Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du tjene penge på din app?

13.161 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 August 2012

Du har sikkert en god ide til en app, men er tvivl om hvordan man kan tjene penge på den? Jeg har fået en del spørgsmål omkring hvordan man tjener penge på apps, og ikke mindst om man skal gøre brug af reklamer eller lade brugerne betale for appen.

Jeg har tidligere skrevet lidt om de forskellige app forretningsmodeller, men hvordan vurderer man potentialet for app-ideen og hvor meget trafik skal man have for at kunne tjene nogenlunde på reklamer?

Se hvad dine konkurrenter tjener

Det kunne være godt at regne ud hvor meget de eksisterende apps tjener hjem, men Apple giver ikke information om antal downloads på iTunes. På iTunes har man adgang til antal ratings, og man kan se hvor mange der har bedømt den enkelte app. Der florerer dog en formel blandt udviklere: Downloads = antal bedømmelser * 30. Dvs. hvis en betalt app har fået 1000 bedømmelser, så er antal downloads ca. 30.000, og herefter kan man regne omsætningen ud ved at gange med app-prisen. Det er ikke en videnskabelig dokumenteret formel, men flere udviklere har bekræftet den – og nogle mener endda at bedømmelserne skal ganges med 100 i stedet for 30. Så hvis du er nysgerrig efter at vide hvad en betalt app har tjent hjem, så prøv med ovenstående formel.

Er 500.000 visninger nok til at tjene kassen?

Som app-udvikler får man typisk 70 % pr. klik fra de forskellige reklame-netværk. Den typiske CTR ligger på 0,60–0,80 %. Jeg har dog oplevet CTR på over 1 % med visse kampagner (fra visning til klik). Men det betyder altså at man typisk vil kunne genere 5000 klik (ud af 500.000 visninger) til 6 øre stykket, da prisen typisk ligger fra 6 øre og op til 1 krone pr. klik) – dvs. man vil ende med at tjene 210 kr. baseret på 500.000 reklame-visninger, og 3.500 kr. hvis klikket koster 1 krone (beløbet er fratrukket de 30 % man skal afgive til Apple eller Google).

Glem in app-reklamer

Man skal virkelig genere mange klik for at tjene nogenlunde, så hvis du har udviklet en app til det danske publikum, så glem in app-reklamer, og sats på at lave en god app som skaber værdi for brugeren, og lad brugerne betale for den.

Hvad er mobile ad network?

Mobile ad network (reklame-netværk) har typisk adgang til apptrafik og webtrafik på de forskellige mobilplatforme, såsom Apple-enheder, Android-enheder, Nokia m.m. De kan på den ene side håndtere annoncører og har på den anden side adgang til såkaldt ”inventory”, dvs. reklameplads hos app-udviklere. På den måde kan de målrette annoncer baseret på forskellige filtreringsmuligheder som jeg tidligere har beskrevet her.

Boom i Mobile marketing-virksomheder    

Vi kommer til at opleve et boom af nye mobile ad networks – jeg har selv testet mindst 5-7 stykker i udlandet, men antallet er steget voldsomt det seneste halve år. Jeg vil nøjes med at linke til denne guide som kategoriserer de forskellige mobile ad networks http://mobithinking.com/mobile-ad-network-guide. Vær dog opmærksom på at mange af disse netværk lover meget, og at det kun er hos de få at man selv kan styre kampagnerne. Her i Danmark har vi også fået en del mobil-netværk efterhånden.

Annoncører har glæde af in app-reklamer

Hvis man derimod er annoncør og vil målrette sine budskaber til mobilbrugere, giver det god mening. Man kan købe billig målrettet eksponering via mobile ad networks. Årsagen er simpel. Der findes rigtig mange app-udviklere og ikke nær så mange annoncører. Dette gør at prisen for at komme i gang er presset helt i bund, og man kan typisk købe et klik helt ned til 6 øre.  Alt i alt er det annoncørerne der har mest glæde af mobil reklame-netværk, end udviklere af apps.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Babar blogindlæg Skriv dig op