Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på EU faktura

Side 1 ud af 7 (65 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 24
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag.

Jeg har købt en maskine i Tyskland som vi sælger videre til dansk slutkunde. (Virksomhed).

Maskinen som vi har købt er fremstillet i Italien. 

Har nu modtaget faktura fra Tyskland hvor de oplyser at de er nødsaget til at opkræve 22% Italiensk moms. Deres begrundelser er, at vi selv har stået for afhentning af maskinen i Italien. 

Jeg har selvfølgelig oplyst mit momsnummer som vi plejer når vi køber maskiner/reservedele i andre lande.

Har efterhånden handlet rigtig mange maskiner fra EU-lande til videresalg i DK, og har aldrig oplevet at der bliver opkrævet moms.

I øvrigt. På den faktura jeg har modtaget er momsen ikke specificeret. Den har de lagt på produktets pris. Mystisk!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51

Betingelsen for at ikke betale momsen er, at sælger kan påvise, at vren forlader sælgers land til købs i EU. Det er ikke tilfældet her og sælger gør helt som loven siger
Du kan jo så heller ikke angive erhvervelses moms EU 

Det kræver aftale med sælger om at du ka få stempel fra myndigheder ved indførslen i DK at maskinen er kommet ny til DK, og at sælger så kreiterer og sender faktura uden moms

Momsen bør fremgå klart men gør det vel hvis der står den udgør 22% af beløbet, ellers bed om ny

Du kan ikke få reffusiono for momsen når du selv henter

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Sep 24
Skrevet kl. 16:19

Hej John,
Tak for svar. 

Jeg har jo faktura fra mit transportfirma hvor både adressen i Italien (Fabrikken) og Modtagers adresse fremgår (Slutkunde). 
Vores salgsfaktura påviser jo også at varen er leveret her i DK.

Både sælger i Tyskland og fabrikken i Italien ved jo at den skal leveres i Danmark.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12879
Skrevet kl. 17:07

RAKET:
Har nu modtaget faktura fra Tyskland hvor de oplyser at de er nødsaget til at opkræve 22% Italiensk moms. Deres begrundelser er, at vi selv har stået for afhentning af maskinen i Italien. 

Det er ikke et holdbart argument sælger kommer med , for du skal bare kunne dokumentere overfor sælger at maskinen er ankommet til DK. EU har stemmet reglerne for dokumentation når køber selv står for afhentning ved B2B salg. ( spørg hos SKAT vi vil kunne henvise til reglerne)  

RAKET:
I øvrigt. På den faktura jeg har modtaget er momsen ikke specificeret. Den har de lagt på produktets pris. Mystisk!

Det lyder enten som om de er uvidende om gældende regler eller prøver at snyde dig.

Start med afvise kravet på den italienske moms. 

Hilsen

Ravn 

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 17:20
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Det kræver aftale med sælger om at du ka få stempel fra myndigheder ved indførslen i DK at maskinen er kommet ny til D

Det er ikke korret at man skal have et myndigheds stempel!

Cookie - John Hannover:
Du kan ikke få reffusiono for momsen når du selv henter

Der er du fuldstændig forkert på den. Det kan man altså godt, man skal bare dokumentere at varen er ankommet til DK. 

Vh

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 17:30

Hej igen

Min leverandør kalder det: 

Certificate of the entry of the object of an intra-community supply into another EU menber state ( Entry certificate) Et dokument sælger udsteder til dig, hvor du bekræfter modtagelsen af varen.

Iøvrigt giver det ikke nogen mening at du skal betale den italienke moms, da du vel køber hos en tysk sælger?  hvad med den tyske moms? 

Hvor stort et beløb er der tale om?

Tilmeldt 26. May 25
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:41
Hvordan forholder man sig, hvis sælger alligevel lægger moms på beløbet?
Tilmeldt 9. Sep 24
Skrevet kl. 08:26

Hej Ravn,

Tak for svar.

Jeg kender godt disse Entry Certificates fra andre af mine udenlandske leverandører.

Beløb iht. ordrebekræftelse er ca. 7.700 €. Men så har de efterfølgende ved fakturering lagt italiensk moms på, så nye beløb er ca. 9.300 €. 

Som nævnt er der ingen momssats eller momsberegning på fakturaen som der plejer at være. De har blot hævet prisen på den maskine jeg har købt.

Jeg kan fuldt ud dokumentere at maskinen er faktureret og leveret her i DK.

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 08:47

Hej RAKET

Velbekommen. 

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare afviser at betale den forhøjede pris på varen. Måske du bør forklare dem EU reglerne mht. moms ved handel mellem EU lande  (selv om det kan være vanskeligt opgave da tyskere ofte er meget bureaukratiske).

Du kan evt. få vejledning hos SKAT, de vil kunne henvise dig til EU reglerne. 

RAKET:
Som nævnt er der ingen momssats eller momsberegning på fakturaen som der plejer at være. De har blot hævet prisen på den maskine jeg har købt.

?? der er normalt aldrig moms angivet på fakturaer fra andre EU lande ved B2B handel. 

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 08:48

Daniel:
Hvordan forholder man sig, hvis sælger alligevel lægger moms på beløbet?

Afviser at betale evt. pålagt moms med henvisning til EU reglerne for B2B handel mellem EU lande.  

Nogle gange kan det skyldes at sælger ikke er er vant til export til andre EU lande og dermed ikke kender reglerne, eller bare en fejl/forglemmelse fra sælger side. 

Hilsen

Ravn

Side 1 ud af 7 (65 indlæg)