META-description er en “skjult” tekst på en webside, der bl.a. læses af søgemaskiner som Google. De bruger den som oftest som de korte beskrivelser under links i søgeresultaterne.
Meta-description koden skrives på følgende måde og placeres på en webside i header-sektionen mellem <head> og </head>
<meta name="description" content="Din tekst ..."/>
Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan det kan se ud i Google.
I de fleste CMS (webpubliceringssystemer) behøver du ikke skrive kode for at indsætte en META-description. Der vil normalt være et felt i din administration dedikeret til det.
Husk at META-description bør være unik for alle sider på dit website og altid beskrive præcist det, som siden handler om.
META-description er et af de eneste tekstelementer, der ikke bruges direkte af Google i deres ranking algoritmer. Men en god META-description kan være med til at flere klikker sig ind på lige netop dit website, og klikraten indgår som en ranking faktor. Så indirekte har en god META-description en vis indflydelse på din placering i Google.
Google anvender ikke altid META-descriptions i søgeresultater. Hvis det (automatisk) vurderes, at et andet uddrag af teksten på din side vil være en bedre beskrivelse, på en bestemt søgning, så bruger de den. Men i langt de fleste tilfælde anvendes META-description.
Du skal være opmærksom på, at der er en begrænsning i, hvor lang en tekst Google viser. Den opgøres ikke i antal tegn men i en pixel-bredde. Nogle bogstaver (som M, K og B) fylder mere end andre (som i, l og j).
Det er en fordel at holde din META-description så kort, at Google ikke automatisk forkorter den. For du kan aldrig vide hvor i din META-description, det sker. En forkortet META-decription kan fremstå dårlig.
Det er lidt besværligt at regne pixel-bredden ud på en tekst. Men hvis du holder dig til maksimalt at skrive 160 tegn i din META-description, vil du i langt de fleste tilfælde få den fulde tekst med i visningen i Google.
Ovenstående tekst er skrevet af Waimea Digital