Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den Blå Avis statistik?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 30. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Bastian: Du giver selv svaret. 

Analytic tæller besøg og dba tæller klik.

De 2 ting er ikke det samme.

Klik er hver gang der er bliver kliket på dit link.

Besøg tælles lidt forskelig alt efter hvilke program man bruger.

Typisk kan det være noget med at se på hvor mange forskellige ip-adresser, der besøger din side, hvor det dog også tælles som et nyt besøg hvis de kommer igen efter et tidsrum.

Det betyder også at hvis nogle deler ip-adresse (som fra et firma) er der en risiko for at de kun tæller som en besøgende.

Vh. Knud

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 639
Fra  White Shark Media Inc. Skrevet kl. 10:39

All-Technology har det rigtige svar.

Det er den samme grund til, at du kan se forskellige statistikker i AdWords og Analytics. 

Jeg tvivler på, at det er første gang, at sælgeren har været ude for det spørgsmål, så det undrer mig, at han ikke er blevet coached i at svare rigtigt. 

Mvh.
Andreas 

Vil du gerne have mere succes med AdWords? Download min gratis danske AdWords bog på 189 sider!

Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Bastian,

Prøv at kigge på denne side:

http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=99118

Under ”Visits” står der:

Visits = The number of times your visitors has been to your site (unique sessions initiated by all your visitors). If a user is inactive on your site for 30 minutes or more, any future activity will be attributed to a new session. Users that leave your site and return within 30 minutes will be counted as part of the original session.

Så det der er sket, er at du helt sikkert har fået 47 kliks fra dba.dk, men hvis nogle af disse kliks er blevet lavet af den samme bruger inden for 30 minutter, tæller de ikke som et nyt ”visit” eller ”besøg” i Google Analytics.

Vi ved, at en bruger i gennemsnit ser 56 sidevisninger på dba.dk på en måned. (kilde: fdim http://fdim.dk/statistik ) Vi kan også se fra vores statistikker at en bruger ofte går målrettet efter et bestemt produkt. Når brugeren har valgt nogle mulige annoncer som han måske ønsker at købe, sammenligner han produkterne med hinanden. I den forbindelse vil brugeren måske flere gange inden for 30 minutter besøge den samme webshop, for at sammenligne produktet, med øvrige produkter fra dba.dk / andre webshops.

Det du ser i din statistik,  er et udtryk for, at der har været nogle brugere som er meget interesserede i dit produkt. Hvis der have været mange brugere, som havde været mindre interesserede i dit produkt, ville dit ”visits/besøg” tal, ligge tættere på det antal klik, som dba.dk oplyser.

Håber ovenstående var svar på dit spørgsmål - Ellers er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte mig igen på support@dba.dk - Att. Lene

Med venlig hilsen

Lene Kristensen / Support dba.dk

Fra Brøndbt Strand
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 414
Fra  Kipimo Webjuice.dk Skrevet kl. 12:20
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bastian

Jeg vil gerne give et lidt mere uddybende svar for at gøre det endnu mere gennemskueligt for dig, da de andre roder lidt rundt i definitionerne.

Dba.dk måler klik, dvs. når en bruger klikker. Det er ligesom AdWords.

Google Analytics måler når en bruger er kommet ind på dit site. Hver gang en bruger kommer ind på sitet registreres det som et nyt besøg (ikke unikke besøgende, og ikke noget med IP-adresser.). Undtaget er dog hvis det er inden for 30 minutter efter de sidst foretog en handling på dit site.

Klik = 47:

Når en bruger dobbeltklikker på en annonce (det er der mange der gør stadigvæk), så kan det registreres som to klik. Dette registrerer AdWords også som to klik, og da de ved det, og kigger på ip-adresserne ved to klik lige efter hinanden, så får man refunderet klik hos dem til tider. Om DBA.dk gør dette ved jeg ikke.

Besøg i Google Analytics:

Nu ved jeg ikke hvilket site det drejer sig om, men typisk har man koden liggende sidst på siden. Dvs. hvis brugeren klikker på en annonce på dba.dk og kun meget hurtigt ser dit site og forsvinder igen, så er det ikke sikkert at Google Analytics koden når at registrere et besøg. Så får du igen et klik på dba.dk men ingen besøg. Om det er et reelt besøg med værdi kan jo så diskuteres.

Jeg mener ikke der bør være så stor forskel i data, der er langt fra 47 til 26 besøg. Ærligt lyder forklaring lidt tynd fra dba.dk supporten (sorry Lene). Specielt hvis du betaler pr. klik. Det betyder i al fald at du får tæt på det halve antal klik fra potentielle kunder - det er de samme der bliver ved med at sidde og klikke...

Sig til hvis du har flere spørgsmål.

Partner i digitalbureauet Ambition, samt ejer af webshoppen https://froesnapperen.dk/ 

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 14:39

Bastian:

Hej med Jer.

Jeg har kørt en testannonce hos Den Blå Avis her i 3 uger. Sjovt nok stemmer vores statistikker ikke overens, faktisk langt fra.

Analytics fortæller mig at jeg har 26 besøg. Men ifølge DBA har de leveret 47 kliks.

Jeg spørger dem så om hvordan det kan være der så står 26 i Analytics? De svarede.
"Det er fordi Analytics tracker på en anden måde. Vi har haft kontakt til Google men de kan ikke udtale sig om det."

Jeg svarede, det forstår jeg simpelthen ikke, hvorefter jeg får et meget kundevenligt svar. "Nej det gør jeg heller ikke, men jeg ved vi har ret for det står i vores system"

Hvem har ret?

Med venlig hilsen
Bastian

Hej Bastian

De andre brugere kommer med nogle gode forklaringer omkring de forskelle der kan være.

Er det f.eks. alm. klik, unikke klik eller hvordan skelner de?
Det er vigtigt at afklare.
Mon ikke DBA følger en eller anden standard (jeg mener at de er medlem af FDIM) og den bør de oplyse dig om i.f.m. salg af annoncering til dig.

DBA bør også ved tvivlsspørgsmål nemt kunne dokumentere klikkene til dig med en liste over IP-adresser.

Her vil du også kunne se om samme IP-adresse optræder flere gange og med hvilket interval, og derved kunne opklare noget af differencen.

Mvh. Ken

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:59
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Google Analytics egner sig absolut ikke til at undersøge det her. Deres analyser baseres på aggregeret data og derfor kan man ikke følge den enkelte user session.

Så enten må du have fat i noget bedre tracking software - eller også må du leve med de tal DBA giver dig. Det er useriøst, at benchmarke med mangelfulde værktøjer.

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 21:26

Godaften.

Tusind tak for jeres svar, det sætter jeg stor pris på. Også stor tak til webanalytiker for det meget uddybende svar.

@Mikkel

Jeg blev mistroisk på baggrund af svaret fra DBA, hvorfor jeg oprettede denne tråd.
Hvilken tracking software vil du så anbefale? Nu har jeg kigget i min AWstats, og her er også forskel.
Her d.d. står der 26 hits. I Analytics står der 29 besøg.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:02

Jeg har tilladt mig at rette titlen på denne tråd da jeg ikke fandt den tidligere titel hensigtsmæssig i forhold til reglerne om god takt og tone på Amino.

Den nye titel er vist i det hele taget også mere sigende for emnet, så håber ikke Bastian er utilfreds med det. Smile

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:20

Bastian, alle målemetoder vil give forskellige resultater - og det er ikke fordi at der behøver at være fejl i nogle af dem. Det er bare noget forskelligt de måler.

- Webserver logs viser aktiviteten på serveren - og logger f.eks. ikke cachede versioner af sider.

- Script baserede systemer som GA måler aktiviteter i klienten - men kun hvis klienten bliver så længe på siden, at scriptet når at eksekveres.

- Network sniffers måler aktiviteten på netværket - og kan således måle besøg også selvom de aldrig når at ramme webserveren.

- Annoncenetværks statistik måler impressions og kliks på dine annoncer hos dem. Dette tal vil ALTID være højere end en hvilken som helst af de andre målemetoder.

Først og fremmest skal du forstå forskellen på kliks og besøg og unikke besøg. At sammenligne kliks fra annoncenetværket, med besøg hos dig er som at sammenligne æbler og burhøns.

Hvis jeg var dig ville jeg droppe fokus på kliks og besøg - og i stedet for se på hvilken værdi de besøg du får fra DBA - og andre steder du annoncerer, giver. Det er lige meget om du får 2 eller 10 kliks - det afgørende er, hvordan folk handler, efter de landet på dit site. Så fokuser på det! Det kan GA i øvrigt godt klare for dig, og så slipper du får at se på kostbare værktøjer som f.eks. Omniture (det er SÅ dyrt, at det er næsten umuligt at lokke en pris ud af dem hehe).

Tilmeldt 25. Mar 09
Indlæg ialt: 69
Fra  TraceAd Analytics Skrevet kl. 01:23

Hej Bastian

Begge "statistikker" har umiddelbart ret, som flere sikkert har svaret på så er det to forskellige ting du sammenligner i spørgsmålet, nemlig besøg og klik.

Har været forbi dba og fundet et par link. Om det så er denne aktivitet du henviser til eller om det er et banner ved jeg ikke, men princippet er det samme.

På siden: http://www.dba.dk/computer-og-spillekonsoller/spillekonsoller-og-tilbehoer/?soeg=Nintendo&fra=forhandler 

- Finder vi dig med et tilbud hvor display URL er batech.dk, men hvis du fører musen hen over linket kan man se at brugeren ved et klik på dit link sendes forbi dba.dk´s eget statistik system, som herefter sender brugeren direkte videre til en af dine undersider.

http://count.dba.dk/asp/count/redirect.asp?CountId=2493&SubId1=67881621&SubId2=0&SubId3=4&SubId4=0&SubId5=0&Link=http%3a%2f%2fbatech.dk%2fprodukter%2f9-nintendo-dsi-xl%2f8-r4i-gold%2f

Hvis det var en bannerannonce ville det være dba.dk´s adserver Adtech, en ekstern udbyder der fungere som 3. part fo dba.dk og mange andre medier. (Adtech er et system der administrerer annoncemedier´s display annoncer.)

Nu kunne jeg ikke lige finde et banner fra batech.dk, så det bliver et eksempel fra DustinHome: 

http://adserver.adtech.de/adlink|263|2255253|1|225|AdId=2852313;BnId=25;itime=724253062;key=Nintendo;nodecode=yes;link=http://www.dustinhome.dk/externa_annonser/redirect.aspx?sourceId=14005

Fælles for begge annonce-aktiviteter er at der aktiveres et statistiksystem før destinations URL´en aktiveres, som er din/annoncørens landingpage. 

Når en bruger klikker på dba.dk´s URL tælles der ét klik op i det respektive tracking system, som "forsøger" at sende brugeren videre til destinationen. Om brugeren overhovedet får vist kampagnesiden, når destinationen, får vist landingpage, får loadet kampagnesiden eller om brugeren får loadet alle scripts på kampagnesiden er ikke altid tilfældet - som typisk er det der giver differencerne.

For at kunne verificere dba.dk´s registrerede antal klik, enten via deres eget tracking system eller Adtech´s tracking system, så bør du have en 3. parts tracking URL´s på som aktiveres med det samme brugeren klikker på dba´s tracking.

Det tilbyder vi bl.a. hos TraceAd Analyics, og i ovenstående tilfælde ville den direkte LP URL (Landingpage URL) være erstattet af en TraceAd Click Tracking som aktiveres og sender brugeren til din URL med det samme.

Et eksempel på det fra vores side er følgende URL: https://tracead.com/clickHandler.php?sId=2341&bId=17878 som dba.dk i dette tilfælde linker til og aktiverer lige efter deres egne tracking systemer er aktiveret, denne TraceAd URL sender så brugeren videre til din landingpage. 

Om du får en 3. part ind over dine kampagner ændrer ikke på at der stadig kan være differencer. Når din 3. parts leverandør er aktiveret og sender brugeren til din ønskede landingpage, kan der stadig ske meget som gør at brugeren ikke får vist din side. Men et 3. parts trackingsystem kan give dig god indsigt i hvad der sker, og hvad der ikke sker. :-)

Da dba.dk er den første part der bliver aktiveret i dit tilfælde, så vil det i tilfælde af differencer altid være den part som registrerer klikket først, også være den part som har det højeste antal klik.

Mvh

Martin Mollerup

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)