Bettina, kan du godt lave dit regnskab i Excel? Eller bruger revisoren bare dit excel-ark til at indtaste tal i hans system? (Hvad koster en revisor egentlig ca.?)
Jeg laver ikke selv regnskab – det er øjensynligt for avanceret for mit lille hoved at blive sat ind i. Måske lærer jeg det på sigt, men lige nu hjælper mine forældre (der har egen virksomhed), og så har jeg revisoren som standby. Jeg fører blot en liste over ind- og udgående bilag og laver dermed selv momsregnskabet. (Så meget kan jeg dog finde ud af )
Jeg kender dog til flere, der har lavet regnskab i Excel gennem tiden, og SKAT var også meget obs på, at "så kunne jeg jo gå ind og rette i tallene efterfølgende – det kunne jo være farligt"... Jo, men det var det vel også før i dage så, hvor alt blev ført i hånden...?!?
Nåh, jeg kører tingene på min egen, forholdsvis simple måde, og til nu fungerer det.
Tilføjelse: jeg har ikke læst en masse, inden jeg kastede mig ud i det. Det er jeg ikke til. Jeg tager udfordringerne op, som de opstår. Det kan vel ikke være så svært...
De kommer i mange forskellige prisklasser alt efter navn, rygte og formåen. Vi har valgt et stort et (Deloitte) fordi vi ved vi på et tidspunkt vil få brug for nogle af deres kompetencer. På nuværende tidspunkt er det dog kun alm. revisorassistance de laver for os. Jeg tror vi giver 20.000 for driftsselskabet (ca, vi får også revideret holdingselskaber samme sted), men det kan gøres langt billigere hvis blot du finder et par fra lokaltelefonbogen. Men ud fra de ting du siger, så har du næppe behov for en revisor, hverken rådgivningsmæssigt eller til at godkende regnskabet. Rådgivningen kan du et langt stykke hen af vejen få her på Amino og hvis du har en enkeltmandsfirma er der intet krav om at regnskabet skal godkendes af en revisor.
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline