Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket domæne navn?!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står for at skulle oprette en hjemmeside til en fysisk butik.
Problemet er bare at jeg virkelig er i tvivl om domænet.

Lad os lege at forretningen hedder : Århus Øresnegle & Franskbrød

Den rigtige forretning hedder også:
3 ord og et & tegn.
Der er i alt over 25 tegn i navnet
Der er i alt 3 danske bogstaver (Altså ÆØÅ)

Hvad filan skal man vælge som domæne? også set med SEO øjne.

Selv overvejer jeg at hele siden skal ligge på: århus-Øresnegle-franskbrød.dk (af SEO grunde) og så købe et kortere domain med en 301 redirect på som jeg kan henvise til (Det er nemmere at huske for kunderne)

Men hvad gør en klog Aminoer :) ?

Fra København
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 893
Skrevet kl. 11:23

Ville gøre det en del nemmere, hvis du ville sige navnet på dit firma.

Ejer af Hyldeborg Media | Co-founder af Plantepakken | Head of Marketing hos LegalHero

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 11:42

Tobias Hyldeborg:

Jeg synes det er ok med det eksempel jeg har stillet op, det ligner trods alt firma navnet en del. Jeg er ikke interesseret i at oplyse firmanavnet af flere årsager, her i blandt at domænerne ikke er købt endnu.

Fra Odense
Tilmeldt 27. Aug 06
Indlæg ialt: 947
Skrevet kl. 11:46

Mark MK:

Tobias Hyldeborg:

Jeg synes det er ok med det eksempel jeg har stillet op, det ligner trods alt firma navnet en del. Jeg er ikke interesseret i at oplyse firmanavnet af flere årsager, her i blandt at domænerne ikke er købt endnu.

Så det sgu lidt svært at komme med noget ordenligt. Smile

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 11:51

Simon Brask - Gplus.dk:

Mark MK:

Tobias Hyldeborg:

Så det sgu lidt svært at komme med noget ordenligt. Smile

Hvorfor? Jeg har jo i mit oprindelige indlæg givet udtryk for hvordan firma navnet ser ud, kan i ikke bare arbejde ud fra det?

Jeg gider ikke at domænet bliver nuppet for næsen af mig, derfor er firmanavnet ikke lagt herind.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 12:00

Hej Mark

Hvis du kun har tænkt dig at købe århus-Øresnegle-franskbrød.dk af SEO-mæssige grunde, og i din daglige reference til hjemmesiden bruger det kortere domæne har det ingen effekt.

Jeg ville vælge et domæne navn der er sigende, og nemt for mine kunder at huske, det er trods alt for deres skyld at du har lavet hjemmesiden.

Når det kommer til stykket er det ikke domænenavnet der er afgørende for hvor du kommer til at ligge i søgemaskinerne.

Fra Græsted
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:02

Det er klart at du ikke vil have domænenavnet bliver taget, nogen folk udnytter det, så derfor er det helt i forståeligt :)

Hvad jeg ville gøre - hvis jeg havde en virksomhed med sådan et langt navn - var at prøve at finde på en form for forkortelse af det, måske finde på et helt 'nyt' navn eller en sammensmeltning af forbogstaverne.

Det vil selvfølgelig trække dig lidt ned i SEO, men det gør det meget lettere at huske din hjemmeside.

Hvis det derimod handler om at skulle trække kunder til siden - så de kan købe et produkt online, så ville jeg klart vælger det lange, og så have en forkortet url til fastebesøgende.

Jeg ved ikke om det giver nogen mening, men det er mine umiddelbare tanker, håber det hjælper! :)

Venlig hilsen, Thomas Egebrand Gram.

Venlig hilsen, Thomas Egebrand Gram.
thomas@codeshark.dk - (+45) 2129 4525 - http://www.codeshark.dk

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 12:05

Hej Mark,

Jeg vil ikke fortælle dig det de andre allerede har gjort, for det hjælper dig jo ikke :)

Jeg vil tværtimod foreslå dig noget som rent faktisk kan hjælpe dig.

Det kan være utrolig svært at vælge domæne, fx. I det eksempel du stiller op. Det vigtige du skal overveje, er hvor stor en del kommer organisk fra søgemaskinerne, og hvor mange der kommer ved at have været i jeres butik, og have købt en øresnegl eller et franskbrød.

Men selvom der er mange der kommer fra søgemaskinerne, så ville jeg til enhver tid prøve at holde mig på mindre end 10-15 tegn, som maksimum. Det er ganske enkelt for langt at skrive..

Så kan du evt. overveje at købe franskbrød.dk, og så linke videre til din hovedside.

Et forslag til hoveddomæne kunne være ÅØF.dk. Bemærk dog at ÆØÅ selvfølgelig er meget dumt, hvis du skal have fat i nogle med et udenlandsk tastatur :)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 12:05

Hey

Jeg ville helt klart gøre det sådan at du køber det korte navn, som er nemt at huske, og bruger det som dit hoveddomæne. Og dertil køber firmanavnet i forskellige afskygninger bare for at have dem i tilfælde af at du skulle få brug for dem, men også for at fjerne dem fra markedet og får dem 301 redirected til det korte domæne.

Der er nogle gode grunde til at du skal vælge det korte:

• Det er tit nemmere at huske
  • Det er det du vil henvise til
  • SEO fordelen på et keyworddomæne og et almindeligt domæne er så lille at det efter min mening ikke er det man skal fokuserer så meget på.

Grunden er at du får mere ud af den linkbuilding som du selv laver hvis dette sker til det korte som er hoveddomænet, frem for at gøre det til et domæne som bliver redirected til et andet.

Yderligere er det jo også det korte du vil henvise til, da du selv siger det er nemt at huske. Dermed risikerer du også at det er det folk vil linke til, hvilket ud fra dit eksempel ikke er helt så godt, men folk skulle jo helst gerne linke til hoveddomænet uanset hvilket et af dem det nu er du vælger. da det er bedre for linkbuildingen.

Så alt i alt ville jeg vælge at gøre som jeg beskriver i toppen, da det er klart bedst og vil trække flere brugere på siden.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 12:13

Tak til alle jer der har svaret.

Firmaet sælger blandt andet catering, og det er primært derfor det skal online, for at folk der søger efter catering på google finder butikken. Derfor vil næsten alt trafik komme fra Google - Og der bliver lagt en del i SEO delen for at vi kommer frem som første hit.

Jeg tror vi ender med et kortere domæne navn som hovede domæne og så køber de længere og laver redirect på primært for at konkurrenter og folk der vil udnytte det køber domænerne.

Tak for hjælpen :)

Mark

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)