husk Facebook SDK, så man kan tracke downloads.

Det er vigtigt med tracking, så man kan måle ens kampagner helt ned til brugen af app´en. Ved at integrere Facebook SDK inde i app´en kan man beregne en download-pris. På den måde kan man hele tiden måle ROI og se hvilke kampagner der er profitable i forhold til ens egen forretning. Med den nye SDK som lige er kommet i beta (Juli 2013) kan man også måle og se, hvad brugerne specifikt foretager sig inde i app´en.  Man kan nemt komme i gang med Facebook App install kampagner ved at følge disse trin: https://developers.facebook.com/docs/ads-for-apps/mobile-app-ads/

Facebook har i øvrigt lanceret et samarbejde med udvalgte app- udviklere, hvor de vil hjælpe udviklere med at blive ”opdaget” netop via install ads. Man kan som app-udvikler ansøge om et samarbejde her: https://developers.facebook.com/gamespublishing/

App markedsføring handler om helheden

Men hvad der virker i dag, virker nødvendigvist  om 3 måneder – netop derfor skal man lave en samlet indsats med flere elementer og kampagner på tværs af kanaler.

App markedsføring handler ikke kun om én bestemt kanal, men om helheden i ens indsats. F.eks. skal man stadig huske på at lave en god app med et godt design, satse på PR for derigennem at få opmærksomhed i medier mm.

Der findes ikke nogen ”silver bullet” i App markedsføring og det er det hårde seje arbejde der skal til, hvis man skal have succes med ens app.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Babar blogindlæg Skriv dig op