Jeg vil kort redegøre for de allernyeste muligheder inden for mobile marketing. Disse nye muligheder er en sand revolution, idet man kan målrette mobilkampagner i en meget detaljeret grad.
De seneste år har jeg kørt over 200 mobilkampagner og har været begejstret for de muligheder der findes når det drejer sig om at ramme ens målgruppe præcist. Mobile ad networks har stået for mange af disse nye muligheder. Inden for app-marketing (de reklamer man typisk får vist når man bruger apps) har der længe eksisteret filtreringsmuligheder som geografi, netværk, Wifi/3G-trafik, telefonmodeller m.m. Jeg har givet et par eksempler i mit tidligere indlæg om hvordan man kan målrette sine kampagner.
Nye smartphone-brugere
Admob, som er Googles mobile ad network, har nu lanceret helt nye filtreringsmuligheder. Hvis man kombinerer disse nye muligheder med eksisterende muligheder, kan man ramme ens målgruppe helt ekstremt. Som noget nyt kan man filtrere sine kampagner baseret på hvor lang tid en given bruger har haft sin smartphone, og dermed kun ramme de allernyeste brugere af smartphones. Dette kan være relevant hvis man har ønske om at være de første til at markedsføre et konkret produkt over for nye smartphone-brugere. Man kan også vælge at målrette mobil app-annoncer mod smartphone-ejere som har et bestemt antal apps installeret på telefonen, og som alt andet lige skulle have større incitament til at downloade apps. På den måde kan man filtrere de brugere fra som ikke bruger apps (dem er der også en del af).
Mobil retargeting bliver skræmmende
Retargeting har længe været brugt på web, men nu er det også muligt at ”retargette” sin målgruppe med in-app-markedsføring. Lad os antage at man gerne vil nå brugere som enten har downloadet eller klikket på ens annonce. Ved brug af retargeting kan man ramme disse brugere igen via mobilannoncer og fortælle dem om ens nye app, feature, lave mersalg eller blot køre en brand-kampagne inden for 180 dage (fra første gang annoncen blev vist).
Inden for retargeting vil man snart også kunne ramme sin målgruppe via flere forskellige medier på samme tid (web+mobil+konsol m.m.), dvs. hvis man viser interesse for et givent produkt på web, vil man også kunne få vist reklame for det samme produkt via mobilmediet.
Time factor
Al data viser at vi bruger vores smartphones og tablets mest i aftentimerne, hvorimod pc bruges mest midt på dagen. Dette taget i betragtning, er det nu også muligt at vise sine mobilannoncer på specifikke tidspunkter af dagen. Dvs. at man som udgangspunkt kan opleve højere CTR om aftenen.
Elefanten Babar
For at vise styrken i mobile marketing og de nye muligheder har jeg lavet en testkampagne hos Admob som viser hvor ekstremt målrettet kampagnerne kan gøres.
I min testkampagne forneden målretter jeg app'en ”Elefanten Babar” til kvinder (køn) i 20-45-års-alderen (alder) i Malmø/Skåne-området (geografi by-niveau) som har Ipad2 (platform), og som har aktiveret deres Ipad2 inden for de sidste X dage (nye brugere). Yderligere kan jeg vælge at de kun får vist min Babar-reklame i aftentimerne (tid). Ovennævnte målgruppe skal være på Wifi-trafik når de får vist min annonce (internetforbindelse). Yderligere kan jeg tilføje retargeting til ovennævnte målgruppe.
Bemærk: Nogle af disse features er så nye at de p.t. ikke er tilgængelige fra Admob-interfacet, men man skal have fat i Google for at få aktiveret de nye filtreringsmuligheder. De nye filtreringsmuligheder bliver i første omgang tilgængelige for Android-telefoner og derefter iOS.
Billigere at komme i gang med in mobile marketing
Admob har nu gjort det nemmere for alle at komme i gang. Nu kan alle udviklere/annoncører komme i gang med in-app-markedsføring ved at byde helt ned til 0.01 USD (6 øre per klik). Og der er stadig nok trafik at hente. Så hvis du tidligere har prøvet at bruge Mobile ad networks og ikke har kunnet opnå positiv ROI, så prøv igen - hvad enten det er Admob eller nogle af de øvrige mobile ad networks.