Goddag. Jeg har købt en maskine i Tyskland som vi sælger videre til dansk slutkunde. (Virksomhed). Maskinen som vi har købt er fremstillet i Italien. Har nu modtaget faktura fra Tyskland hvor de oplyser at de er nødsaget til at opkræve 22% Italiensk moms. Deres begrundelser er, at vi selv har stået for afhentning af maskinen i Italien. Jeg har selvfølgelig oplyst mit momsnummer som vi plejer når vi køber maskiner/reservedele i andre lande. Har efterhånden handlet rigtig mange maskiner fra EU-lande til videresalg i DK, og har aldrig oplevet at der bliver opkrævet moms. I øvrigt. På den faktura jeg har modtaget er momsen ikke specificeret. Den har de lagt på produktets pris. Mystisk! |
Betingelsen for at ikke betale momsen er, at sælger kan påvise, at vren forlader sælgers land til købs i EU. Det er ikke tilfældet her og sælger gør helt som loven siger
Du kan jo så heller ikke angive erhvervelses moms EU
Det kræver aftale med sælger om at du ka få stempel fra myndigheder ved indførslen i DK at maskinen er kommet ny til DK, og at sælger så kreiterer og sender faktura uden moms
Momsen bør fremgå klart men gør det vel hvis der står den udgør 22% af beløbet, ellers bed om ny
Du kan ikke få reffusiono for momsen når du selv henter
vh John Hannover