Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Sådan lancerer du din App – 5 tips til succesfuld app-lancering.

Skrevet af:
11. oktober 2012 | 13.514 Visninger | 13 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

En af de største udfordringer som alle app-udviklere står overfor, er at skabe opmærksomhed ved lancering af apps. Mange tror, at selve udviklingen er den største udfordring men faktum er at op mod 450.000 apps aldrig er blevet downloadet! Hvad nytter det at lave en ”killer” app, hvis ingen får kendskab til den?

1-      Tænk markedsføring før udvikling

Det er vigtigt, at man kigger nøje på de muligheder der findes for at promovere apps på de forskellige platforme, før man beslutter sig for blandt andet valg af platform. Der er nemlig forskel på de markedsføringsmuligheder der findes alt afhængig af om man f.eks. skal satse på iOS eller Android-platformen.

2-      Vælg din App-titel og søgeord med omhu

App titel, søgeord og landingsside tekst har meget stor betydning for om ens app får succes. Jeg har eksperimenteret med at ændre tekst på en app-landingside og har erfaret konverteringsoptimering på over 100%!  (fra klik til download af app). Bemærk, at med den nye iOS 6 opdatering, er det blevet endnu vigtigere at fokusere på teksten, idet måden app-beskrivelser bliver vist på er blevet ændret gevaldigt.

Undersøg konkurrencesituationen grundigt på de forskellige App Stores og se, hvordan konkurrenterne gør. Jeg har tidligere skrevet om, hvordan man kan regne ud, hvor meget konkurrerende apps har indtjent: Kan du tjene penge på din app?

3-      Hvad er din app-historie?

For at få opmærksomhed PR mæssigt, er det vigtigt at lave et kort og præcist PR-pitch, som man kan sende ud til relevante app anmeldelsessider, bloggere, og journalister. Pitchet skal beskrive den udfordring som appen løser. Det er også vigtigt at man prøver at adskille sig fra øvrige konkurrenter med historiefortællingen. Mange medier og især gode App-anmeldelsessider får flere hundrede henvendelser om dagen.

Hvis ens app er unik, så kan det være en god idé at få lidt før-omtale af app´en og dermed skabe en spænding omkring lanceringen. Man kan også forberede sig ved at kontakte journalister/medier og høre om de evt. har en interesse i at anmelde app´en.

4-      Fokusér på ét marked – til at starte med.

Hvis din app er skalerbar og kan bruges i alle lande, så start med ét land /marked ad gangen. Det nytter ikke at bruge kræfter på at få opmærksomhed i alle lande på én gang. Hvis man kan vise, at man kan få succes på et marked, så vil det alt andet lige være nemmere at få succes på andre markeder. Akkurat som f.eks. Angry Birds gjorde. De blev først populære i Finland, Sverige og Danmark og brugte denne succes til at få opmærksomhed på de øvrige markeder.

5-      Husk Facebook login

Sociale medier bliver vigtigere og vigtigere og især Facebook´s App Center får en større indflydelse, når det handler om at finde nye apps – Facebook sender hver måned 220 millioner brugere til App Stores (Itunes + Google Play) og er i gang med at lave en ”anbefalings algoritme” som vil ændre den måde som Apps bliver fundet på. Dette vil blandt andet betyde, at Facebook i langt højere grad vil anbefale apps baseret på ”brugen af apps” end f.eks. parametre som antal downloads og ratings (som iOS og Google Play bruger). For at man kan drage fuldt udbytte af facebook App center, skal ens app været integreret med Facebook – login.

Hvis du har andre gode tips som du har gode erfaringer med, så del gerne forneden.

Læs også


Kommentarer

Tina Christie  den 12-10-2012 kl. 10:23

Hej Babar,

Altid en fornøjelse at læse dine blogs med konkrete og brugbare tips. Tak fordi du deler med os andre :-)

Mvh Tina

Er kommentaren brugbar? 3 0
Babar Baig   den 12-10-2012 kl. 10:42

Selvtak Tina

Hvis andre kan have glæde af det, så er det helt fint.

Det er rigtig ærgerligt som udvikler ikke at få nok opmærksomhed omkring ens app, nu hvor man har brugt rigtig lang tid og penge på selve udviklingen.  

mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Simon   den 12-10-2012 kl. 20:21

Tak for endnu engang komme med et fremragende indlæg. Du nævner keywords som en mere faktor der får større og større betydning. Har du et eksempel på det på en specifik app?

Har selv en app med følgende keywords: "Superliga, kalender, cal, iCal, fodbold, serie a, la liga, Premier League"

https://itunes.apple.com/us/app/fodbold-kalender/id414647181?l=da&ls=1&mt=8

Kunne være spændende at få uddybet i senere indlæg, især AppStores algoritme men den har ingen hvis helt regnet ud hvordan de vægter.

Mvh.

Simon

Er kommentaren brugbar? 1 0
Brian Dinsen  den 12-10-2012 kl. 21:26

Philip har lavet en bog, som kommer ind på de samme ting som Babar er inde på.

Han har bl.a lavet eks. på keywords med billeder. Måske det var noget for dig Simon?

http://www.lavdinapp.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 12-10-2012 kl. 22:28

Tak Simon

Din app-beskrivelse på App Store indeholder ikke nogen af de søgeord du nævner. Du skal have dem med i selve beskrivelsen - det vil hjælpe.

Skal nok skrive separat omkring alogritmerne selvom Google og Apple ikke fortæller, hvordan app rangeres. Her er Facebook mere åbne - De har valgt at fortælle hvad de ligger vægt på https://www.facebook.com/notes/facebook-engineering/under-the-hood-building-the-app-center-recommendation-engine/10151093696158920

Held og lykke med din app.

mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Simon  den 13-10-2012 kl. 09:11

@Brian og @Babar - jeg takker for begge gode inputs.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christian Christensen  den 13-10-2012 kl. 09:49

@Barbar

Nej beskrivelsen på Apples App Store tæller ikke . Kun titel og keywords, beskrivelsen har ingen betydning (Har den dog på Google Play).

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 13-10-2012 kl. 10:40

@christian

Selvfølgelig har beskrivelsen en betydning. Apple har opkøbt app-søgemaskinen Chomp og de har i den grad fokus på dette. Selv hvis Apple gik ud og sagde at det ikke har en betydning vil det stadig være en RIGTIG god idé at få ens søgeord in i beskrivelsen. Der findes rigtig mange app andmeldelses sites på web som tager feeds direkte fra App Store – så det har stor betydning for hvordan du bliver fundet på web. Her skal man huske, at der stadig er mange som søger apps på web. Så jo – det tæller rigtig meget :-)

Desuden – kan det aldrig være en dårlig idé, at få beskrevet ens app så godt som muligt.

mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Brian Dinsen  den 13-10-2012 kl. 10:59

I har begge ret.

Du kan optimere for søgning i App Store og så kan du optimere for søgemaskiner/review sites osv..

Hvis man vil optimere sine muligheder for at blive fundet i App Store, skal man putte de rigtige ord i titlen. App Store vægter titlen højre end keywords.

Hvis man vil optimere sine muligheder for at blive set uden for App Store, gælder det om at lave den rigtige beskrivelse, som indeholder dine keywords.

Se det som en hjemmeside, der skal SEO optimeres.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christian Christensen  den 13-10-2012 kl. 11:01

@Barbar, er det noget du har noget fakta på eller gætter du bare?

http://www.slideshare.net/kolinko/new-rules-in-app-store-search

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 13-10-2012 kl. 14:10

@Christian

Nej, Jeg gætter ikke. Jeg har mine kilder i orden. Din påstand om at søgeord i beskrivelsen ikke virker passer ikke.  Alene af den grund, at det rent faktisk hjælper App discovery på web. Så det vil være en forkert vejledning at komme med fra din side.

Bygger du din påstand på reel erfaring eller søgning på nettet?

Hvis du har virke i faget kunne du så ikke komme med konkrete eksempler på, at det ikke virker?

Det nemmeste man kan gøre er jo at linke til et sted som underbygger ens påstand.  

Det kan jeg også gøre:

http://www.slideshare.net/searchmanseo/how-to-improve-app-store-search-rankings-with-mobile-seofor-beginners-13822379

http://techcrunch.com/2012/09/29/five-big-changes-in-the-ios-6-app-store-and-what-developers-should-do/

Jeg har kørt beta-kampagner på Iad platformen og Apple har anbefalet mig at gøre dette. At skrive en relevant beskrivelse (med søgeord) i ens beskrivelse. Jeg vægter Apple´s ord samt mine egne erfaringer mere.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christian Christensen  den 13-10-2012 kl. 14:24

Nu gik diskussionen på om beskrivelsen af en app hjælper på søge optimeringen i App Store, og ikke ved en Google søgning. Det er udelukkende det jeg kommenterer på.

Ja selvfølgelig er det en god ide at skrive en god beskrivelse, men det hjælper ikke noget at tilføje en masse "nøgleord" nederst i din beskrivelse og så blive fundet. Det tæller ikke med.

Af de inks du har skrevet er der ikke et eneste der underbygger din påstand om at beskrivelsen på App Store har en effekt ved søgning i App Store. Det er der til gengæld i det jeg linker til. Også vægter http://www.appcod.es og deres effaring (tests) noget højere end din erfaring. Men jeg vil da meget gerne se et konkret eksempel på en ændret beskrivelse der resulterer i en højere rank på App Store.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 13-10-2012 kl. 15:06

Jeg har ikke sagt at man skal ”tilføje” en masse søgeord nederst i beskrivelsen – Jeg mener selvfølgelig at det skal gøres på en relevant måde, så læseren får et reelt indtryk af, hvad appen kan.  Og dette kan jeg dokumentere i form af de apps jeg har arbejdet med.

Lad mig prøve at skære det ud: Apple´s rankings bygger blandt andet på antal downloads. Jeg har erfaret, at ved at ændre tekst, så har jeg opnået over 100% stigning i antal downloads på mine kampagner. (CTR – fra klik til download) Disse ekstra downloads gjorde at Appén steg i rankings. Så det er et faktum – at app teksten med relevante søgeord kan øge ens rank og dermed hjælpe på søgeoptimering.

Giver det mening?

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer