Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Gratis eller betalt app? Hvilken app -forretningsmodel skal vælges?

Skrevet af:
28. marts 2012 | 6.242 Visninger | 12 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Jeg har fået en del spørgsmål omkring hvilken app-forretningsmodel som man skal vælge. Skal ens app være gratis, betalt, abonnement-baseret eller freemium, og hvad skal prisniveauet ligge på? Det kan nemlig have stor indflydelse på ens App Store-ranking. Egentlig kan man mene og skrive meget om dette emne, og hver udvikler har sin egen erfaring. Jeg vil prøve at belyse nogle faktorer som man skal forholde sig til inden man fastlægger sin forretningsmodel.

Allerførst skal man tænke over hvad man skal man bruge en app til: Skal ens app understøtte eksisterende forretning? Skal den bruges til branding? Eller skal man have fat i nye kunder via App Stores? Sørg for at få afklaret formålet som det første skridt.

Mange apps bliver kun brugt én gang

Ifølge app analytics-virksomheden Localytics bliver 26 % af alle apps kun brugt én gang efter at den er blevet downloadet, og dermed handler det ikke nødvendigvis om antal downloads, men om hvor mange engaging/loyale brugere man kan få. Derfor skal man altid tænke på hvordan man kan lave en app som løser en konkret problemstilling, og som får brugeren til at blive ”afhængig” af app'en.

Apple, Google, Blackberry eller ...?

Inden man vælger selve forretningsmodellen, skal man tænke over følgende:

  1. Hvilken platform ønskes understøttet? IOS, Android, Blackberry?  Der er nemlig forskel på de forskellige app stores og på købemønstrene: F.eks. er der flere betalte apps på Apple App Store, og der bliver genereret en større omsætning end hos Google Play (tidligere Android Market) - faktisk helt op til 6 gange større ifølge Distmo. Man kan faktisk være tvunget til at implementere forskellige forretningsmodeller til de forskellige app stores – akkurat som Angry Birds gjorde. Her havde man en betalt version til Apple Appstore og en gratis version til Google Play (understøttet med in-app-reklamevisninger)
  2. Tænk kategorierne igennem – der er nemlig stor forskel på hvilke apps der bliver købt i de forskellige kategorier, og ikke mindst hvor meget de genererer af omsætning.
  3. Geografi – Hvilket marked skal der satses på? F.eks. er der lande hvor brugere i mindre grad køber apps. Her skal man måske overveje en gratis version.

Freemium vinder frem

Hvis man har valgt betalingsvejen, så er det vigtigt at man tester forskellige prisniveauer. I mange tilfælde kan det nemlig betale sig at sænke prisen og dermed få flere downloads og herigennem øge ranking og efterfølgende få flere organiske downloads. Men der er faktisk flere og flere der vælger at bruge Freemium-modellen, hvor man gør brug af Apples in-app-betalingssystem (IAP eller Google Wallet). Freemium er, som navnet antyder, en kombination af ”free” og ”premium”, hvor det som udgangspunkt er gratis at downloade app'en, men herefter kan man have features som koster penge.

Brug IAP, og bliv nummer 1 på App Store

App rankings defineres blandt andet ud fra antal downloads, reviews etc. Men Apple bruger sandelig også antal betalinger foretaget i ens app som parameter for at ranke apps. Apps stiger i rankings så snart der er indført Apples IAP. Derudover kan man også blive en del af ”top grossing”-listen som Apple også fremhæver.

Dog er det vigtigt at man beregner ROI, da man skal afgive 30 % af omsætningen til Apple. Så overvej om det evt. kan betale sig at indføre IAP frem for at bruge en anden løsning.

Test test test

Der findes ikke et entydigt svar på hvilken model man skal vælge. Selv de store spillere ligger og tester en masse ting af for at finde den optimale forretningsmodel. Hvis man f.eks. både har en gratis og betalt version, så kan man også prøve at fjerne gratisversionen – det kan have en positiv virkning på ens betalte version. Som nævnt i indledningen, så har alle hver deres erfaringer. Spyt ud forneden hvis du har nogle erfaringer og gerne vil dele dem Big Smile

Læs også


Kommentarer

Gollen  den 27-03-2012 kl. 23:26

Rigtig fint indlæg men hvis jeg nu har en ide til en app, er det så muligt at bruge dig som programmør??

Er kommentaren brugbar? 0 0
Symbiotic.dk  den 27-03-2012 kl. 23:58

Fint indlæg. Måske var det også værd at nævne ifbm. IAP-Apps, at alt indhold skal være i selve Appen fra starten, hvis man altså ikke selv vil punge ud for en server der hoster den. Det kan være et problem med indholdstunge Apps, at den ekstra-udgift opstår.

Jeg er faktisk ved at lægge sidste hånd på et icon til vores gratis App. Jeg glæder mig snart til at afsløre hvad den kan :-)

www.symbiotic.dk/icontest

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 28-03-2012 kl. 00:24

@Gollen - tak. Jeg kender selvfølgelig en del virksomheder som udvikler apps men mon ikke du finder nogen dygtige udviklere herinde som kan hjælpe dig ;-)...

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 0 0
Babar Baig   den 28-03-2012 kl. 00:30

@symbiotic tak for din kommentar. Ja. Kommer an på hvilke funktioner app'en indeholder..held og lykke med din app. Ligner en foto app? -;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Symbiotic.dk  den 28-03-2012 kl. 00:34

Ja det gør det.

Ja, mit App-ikon design er tricky, for der er både elementet af at man kan bruge kameraet, men det er også noget med musik, så der skal et musik-element ind, men jeg arbejder stadig på det :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin Thorborg  den 28-03-2012 kl. 07:05

Igen et godt indlæg Babar :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 28-03-2012 kl. 10:50

Tak Martin :-)

Meget apropos. Faldt lige over denne igår. Vigtigheden af, at vælge den rigtige forretningsmodel.

"Here’s a tale of two photo apps. One has 27 million users after a year and a half, and comes from a company with 13 employees and $7.5 million in venture funding. But there’s nary a revenue model in sight.

The other app is smaller with just over 4 million users in less than a month. But it’s packed with in-app purchases of filters. Plus, the company behind it is totally bootstrapped and has enough revenue to profitably support a headcount of 100 employees."

techcrunch.com/.../smugmug-camera-awesome

Er kommentaren brugbar? 0 0
ThomasN  den 14-04-2012 kl. 20:27

Instagram valgte vist den rigtige model her, med at salg til Facebook for USD 1 milliard :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas  den 07-05-2012 kl. 00:29

Hej Babar (og andre Amino´er)

Vi har lavet vores første spil "Birds On A Wire SD" til Iphone, Ipad og windows phone. se spillet her:

itunes.apple.com/.../id500023578

Det har egentligt ikke været så svært at lave selve spillet, men markedsføringen er nok den egentlige udfordring.

Glem alt om at blive set i appstoren, det er helt umuligt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om du eller andre har nogle gode ideer.

Vi er igang med at linke det op til FB og vi er linket på gamecenteret. Vi har os lavet en officiel FB side:

www.facebook.com/.../133822686733291

og en gametrailer på youtube:

www.youtube.com/watch

men hvordan kan man mere aktivt promovere sin/sit app/spil?

Det kunne være fedt hvis nogen havde erfaringer og konkrete forslag til hvordan man kan blive hørt. Meget gerne med nogle pålidelige links.

Man læser så mange forskellige meninger og holdninger, men det kunne være fedt at høre fra nogen som virkelig ved hvad de taler om....:)

Ser frem til at høre din mening

Thomas

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 07-05-2012 kl. 22:19

Hej Thomas og tak for din kommentar. ja, selve markedsføring af appén er nok noget af det vigtigste.

Bag en hver succesfuld app ligger der en "historie" som er blevet fortalt i medierne og andre PR sammenhænge, som har gjort, at den pågældende app har fået omtale og dermed vækket folks interesse for at downloade appen. Så prøv at tænk på, hvad jeres historie er og hvordan i vil fortælle den? Prøv derefter at få nogen til at hjælpe jer til at få jeres app omtalt.

Lad os ikke glemme, at selv Angry birds fik hjælp til promovering af Apple før de blev en succes. Læs evt. dette super spændende interview med Peter Vesterbacka fra Rovio som fortæller, hvordan det lykkedes dem at markedsføre Angry Birds på App Store. www.wired.co.uk/.../how-rovio-made-angry-birds-a-winner

Der er flere af jer som har spurgt, hvordan man lancere sin app bedst og jeg skal nok skrive et indlæg om dette med ”best practices” og referencer til andre apps.

Held og lykke med din app.

@ThomasN - ja, det må siges at være den helt rigtige model :-)

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten  den 05-06-2012 kl. 14:48

Hej

Tak for super gode råd i forbindelse med markedsføring af app.

Vi er på trapperne med en app specielt designet og udviklet til kajakroere i hele verden. I den forbindelse overvejer vi stadig betalingsmodellen.... Er der nogle gode erfaringer med at tilbyde app'en gratis og efterfølgende indkræve abonnement på webservice?? Hjemmesiden er integreret med app'en og har en del features som er fremadrettede....

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 05-06-2012 kl. 16:20

Hej Carsten – tak for din kommentar.

Er der tale om en app til iPhone? Uden at kende til jeres forretningsmodel (eller mål med appen) vil jeg mene, at i skal satse på in app betalinger med Iap. På den måde kan i teste forskellige priser ad og se, hvad der virker optimalt. Hvis jeres app virkelig skaber værdi for en kajakroer må man formode at de også vil være villige til at betale for den. Glem alt om, at brugerne kommer til jeres website og betaler. Det er noget som jeg har testet igennem ret meget og tro mig – brugerne forventer at de kan gøre det hele fra appén. Jeg har skrevet lidt om det her www.amino.dk/.../drop-websitet.aspx

Tænk ligeledes på, at få lavet FB login integreret i appen. (hvis der er tale om service, hvor der skal logges ind? )

Håber det gav lidt afklaring.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer