Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bloggere risikerer 75.000 i bøde i for skjultmarkedsføring. Case: Reebok EasyTone

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

Fashion-Seller:
Og dernæst kommer bevisbyrden. Den må være ualmindelig svær at løfte mod bloggerne, især hvis de er betalt med varer eller andet. Det er vel KUN en bankudskift med en indgående betaling, som reelt kan fælde dem...

I det konkrete tilfælde betales der med penge - og det gælder også for stort set alle de andre tilfælde og netværk jeg kender til.

Betales der med andet end penge, og opgives denne værdi ikke , så er der udover brug på Markedsføringsloven tale om skattesnyd.

Hvor let ulovligheder kan opdages eller ej er i mine ejne ret ligegyldigt. Jeg synes det handler om man ønsker at være en lovlydig borger eller ej.

Loven gælder for alle - også dem der siger de ikke kender den. Man har selv ansvaret for at kende lovgivningen på de områder man bevæger sig ind på. Det gælder også tøser der blogger.

Du ved ligeså godt som jeg, at der er meget værdi i, at være blandt de første bloggere med en nyhed. Om det er sko, iPhones, gadget, software eller andet.
Derfor vil rigtig mange gerne skrive om det. Dvs et firma som Reebok blot ved hjælp af få indlæg, kan skabe en enorm masse links og indlæg om deres nye sko, og links til deres Youtube video.
Men hvem af alle disse bloggere har fået penge? Hvordan vil du nogensinde kunne vurdere det?
Nogle skriver for nyhedsværdien, og håber de er blandt de første. De skriver KUN fordi det er nyt...

Vi er enige om, at det er ulovligt, men lur mig om der ik foregår en masse byttehandler på blogs. Du skriver et indlæg og linker til vores hjemmeside, og så får du lige xxx produkter retur helt gratis *blinke* *blinke*

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:11

Det har intet med sagen at gøre!

Sagen handler om et bureau der udbyder en betaling for bestemte blogindlæg. Faktum er, at det skader både bloggen og at det er ulovligt, hvis det ikke tydeligt angives, at det er en reklame.

At begynde at spekulere i, om man bliver opdaget i ulovligheder synes jeg er en absurd diskussion, som jeg ikke finder gavnlig.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:19

Mikkel deMib Svendsen:

Sagen handler om et bureau der udbyder en betaling for bestemte blogindlæg. Faktum er, at det skader både bloggen og at det er ulovligt, hvis det ikke tydeligt angives, at det er en reklame.

Det er vi helt enige i!

Mikkel deMib Svendsen:

At begynde at spekulere i, om man bliver opdaget i ulovligheder synes jeg er en absurd diskussion, som jeg ikke finder gavnlig.

Kasper henviser jo lige præcis til en, som er kommet i klemme. Hun sagde nej til pengene, men ja til nyhedsværdien, og så opstod problemerne...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:22

Hun er 100% selv skyld i det. Det er da for åndssvagt at sige ja til at lave et indlæg der betales for, men så at påstå man ikke tog imod bestikkelsen. Det sarer til hvis en coke dealer kommer hen til dig og vil sælgte dig et gram for 500 kroner. Du giver så manden pengene, men siger bagefter du ikke tog imod coken. Yeah, right :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:28

Mikkel deMib Svendsen:

Hun er 100% selv skyld i det. Det er da for åndssvagt at sige ja til at lave et indlæg der betales for, men så at påstå man ikke tog imod bestikkelsen. Det sarer til hvis en coke dealer kommer hen til dig og vil sælgte dig et gram for 500 kroner. Du giver så manden pengene, men siger bagefter du ikke tog imod coken. Yeah, right :)

Jeg skal ik sige, om hun tog imod tilbuddet eller ej... Men problematikken er vel, at hun får forelagt en nyhedsværdi, som er stor for hende, og penge eller ej så er den svær at sige nej til...
At være først med sådan en nyhed, det er jo et scoop for en modeblog som hendes. At hun siger ja til nyheden, men evt fravælger pengene, det forstår jeg sku godt!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:48

Fashion-Seller:
Men problematikken er vel, at hun får forelagt en nyhedsværdi

Nej, hun for forelagt en kommerciel mulighed med en tvivlsom agenda. Hun kunne vinkle det som hun ønskede - man valgte at forsøge, at slippe afsted med at bringe det og senere påstå hun intet fik for delen. HUN - og HUN alene, har undergravet sin egen troværdighed og risikerer nu en sag på halsen. Det er dumt, dumt, dumt. Thats it :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:07

Mikkel deMib Svendsen:

Fashion-Seller:
Men problematikken er vel, at hun får forelagt en nyhedsværdi

Nej, hun for forelagt en kommerciel mulighed med en tvivlsom agenda. Hun kunne vinkle det som hun ønskede - man valgte at forsøge, at slippe afsted med at bringe det og senere påstå hun intet fik for delen. HUN - og HUN alene, har undergravet sin egen troværdighed og risikerer nu en sag på halsen. Det er dumt, dumt, dumt. Thats it :)

Vi er enige om, at hun har håndteret sagen dumt... Men set fra en nyhedsværdi synsvinkel, så har det jo været guf for hendes blog...

Om hun er skyld eller ej, det aner jeg ik, men bevisbyrden må da blive ualmindelig svær i sådan en sag...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:10

Nej, sagen er ikke spor sværere end så mange andre

Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 01:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Dusi:

Hvordan viser man på sin blog, at det er en betalt reklame? Uden at skrive det sort på hvidt (hvis det da ikke er den eneste måde at gøre det på)

Det er overladt til afsenderen af reklamebudskabet selv at beslutte, hvordan denne sikrer, at reklamen fremstår som reklame, så længe det sker på en klar måde, så modtageren opfatter, at der er tale om et reklamebudskab.

Skjult markedsføring på blogs og sociale medier er noget man vil opleve fra tid til anden, der er ingen tvivl om at det er klar ulovligt at udføre denne form for reklame, uden klar henvisning til der er tale om en betalt annoncering. Men der er mange der ikke sætter sig nok ind i lovgivningen inden de sætter kampagner op, derfor vil man se der er nogle der kommer til at betale store bøder for at overtræde lovgivningen på området. Markedsføring via blogging

Uddrag fra § 3 & 4 i markedsføringsloven.

Vildledende og utilbørlig markedsføring

§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Stk. 2. Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.
Stk. 3. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.

Reklameidentifikation

§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Man skal endvidere være særligt opmærksom på reklamer rettet mod børn og unge, hvor der ikke må manipuleres med budskabet og udsende forkerte signaler, som børn og unge ikke kan gennemskue.

Derfor skal man huske at fortælle brugerne, at der er tale om reklame for et produkt – og ikke udarbejde annoncer eller budskaber via blogging og lignende steder med skjult reklameidentifikation.

Det kan være forbundet med bødestraf at overtræde lovgivningen ved brug af skjult reklame, mange vil sikkert sige, det opdages nok ikke, det er ikke alle annonceringer der opdages, men man løber en risiko, hvis man bevidst overtræder lovgivningen indenfor e handelslovgivningen og markedsføringsloven.

Det er altid en god ide når man får en ny ide til en markedsføringskampagne, at teste lovligheden af det man ønsker at distribuere. Hvis man er i tvivl kan man altid forespørge forbrugerombudsmanden og få et tilsagn om lovligheden.  Læs om denne ordning hos forbrugerombudsmanden.

René Madsen

Online Marketing - online markedsføring - søgemaskineoptimering og Adwords

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 13:33

Jeg har da undret mig over de blogs, der skriver om en ting, og så linker til produktet eller en ekstern hjemmeside. De får penge når de sender nogen videre, og det vil sige at artiklen er ikke skrevet journalistisk, men kommercielt.

Og det kan vel sammenlignes med en annonce? Og så skal der vel stå at det er en annonce?

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)