Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

App-marketing med Google Adwords og Facebook

Skrevet af:
10. juni 2012 | 4.542 Visninger | 8 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

De fleste forbinder Google Adwords med online-markedsføring af websites, men nu kan man også markedsføre mobile apps via Google Adwords. Google har taget et kæmpe skridt ved at lave en total integration mellem Admob og Adwords og baner dermed vejen for at mobil markedsføring bliver mainstream og nemt at komme i gang med.

Farvel til Admob giver mening

Der er ingen tvivl om at Adwords er mere udbredt og kendt end Admob. Groft sagt, så bruges Adwords til web-marketing og Admob til Apps og mobilsider. Denne integration betyder at flere vil komme i gang med mobile marketing, idet mange allerede ved hvordan Adwords bruges. Derfor vil vi inden for kort tid opleve at Admob bliver udfaset - i løbet af sensommeren 2012.

Nedenfor ses udsnit af Adwords interface med mulighed for at markedsføre mobile apps. 

Målret din annonce i bestemte apps

Som noget nyt kan man nu vælge hvilke apps man vi have vist annoncer i. Hvis man f.eks. har udviklet et spil som minder om Angry Birds, så kan man vælge relevante apps og kategorier hvori ens annoncer vil blive vist. Man får også et overblik over hvor mange visninger man kan forvente i de forskellige apps. Se eksempel forneden. 

Helt konkret vil man kunne målrette annoncer via apps og vil kunne nå ud til 300.000 forskellige apps som er tilknyttet Googles ”inventory”. Man vil kunne målrette kampagner via Adwords og bruge avancerede filtreringsmuligheder som jeg tidligere har beskrevet her på bloggen

Facebook bliver det største Mobile Ad Network

Nærmest på samme tid som Google fik integreret Admob, annoncerede Facebook at det nu er muligt at markedsføre apps via Facebook og målrette app-annoncer ved hjælp af demografi-filtrering. Og netop demografi-filtrering kan vise sig at være et hit. F.eks kan man markedsføre en iPhone fodbold-app over for Facebook mobilbrugere som har en iPhone, og som har interesse for netop fodbold.

På trods af at Google har siddet solidt på mobile marketing-tronen, får de nu skarp konkurrence. Facebook nærmer sig 500 mio. mobilbrugere og åbner for en enorm platform hvor man kan ramme meget præcist. Alt i alt to gode nye muligheder for App-udviklere. 

Læs også


Kommentarer

MuradMurad  den 11-06-2012 kl. 11:25

Hej

Det er utrolige spændende og lærerige indlæg du udarbejder. Jeg har personligt brugt alle dine indlæg til inspiration, i forbindelse med mit praktikophold som markedsføringsøkonom i en virksomhed som vil påbegynde egne produktioner af Apps.

En idé til din næste blogindlæg kunne være noget omkring mobile prisstrategier.

Under mit ophold undersøgte jeg bl.a. erfaringer med Amerikanske og Franske virksomheder som udvikler og markedsfører mobile apps. Det viste sig, at i nogle tilfælde havde virksomhederne udarbejdet prisstrategier hvor de bevidst prisfastsætte prisen 20-35% højere end den oprindelig planlagte pris. De ville så senere hen reducere prisen tilbage og dermed kunne de havne på "discount prislister" og opnå placeringer på lister.

Nå, men tak for indlæggene :)

Mvh. MM

Er kommentaren brugbar? 3 0
Babar Baig   den 11-06-2012 kl. 12:03

Hej MM

Tak for din kommentar. Jg er glad for at du kan bruge mine indlæg.

Ja, prissætning af apps er et meget spændende område som jeg nok skal gå i detaljer med.

Du har helt ret – der findes mange sites, som lister de apps som er på tilbud – og det kan være med til at øge salget og medføre, at man stiger i rankings. En af de mere kendte sites, hvor man kan finde "discounted apps" er appshopper.com.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hardy Henneberg  den 14-06-2012 kl. 10:32

Hvad sker der for AdWords nu ??

1. Fra 7 - 9 juni droppede antal clicks pr dag fra 65 til 4 på min kampagne. Impressions droppede fra 20000 til 2000

2. Overskriften i min annonce er "Android Keyboard App", og jeg har et keyword, der hedder "android keyboard app" (med anførselstegn). Når jeg kigger på Quality Score på dette keyword er den 3/10, og 'Add relevance' er 'below average' - Add relevance skulle angive hvor godt keyword'et matcher annoncen.

Jeg har ikke ændret på kampagnen i perioden.

Har nogen her en forklaring på de 2 fænomener - eller har oplevet noget tilsvarende ?

Er kommentaren brugbar? 1 0
E T  den 14-06-2012 kl. 10:48

Hej Babar

Rigtig god indlæg du har skrevet :-) 5 stjerne herfra

Dette værktøj er lige noget for mig da jeg er i gang med app udvikling og at finde ud af hvad der er af reklame muligheder.

Bare det at kunne specificere sin markedsføring via apps er guld værd...

Ser frem til at bruge disse værktøjer

Forsat god dag

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 14-06-2012 kl. 12:10

@Elvis – Tak for din kommentar. Ja, det er meget godt at der bliver gjort op med de ”blinde” netværk og at man nu selv kan bestemme, hvilke apps man gerne vil reklamere i.

@hardy – Der kan være flere årsager til dette. Hvor driver du trafikken til? Hvilken landingsside?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Hardy Henneberg  den 14-06-2012 kl. 12:31

Landingssiden er www.maxikeys.com - altså min egen side, og der er ikke ændret noget i den, og der har heller ikke været problemer med adgang, når jeg har prøvet.

Mobiler bliver redirigeret til en underside på samme domæne.

Selvfølgelig også tak herfra - har allerede brugt din information til at lave en ny app kampagne i AdWords. (Dette er helt nyt og har ikke noget med mit problem at gøre)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 14-06-2012 kl. 13:51

@Hardy - selvtak. Var det måske en ide, at bruge din Android play link som landingside? du kan jo prøve at måle hvad der virker bedst.

Det kan være at du måske er røget ud af første side og dermed får mindre impr. og kliks - din QS er heller ikke så høj. Men som nævnt - der kan være flere årsager. Måske kan du få nogen til at kigge din konto igennem.

held og lykke

/Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig fra babarbaig.dk   den 20-12-2013 kl. 22:09

Facebook vinder over andre mobile annoncenetværk, når det drejer sig om App annoncering.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer