Denne tråd er for aminoer med kendskab til MLM... Det plejer jo altid at være nogle glødende debatter så snart ordet MLM bringes på banen ;) Jeg har selv erfaring med forskellige MLM udbydere, men kunne alligevel godt tænke mig at høre, hvad I lægger vægt på, når I vælger hvilke MLM udbydere I ønsker at beskæftige jer med? De åbenlyse er henholdsvis produkt og provisionsplan, men hvad er et godt MLM produkt og hvad gør en provisionsplan god eller dårlig ? Ser frem til at høre hvad I mener :) |
Hej Olin
Det er jo et meget relevant emne du bringer på bane og jeg mindes, at det er blevet diskuteret ganske beskedent her på Amino. Derfor synes jeg, at det er værd at følge op på.
Selvom emnet i stor grad er et subjektivt standpunkt for de fleste, så vil jeg mene at der er helt generelle ting man kan og bør tage i betragtning.
Jeg vil mene, at både produkt og bonusplan har stor betydning for, om firmaet som helhed er fornuftigt.
Mange sværger til, at det enten er et godt produktet eller en god betalingsplan som er alfa omega. Men hvis man har et godt produkt, med en dårlig betalingsplan og en skidt ledelse. - Så kan produkt jo være nok så godt.
Omvendt kan man have en superprofitabel bonusplan på et dårligt produkt og det er ikke sikkert, at ledelsen uanset kompatence vil kunne opretholde en fornuftig forretning med så tyndt et fundament - for produktet er jo i virkeligheden fundamentet og der er ikke penge at tjene, hvis dette ikke kan omsættes kontinuerligt.
Produktet bør have nogle helt klare målgrupper. Jeg mener ikke det er nok at sige, at man bare skal spørge alle og enhver for at ramme denne målgruppe.
Et problem med MLM i bl.a. Danmark er, at mange har utrolig travl med at "omsætte" MLM konceptet.
Rigtig mange netværkere i Dk lærer nemlig, at de med konceptet kan skabe en produktomsætning og det giver KUN 1 målgruppe, der er den samme for mange firmaer. - Målgruppen bliver nemlig dermed "Opportunity seekers" - netværkere og potentielle netværkere.
Et problem med MLM i bl.a. Danmark er, at mange har utrolig travl med at "omsætte" MLM konceptet.
Rigtig mange netværkere i Dk lærer nemlig, at de med konceptet kan skabe en produktomsætning og det giver KUN 1 målgruppe, der er den samme for mange firmaer. - Målgruppen bliver nemlig dermed "Opportunity seekers" - netværkere og potentielle netværkere.
Denne metode gør jo netop, at færre mennesker sætter sig ned og oprigtigt spørger sig selv om: Hvad deres målgruppe er og det skal jo faktisk defineres udfra produktsortimentet.
Hvis man ikke kan definere sine kundegrupper, hvem er det så man vil have at ens samarbejdspartnere skal bringe produktet ud til? - Det drejer sig jo om, at få produktet ud til forbrugeren og de mennesker som kan se en ide i, at gøre dette med det givne produkt og det givne firma - dem indgår man så samarbejde med.
I værste fald oplever man, at have en downline på flere hundrede forhandlere... men ingen kunder. - Man har ikke været ude og dække behovet og skabt omsætningen - man har skabt et netværk af mennesker, som alle arbejder på at få andre til at gøre arbejdet.
Det rette produkt har kort sagt målgrupper og det er i sig selv attraktivt for forbrugeren.
Jeg vil i al beskedenhed mene, at rigtig mange netværkere vil opdage en stor fornøjelse i ikke altid at skulle formidle et koncept - men også at kunne formidle et produkt der i sig selv danner base for glade og tilfredse kunder; - som bliver ved med at kommer igen og købe selvom de ikke er forhandlere.
Hvis man ydermere har produkter, som henvender sig til erhvervslivet - så har man fat i noget virkelig potentielt.
Igen vil dette være produktet der dækker et reelt og relevant behov hos kunden - for det er da de færreste erhvervsdrivende, som har tid og overskud til at varetage en forretning mere.
Igen vil dette være produktet der dækker et reelt og relevant behov hos kunden - for det er da de færreste erhvervsdrivende, som har tid og overskud til at varetage en forretning mere.
Bonusplanen har dog også stor relevans. Disse findes der et utal af og alle med deres forskellige fordele og ulemper.
Til dels er det forskelligt fra person til person, hvilke bonusplaner der er mest fordelagtige. - Folk som har store ressourcer vil f.eks. sætte mere pris på en bred strukturopbygning end folk der satser på, at lade duplikationseffekten skabe forretningen på sigt.
Der er flere ting at kigge på:
Hvor mange "forretninger" skal man holde styr på?
Er der niveaubegrænsninger og hvordan ligger de? /
(Hvornår tjener man pludselig ikke på sin downline?)
Er man i stand til, at hjælpe ens downline med overflow elle
Er man i stand til, at hjælpe ens downline med overflow elle