Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtepagt eller skilsmissesæreje

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Pr. 1/7 2010 startede jeg egen virksomhed. Min hustru har intet med virksomheden at gøre, ligesom hun intet har haft med aktiviterne inden virksomhedens start at gøre.

Jeg ønsker at lave en ægtepagt, der sikrer mig 100% ret til firmaet og alle aktiviteter i det i tilfælde af separation eller skilsmisse, da jeg ikke ved hvordan fremtiden ser ud om 10, 15 og 20 år.

Hun har fået en sjat penge vi ligeledes ønsker at holde ude af fællesejet i tilfælde af separation eller skilsmisse.

Er der nogen der kan hjælpe med formuleringen og proceduren?

Jeg har lavet følgende udkast:

Udkast til Ægtepagt / skilsmisse særeje.

Paragraf 1.

De penge XX får ifm. ___ og øremærkede pengegaver fra XX’s familie tilhører XX alene både under ægteskabet og i tilfælde af separation eller skilsmisse, og skal ikke deles ved separation eller skilsmisse. Pengene indsættes på XX’s konto i DDB, som XX har fuld råderet over både under ægteskabet og i tilfælde af separation eller skilsmisse. Evt. gæld XX måtte opbygge på egen konto tilhører alene XX, og skal ikke deles ved separation eller skilsmisse. XX kan frit oprette eget værdipapirdepot fra konto XX. De værdipapirer i dette depot tilhører alene XX under ægteskabet og i tilfælde af separation eller skilsmisse, og skal ikke deles ved separation eller skilsmisse. Hvis XX oparbejder gæld på konto _______ tilhører denne alene XX, og skal ikke deles ved separation eller skilsmisse.

Ligeledes tilhører indestående på XY’s konto alene XY, både under ægteskabet og i tilfælde af separation eller skilsmisse, og skal ikke deles ved separation eller skilsmisse. XY har allerede oprettet værdipapirdepot (Nordnet, depotnr. ____) fra denne konto. Indestående pr. 1/9 er xxx aktier i TORM og xxx aktier i Sjælsø Gruppen, værdi ca. xxxx dKr. Værdipapirer på dette depot tilhørere alene XY og skal ikke deles i tilfælde af skilsmisse eller separation. Hvis XY oparbejder gæld på konto _______ tilhører denne alene XY, og skal ikke deles ved separation eller skilsmisse.

Paragraf 2.

I tilfælde af skilsmisse eller separation tilhører Firmaet XXXX, CVR: XXXXXXXX, oprettet d. 1/7 2010 alene XY. Det samme gælder alle de domæner der er købt af firmaet, og af XY før firmaets opstart, både før og under ægteskabet. XX kan ikke gøre krav på kompensation for evt. værdier i firmaet i tilfælde af separation eller skilsmisse eller andele i fremtidige indtægter. Ifm. ægteskabet har XY fuld råderet til at disponere over firmaets midler. Dog aftales det, at alle indestående på firmaet konto ____ over 15.000 dKr indsættes på fælles lønkonto til fælles forbrug så længe XX og XY indgår i et ægteskab. I tilfælde af separation eller skilsmisse kan XY disponere over firmaet midler som XY ønsker det, og sætte beløb ind på egen konto, som ikke skal deles ved separation eller skilsmisse.

Hvad der eventuelt måtte købes fra fælles lønkonto tilhører begge parter ligeligt, også ting købt for midler tjent af Firma XXXXXXX.

Kunne ovenstående gå?

Vi ønsker ikke at involvere naboer mv. i aftalen, da ingen ved jeg har dette firma, og jeg/vi ingen interesse har i at naboer/venner ved vi indgår den slags pagter.

Kan vitterlighedsvidner f.eks. bare være dem på advokatkontoret hvor tinglysningen sker? 

Ser frem på reaktioner på ovenstående.

Vh.

Vigga

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi fik lavet et testamente for et par år siden, og det gav vi nok et par tusind for.

Men jeg ville personligt aldrig selv give mig i kast med at formulere en sådan overenskomst. Skulle det komme til et brud, ville det være for nemt for den part, der føler sig krænket at anføre, at "det var også dig, der formulerede det sådan" og så skal man måske hen og køre sager bare på den del af det.

Jeg mener ikke, at vi havde vitterlighedsvidner til at underskrive vores papirer, så det har de nok ordnet på advokatkontoret.

Vitterlighedsvidner skal i øvrigt ikke være bekendt med, hvad der står i aftalen, testamentet eller hvad man nu underskriver. De skal alene bevidne, at de underskrivende personer er dem, de giver sig ud for. Hvis de ikke kender jer, skal de sikre sig, at I er dem, I udgiver jer for at være. F.ke.s ved at forlange legitimation. De skal desuden sikre sig, at det er den korrekte dato, der står på papirerne og at underskriverne er myndige og ved ders sansers fulde brug

Vitterlighedsvidner må ikke være nært beslægtede med dem, dokumentet handler om.

Held og lykke med det.

vh Birte

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)