Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse iværksætter spørgsmål

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Et pt. ved at læse mig frem til alt det man skal huske, når man starter en enkeltmandsvirksomhed ved siden af sit normale arbejde. (Er meeeeget nybegynder indenfor alt dette)  Men er kommet på spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på. Håber I kan hjælpe mig lidt herinde :)

1. Overskuddet fra virksomheden skal hovedsagelig bruges til den almene private husholdning i starten. Er det så stadig klogest at få oprettet en ny bankkonto til virksomheden?  Kan man "bare" overføre fra den konto til ens private konto eller hvordan forholder det hele sig?

2. Hvis man køber et driftsmiddel til brug i virksomheden med ens private dankort, skal der så bogføres anderledes?

3. Betragtes det egentlig som en hobbyvirksomhed, hvis man eks. tjener 2-5000kr om måneden og ikke har synderlige udgifter andet end blækpatroner osv.?

4. Har jeg ret i, at der "kun" skal føres momsregnskab kvartalsvis, årsregnskab én gang om året og ellers bare daglig bogføring af fakturaer samt naturligvis opbevaring af alle bilag?  (+ evt. kørselsregnskab)

5. Det er simpel webdesign/udvikling og IT-konsulent opgaver, virksomheden vil beskæftige sig med. Hvilke fradrag har jeg egentlig hvis jeg arbejder hjemme fra stuen?  (computer-udstyr? mobil? internet? andet?)

Takker på forhånd, der kommer sikkert flere spørgsmål hen af vejen :)

mvh
René

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 09:45
lidt inputs på de punkter jeg er på sikker grund.

1. Ved CVR-registrering skal konto-nr. på en erhvervskonto oplyses... For at oprette en erhvervskonto i min bank skulle jeg angive et CVR-nr. :-)
...uanset om det er et krav eller ej, så er det formålstjenstligt at adskille privatøkonomi fra virksomhedens aktiviteter. Særligt ved regnskabsafslutning er der behov for at sidde og kigge på bankposteringer, og hvis mine private var blandet ind på listen, så var jeg da først gået kold.

2. Tænk således. Caffery Consult låner penge af dig som var du enhver anden privatperson. Du kan til enhver tid tage pengene retur til din privatøkonomi - givet at Consult har dem.

4. Ja, basicly. Med et regnskabsprogram der bliver ajourført jævnligt, skal du ikke se på momsafregning som andet end at taste F7 og taste tallene ind på SKAT.dk... Momsafregning er først en opgave hvis man er bagud med at ajourføre regnskabsprogrammet (som du med en lille biks kan hente gratisudgave af på nettet, så er du kørende de første 300 posteringer)

5. Inloco regnskab på Gråbrødre torv har tidligere udbudt kurser der svarer på dette, og også på de forrige punkter. Dejligt intimt kursus med mulighed for at få forklaret ting fra bunden. En anbefaling herfra.

ud over stepperne! Jeg læste meget, og deltog i foredrag inden jeg foretog mig noget
... men ærligt talt lærte jeg mest da jeg begyndte at tage tingene skridt for skridt... Så jeg anbefaler dig at komme i gang med CVR-registreringen. Det tager noget tid, men så er du automatisk ved at være moden til at opstarte regnskabet... og så er Amino jo en alle tiders opfindelse

Tilmeldt 21. Dec 06
Skrevet kl. 10:31
Takker for input :)

Vedr. 1:
Er det ikke lidt forvirrende? At man skal oplyse en erhvervskonto ved CVR-registrering...men samtidig kræver banken et CVR-nr før den konto kan oprettes? ;)

Jeg overvejede lidt om det er fornuftigt at oprette 2 konti,  en til omsætningen og så en hvortil jeg kan overføre penge til tilbagebetaling af skat. Så jeg ligesom kan få adskilt det og få et bedre overblik over hvor meget jeg egentlig råder over af penge. God idé eller bare spild?

Vedr. 4:
Er det Summasummarum du her hentyder til?  Eller findes der andre freeware programmer man evt. kan bruge. Så vidt jeg kan forstå er Excel-ark ikke gyldige ?

Vedr. 5:
Bor i det sydjyske så der er lidt langt ;)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:34
Dato: 04-01-2007 09:44:43 Forfatter: Redsox
1. Ved CVR-registrering skal konto-nr. på en erhvervskonto oplyses... For at oprette en erhvervskonto i min bank skulle jeg angive et CVR-nr. :-)
------
... men ærligt talt lærte jeg mest da jeg begyndte at tage tingene skridt for skridt...

Hvis du registrerer virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed er der ikke noget krav til at det skal være en erhvervskonto. Jeg mener bestemt at jeg har brugt en ganske alm. konto svarende til en lønkonto til mit gamle firma. En erhvervskonto har som regel ekstra services tilknyttet som man betaler (dyrt) for. Men under alle omstændigheder skal du få oprettet en separat konto til firmaet, det gør det meget lettere at holde din virksomheds og din privatøkonomi adskilt.

Ja, jeg er enig med Redsox. Man lærer meget hen af vejen efterhånden som behovet opstår. Men så vidt jeg ved bliver man tilbudt et gratis lynkursus i moms og regnskab hos SKAT når man registrerer virksomheden. Det er da værd at bruge en aften på

mvh Carsten
Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 12:31
Dato: 04-01-2007 10:30:50 Forfatter: caffery Takker for input :)
Vedr. 1:
Er det ikke lidt forvirrende? At man skal oplyse en erhvervskonto ved CVR-registrering...men samtidig kræver banken et CVR-nr før den konto kan oprettes? ;)

BG Bank
Løsningen blev at bankmanden oprettede konto med lovning om at jeg eftersendte registreringsbevis fra SKAT
Min erhvervskonto koster mig kun nogle småkroner en gang i mellem. Aner ikke hvad gebyret er for. Så kostede det en sjat at få kontoen på Netbank.. tror det var 600 kr.

Mit behov er således opfyldt uden de store udgifter. Jeg har ikke brug for tillægsydelser i forbindelse med min bankkonto, fordi min virksomhed er så simpel som den er (jeg har opkøbt og produceret mit lager... her fra er det bare momentvis salg, og altid den samme slags salg.. typisk et brætspil :)

Tilmeldt 21. Dec 06
Skrevet kl. 13:38
Jeg har også BG Bank, men tror da ikke det vil koste noget at oprette en ganske almindelig ny konto, så man kan tilgå den via Netbank? Mener også jeg læste et andet sted, at man kan vente lidt med at vælge ens Nemkonto, når man CVR-registrerer sig.

Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 14:30
Dato: 04-01-2007 13:38:21 Forfatter: caffery Jeg har også BG Bank, men tror da ikke det vil koste noget at oprette en ganske almindelig ny konto, så man kan tilgå den via Netbank? Mener også jeg læste et andet sted, at man kan vente lidt med at vælge ens Nemkonto, når man CVR-registrerer sig.

Min første tilgang var også bare at få endnu en konto på listen over dem jeg i forvejen havde i privat BG bank. Men som jeg genkalder mig det nu, så skulle kontoen være en erhvervskonto... og dermed separat, med dertil følgende nødvendig oprettelse og forbundne omkostninger for banken at udstede en ny netbank-nøgle osv... erindrer lidt at jeg da synes det var peberet med 600 dask for BG bank at sende mig et brev, og trykke på nogle knapper i cyberspace.

Bemærk lige at dit oprindelige punkt 3 kan ændre ved alt det vi taler om. Jeg forventede en omsætning over 50k årligt.. Hvis du lægger dig lavere så er hele registreringsproceduren muligvis en anden.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:36
[/QUOTE]
BG Bank
Løsningen blev at bankmanden oprettede konto med lovning om at jeg eftersendte registreringsbevis fra SKAT
Min
erhvervskonto koster mig kun nogle småkroner en gang i mellem. Aner
ikke hvad gebyret er for. Så kostede det en sjat at få kontoen på
Netbank.. tror det var 600 kr.

Mit behov er således opfyldt uden
de store udgifter. Jeg har ikke brug for tillægsydelser i forbindelse
med min bankkonto, fordi min virksomhed er så simpel som den er (jeg
har opkøbt og produceret mit lager... her fra er det bare momentvis
salg, og altid den samme slags salg.. typisk et brætspil :)

[/QUOTE]

Jeg har oprettet enkeltmandsvirksomhed pr. 1. september 2006, og jeg fik blot en konto, oprettet under firmanavnet – men så jeg kan se den sammen med alle vore private konti. Dermed skulle jeg ikke have en ny udgave af webbank, og jeg har ikke betalt noget for det. 600 kr. synes jeg derfor, lyder af mange penge.

Hvis du tjener under 50.000 kr. på årsbasis, skal du desuden ikke momsregistreres – så overvej lige, hvordan du griber tingene an.

Jeg har haft stor glæde af at have kontakt til hhv. amtets erhvervsrådgivning (som man dog kun kan få hjælp fra, hvis virksomheden skal være ens hovederhverv) og SKAT, som har været meget flinke og behjælpelige med at svare på spørgsmål.

Jeg synes, det er spild at oprette 2 konti med det forbrug, du får. Lav i stedet en fortegnelse i dit regnskabsprogram eller excel. Excel virker fint for mig, og så klarer revisoren resten...

Blot mine input – håber de kan bruges.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:21
Dato: 04-01-2007 10:30:50
Forfatter: caffery
Takker for input :)

Vedr. 1:

Jeg husker at vores bankmand i Jyske Bank sagde noget lignende: Vi kræver et CVR for at oprette jeres bankkonti. SKAT kræver en bankkonto for at give jer et CVR. Men det ender som regel med at vi bøjer os fordi vi ved at SKAT i hvert fald ikke gør det

Vedr. 4:
Er det Summasummarum du her hentyder til?  Eller findes der andre freeware programmer man evt. kan bruge. Så vidt jeg kan forstå er Excel-ark ikke gyldige ?

Har du MS Access indstalleret på din computer? I givet fald kan dette gratis regnskabs og fakturaprogram være en ide: http://www.sigmaregnskab.dk/ 
Jeg brugte det selv og var meget glad for det da jeg selv havde en enkeltmandsvirksomhed. Der er både bogholderi, fakturaadministration og varelagerkontrol i det. Fakturadelen var det jeg syntes absolut bedst om. Der er mulighed for at udskrive på FI-kort (girokort) og man kan selv bestemme designet 100% på sine fakturaer.
Dertil følger der en kilometerlang guide/manual med til systemet og mod betaling en regnskabsdame

Held og lykke med livet som selvstændig.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:36
-
Ups, lavede vist en fejl der... fik dobbeltposted mit svar.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)