Nu har jeg siddet og læst hvad der er blevet skrevet omkring os fra HMI Trading. Nu synes jeg det er min tur til at uddybe min mening. Det er altid svære at være tre til at bestemme, og meget letter når man er en eller to. For det første er vi blevet meget klogere, tænk på at det er et år siden vi er blevet optaget til ”springet”. Og jeg kan fortælle jer, at det er koncern tv der bestemmer hvad der skal vises i tv, og det er ikke altid at tingene falder ud som man gerne vil have dem. Vi fik Stig B. Karlsen sent i programmet, havde vi fået ham lidt før, kunne det være vi ikke havde haft alle de uoverensstemmelser. Stig B. Karlsen var kun hos os en gang, og det syns jeg det var for lidt. Vi har lavet forretningsplan det var noget af det først vi gjorde, men det er svært at holde sig til den, når man bliver gjort til grin i detailhandelen, der var der mange som holdt os hen i rigtig lang tid, og blev ved med at spørge til hvad vi kunne gøre for dem med hensyn til markedsføring. Vi havde valgt selv at tage fat i detailhandelen, men det vidste sig at det kunne vi overhoved ikke, man skulle have en grossist, ellers gad de ikke snakke med os. Vi var godt klar over at vi selv skulle betale for markedsføringen, eller en del af det. Det er svært at være ny iværksætter, men det var der jo ikke nogen der fortalte os. Vi er blevet meget klogere nu, man kan lære meget på et år. Og hvor var alle de kloge hoveder? da vi startet. Der var der ikke meget hjælp at hente. Vi var utroligt mange steder for at få rådgivning og hjælp med at få mobil-pitten ført ud i livet, men det var som om de havde vigtigere ting at tage sig til. Vi var på Teknologisk Institut men de virkede ikke som om de var interesseret i en holder til en mobiltelefon. De var meget mere interesseret i nogle støtte ben til inliner rulleskøjter på det tidspunkt. Det er ikke nemt at være iværksætter, men det er der jo heller ikke nogen der har sagt. Vi skal heller ikke glemme at det er TDC der har sat udslagsprisen til 69,- kr. Den kan vi som producent ikke bestemme. Det skal lige siges at TDC har gjort utroligt meget for os. Det var altså ikke Milcom vi var hos, men MTU Telecom i Svenstrup. Milcom er senere blevet vores grossist. Med hensyn til at få lavet et smart design koster det mange penge, men der skal nok komme en i børstet stål og smart design. Vores mening var at nå ud til så mange bruger som muligt, og en pris hvor alle kan være med. Vi kunne se, da vi var på messe, at der var rigtig mange mennesker der havde problematikken omkring opladning og opbevaring af Deres mobiltelefon. Jeg kan se at der mange der prøver at regne sig frem til hvad det koster at få mobil-pitten fremstillet i Kina. De glemmer bare mange af de omkostninger vi har haft her i Danmark, der tænker jeg blandet andet på EU patent og udvikling af mobil-pitten, salgs display og ikke mindst vores hjemmeside, det er ikke helt billigt. Og EU patentet er der mange udgifter med endnu. Og tro mig kineserne er ikke nemme at arbejde sammen med, det kræver utroligt meget korrespondance hele tiden, og der opstå mange misforståelser. Og ja, vi har købt domænet, mobil-pit.dk, mobil-pit.de, mobil-pit.se og handy-pit.de, og ikke domænet mobilpit. Da vores produkt hedder mobil-pit og ikke mobilpit. Jeg håber ikke, at jeg har skræmt nogen væk. P.S. Vi har meget stor interesse fra udlandet. Tak til Martin Thorborg for et godt forum. Med venlig hilsen. Michael Ebbsen (Mobil-pit) |
Som TV-berømthed, må I jo forvente noget kritik i offentligheden - det får selv Paven ;)
Dato: 10/26/2005 3:11:15 PM Forfatter:Michael Ebbesen
Jeg kan se at der mange der prøver at regne sig frem til hvad det koster at få mobil-pitten fremstillet i Kina. De glemmer bare mange af de omkostninger vi har haft her i Danmark, der tænker jeg blandet andet på EU patent og udvikling af mobil-pitten, salgs display og ikke mindst vores hjemmeside, det er ikke helt billigt. Og EU patentet er der mange udgifter med endnu.
Jeg kan se at der mange der prøver at regne sig frem til hvad det koster at få mobil-pitten fremstillet i Kina. De glemmer bare mange af de omkostninger vi har haft her i Danmark, der tænker jeg blandet andet på EU patent og udvikling af mobil-pitten, salgs display og ikke mindst vores hjemmeside, det er ikke helt billigt. Og EU patentet er der mange udgifter med endnu.
Hvis vi ser på den konkrete debat, omkring fremstillingsomkostningerne... var vi så tæt på?