Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Kan du tjene penge på din app?

Skrevet af:
6. august 2012 | 11.820 Visninger | 14 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Du har sikkert en god ide til en app, men er tvivl om hvordan man kan tjene penge på den? Jeg har fået en del spørgsmål omkring hvordan man tjener penge på apps, og ikke mindst om man skal gøre brug af reklamer eller lade brugerne betale for appen.

Jeg har tidligere skrevet lidt om de forskellige app forretningsmodeller, men hvordan vurderer man potentialet for app-ideen og hvor meget trafik skal man have for at kunne tjene nogenlunde på reklamer?

Se hvad dine konkurrenter tjener

Det kunne være godt at regne ud hvor meget de eksisterende apps tjener hjem, men Apple giver ikke information om antal downloads på iTunes. På iTunes har man adgang til antal ratings, og man kan se hvor mange der har bedømt den enkelte app. Der florerer dog en formel blandt udviklere: Downloads = antal bedømmelser * 30. Dvs. hvis en betalt app har fået 1000 bedømmelser, så er antal downloads ca. 30.000, og herefter kan man regne omsætningen ud ved at gange med app-prisen. Det er ikke en videnskabelig dokumenteret formel, men flere udviklere har bekræftet den – og nogle mener endda at bedømmelserne skal ganges med 100 i stedet for 30. Så hvis du er nysgerrig efter at vide hvad en betalt app har tjent hjem, så prøv med ovenstående formel.

Er 500.000 visninger nok til at tjene kassen?

Som app-udvikler får man typisk 70 % pr. klik fra de forskellige reklame-netværk. Den typiske CTR ligger på 0,60–0,80 %. Jeg har dog oplevet CTR på over 1 % med visse kampagner (fra visning til klik). Men det betyder altså at man typisk vil kunne genere 5000 klik (ud af 500.000 visninger) til 6 øre stykket, da prisen typisk ligger fra 6 øre og op til 1 krone pr. klik) – dvs. man vil ende med at tjene 210 kr. baseret på 500.000 reklame-visninger, og 3.500 kr. hvis klikket koster 1 krone (beløbet er fratrukket de 30 % man skal afgive til Apple eller Google).

Glem in app-reklamer

Man skal virkelig genere mange klik for at tjene nogenlunde, så hvis du har udviklet en app til det danske publikum, så glem in app-reklamer, og sats på at lave en god app som skaber værdi for brugeren, og lad brugerne betale for den.

Hvad er mobile ad network?

Mobile ad network (reklame-netværk) har typisk adgang til apptrafik og webtrafik på de forskellige mobilplatforme, såsom Apple-enheder, Android-enheder, Nokia m.m. De kan på den ene side håndtere annoncører og har på den anden side adgang til såkaldt ”inventory”, dvs. reklameplads hos app-udviklere. På den måde kan de målrette annoncer baseret på forskellige filtreringsmuligheder som jeg tidligere har beskrevet her.

Boom i Mobile marketing-virksomheder    

Vi kommer til at opleve et boom af nye mobile ad networks – jeg har selv testet mindst 5-7 stykker i udlandet, men antallet er steget voldsomt det seneste halve år. Jeg vil nøjes med at linke til denne guide som kategoriserer de forskellige mobile ad networks http://mobithinking.com/mobile-ad-network-guide. Vær dog opmærksom på at mange af disse netværk lover meget, og at det kun er hos de få at man selv kan styre kampagnerne. Her i Danmark har vi også fået en del mobil-netværk efterhånden.

Annoncører har glæde af in app-reklamer

Hvis man derimod er annoncør og vil målrette sine budskaber til mobilbrugere, giver det god mening. Man kan købe billig målrettet eksponering via mobile ad networks. Årsagen er simpel. Der findes rigtig mange app-udviklere og ikke nær så mange annoncører. Dette gør at prisen for at komme i gang er presset helt i bund, og man kan typisk købe et klik helt ned til 6 øre.  Alt i alt er det annoncørerne der har mest glæde af mobil reklame-netværk, end udviklere af apps.

Læs også


Kommentarer

Mundi  den 07-08-2012 kl. 11:56

Hej Babar.

Godt blokindlæg. Udover udfordringen med at tjene penge, så må første barriere være, at ens app bliver set og downloadet. Faldt lige over denne artikel på b.dk her til morgen http://www.b.dk/tech/to-ud-af-tre-apps-bliver-aldrig-downloadet  

Er kommentaren brugbar? 1 0
Remy  den 07-08-2012 kl. 12:07

Jeg kender stort set ingen der tjener penge på Apps altså fra App-store. Der hvor man kan tjene penge er udviklingen af apps for div. virksomheder og foreninger. Det er super let og enklet, så det er bare med at komme igang ;-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 07-08-2012 kl. 12:16

Hej Muni - tak for din kommentar. Ja, "App-discovery" er og forbliver den største udfordring for udviklere. Har selv skrevet om det tidligere på året:

http://www.amino.dk/blogs/babarbaig/archive/2012/01/31/app-markedsf-248-ring-vil-eksplodere-i-2012.aspx

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 2 0
Babar Baig   den 07-08-2012 kl. 12:33

@remydk ja, det er også en udfordring som hænger sammen med "App discovery" Så indtil dette bliver løst, så vil det være de få, som kan tjene penge på App Store.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dofs  den 08-08-2012 kl. 15:55

Jeg lavede for ca ½ år siden en app (NewsTractor), men undervurderede totalt mængde af markedsføring der skal til for at blive synlig på AppStore. Det resulterede i et større udgift til servere etc. (appen var en tynd client), men jeg blev da en lærringen rigere.

Hvis man ikke selv er dygtig til at markedsføre sit produkt, så kræves det at man ofre penge på at andre gør det for dig, da man ellers bare ender i mængden af apps som aldrig bliver opdaget.

Er kommentaren brugbar? 2 0
jmgranner  den 27-04-2013 kl. 09:26

Matematikken ved distribution af APPs kan nedbrydes til noget i retning af følgende:

Et populært spil = 10.000.000 DKK pr. dag


Apple = 3.000.000 DKK (ved 30%)


Gamers som DELER spillet = 0 DKK

Alle brancher står for skud mht. effektivisering og nytænkning, i 2013 bliver  det  distributionsformer hvor man vi se radikale forandringer.

Hvordan lyder det, hvis du ville kunne få en bid af kagen, for at dele et spil?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jacob Rohde  den 27-04-2013 kl. 09:57

Det er meget få udviklere der kan tjene penge på apps. De seneste undersøgelser peger på at omkring 25 (!!) udviklere står for 50% af indtjeningen på App Store. For stort set alle andre står udviklingsomkostningerne på ingen måde mål med indtjeningen. App Store er stort set blevet et "race to the bottom".

Som Remy skriver så ligger pengene i at udvikle apps for virksomheder som har appen som én del af mange i en større forretningsmodel.

Er kommentaren brugbar? 1 0
jmgranner  den 27-04-2013 kl. 10:42

APPs er en multi millard industri

http://socialmediainfluence.com/2012/04/22/in-app-advertising-becomes-a-multi-multi-billion-dollar-business

Der kommer alternativer til app store, hvor det er dem som formidler APP's der tjener på det. Dem som formidler behøver ikke at være dem som har udviklet APP'en

Tjek f.eks.

rippln-danmark.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 28-04-2013 kl. 10:13

@jmgranner - tak for din kommentar. Det er rigtigt at app discovery herunder distributions-former kommer i fokus. Men der findes allerede rigtig mange alternativer til de populære OS-baseret app stores (med andre forretningsmodeller) - og INGEN af dem har for alvor slået igennem. Udviklere vil være der, hvor de kan tjene flest penge  - nemlig  App Store og Google Play. Gamers, bloggers, review sites etc. mister troværdighed når de tager penge for anbefalinger.

@jacob - det er rigtigt at det er 25 udviklere der dominere men der er stadig muligheder for at tjene penge som udvikler. Man skal lave en større indsats og tænke på produkt uspér og markedsføring - så kan det godt betale sig.

Man skal også huske på, at flere af de større udviklingshuse konstant køber mindre udviklere. Så der foregår en del på kryds og tværs i værdikæden som mindre udviklere har gavn af.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
jmgranner  den 29-04-2013 kl. 07:39

Jeg spørger altid folk om de synes jeg har leveret god information, da jeg mener det er noget vi skal være ærlige omkring.

At jeg anbefaler et produkt er ikke anderledes end andre anbefaler. Jeg vil give samme diskretion i min gennemgang af et produkt som alle andre.

Konceptet med forbrugerne får reklamepengene er jo interessant. Jeg har jo altid fundet det irriterende, at nogen for 20 millioner for at tage en Nike sko på, mens jeg skal betale tre gange så meget fordi det er en Nike sko.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rasmus Beyer  den 25-11-2014 kl. 13:01

Er løsningen ved indtjeningen ikke, at man laver individuelle aftaler med annoncører, altså ligesom reklamer i tv, så man får en høj betaling pr. annonce. (Forudsat at app'en får en vis udbredelse.)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 25-11-2014 kl. 13:32

Hej Rasmus,

Det kan være én af løsningerne. Man vil kun få en høj betaling, hvis man kan vise at ens app-brugere er en vis størrelse (DAU  -Daily active users, average session mm. samt om segmentet er interessant for annoncøren.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 2 0
hr. hesberg  den 05-09-2015 kl. 15:36

Nu er jeg ny, og i idé fasen til hvad jeg syntes er en helt fantastisk app.

Her kommer jeg til at tænke om  månedlig betaling for appen ikke er vejen frem??

Og så måske markedsføre sin app igennem facebook??

Jeg er helt grøn og er i fuld gang med at læse alle de her fantastiske informative opslag (virkelig god læsning).

Min første tanke var nemlig reklamering men efter at se indtjeningsmulighederne må man jo finde et alternativ....eller hvad?

Mvh. Nicolaj Hesberg

Er kommentaren brugbar? 1 0
hr. hesberg  den 05-09-2015 kl. 15:39

Nu kunne jeg ikk redigere i mit opslag....

Men der er ingen der har nævnt en mulig shop i appen.

Det er vel en åbenlys mulighed for ekstra indtjening til den (succesfulde) app :-D

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer