Nu snakker jeg ikke, om hvor grov stand-up'en er. Det bliver ikke bedre jo grovere det er. Jeg snakker om kvaliteten af manuskriptet, hvadenten det er groft eller ej. Og der er de amerikanske meget dygtigere end de danske netop fordi, de forstår det her med at fortælle en sammenhængende historie med interessante vinkler, ofte noget de fleste kan relatere til, og så give historien et twist. Men i min verdern skal der også mere til en diverse platheder, hvis man bevæger så over i den genre. Det er her, de danske stand-up komikere ofte ikke kan følge med. De er ikke sjove bare fordi, de prutter, fortæller en sjofel vits eller laver en sjov lyd. Uden den gode historie er den slags intet værd. Men det er jo så en hel anden diskussion :-) Dbh Thomas |
Mark Jensen:Det var mega sjovt, var også ved at dø af grin gennem hele videoen
TT Tekstforfatter:Et godt eksempel på, hvorfor canadiske og amerikanske stand-up komikere kan noget som danske komikere ikke kan.Det vil jeg ikke give dig ret i, jeg synes at især mange amerikanske komikere slet slet ikke er så grove som Danske. Jeg tror ikke på at et sådan show som han lavede der ville falde i god jord hvis det var overfor amerikanere. Hvis du kritiserer deres land, eller deres indbyggere bliver de straks fornærmede
Men synes at vi her i Danmark har en dejlig sort humor, som man ikke finder andre steder hehe.
Lige en tilføjelse: Jeg synes også, at det er en typisk dansk indstilling til USA og amerikanere, du har der. Amerikanere er langt mere selvironiske end danskere giver dem ære for. Hvis du ser The Late Show With David Letterman er der masser af eksempler på den påstand - både i hans stand-up, deres skretches og generelle jokes samt de stand-up komikere, der besøger showet. Det er bare langt mere elegant skrevet.
Nu har jeg også selv tilbragt længere perioder i USA og kender også et par amerikanere her i Danmark. Og de er og bliver mit yndlingsland og folkefærd. Nej, de er ikke fejlfri, men det er der ingen, der er :-)
Dbh
Thomas