Til dette møde accepterede kunden, mundtligt, tilbudet og bad mig gå igang. Jeg fremsendte så faktura på 33% af det tilbudgivne beløb, hvilket er standardprocedure for os(netop for at undgå at den slags her sker _efter_ vi har udviklet softwaren til kunden), men kunden trækker betalingne i langdrag, jeg ringer gentagende gange og får at vide "Vi ringer imorgen". Til sidst ringer jeg direkte til Direktøren for virksomheden som overrasket siger til mig "Jammen det projekt droppede vi da igen?" hvorefter jeg overrasket spurgte om jeg ikke burde have fået det at vide samt evt. at have modtaget en afbestilling? Jeg spørger hvad vi så gør med betaling af det arbejde jeg allerede har udført hvorefter jeg får besked på at han ringer tilbage dagen efter. Da han så ikke ringer de efterfølgende to dage sender jeg en regning på det arbejde jeg har udført og en annulere den oprindelig ordre, den regning jeg sender ender på omkring 25% af det som det endelige system ville have kostet. Dagen efter ringer kunden og siger at han ikke mener at have bestilt noget hos mig og at han ikke agtede at betale noget som helst, han ville hverken betale for analysen, demoen eller mødet. Jeg står nu med det problem at alle aftaler blev lavet telefonisk og jeg således ikke har noget som helst på skrift, jeg har haft ikke ubetydelige udgifter i forbindelse med det her projekt og har ingen måde at dokumentere mine krav på. Hvad gør men i sådan et tilfælde? Manden har gjort det tydeligt overfor mig at han er ligeglad med inkasso og at han tager den i retten om nødvendigt...hvor jeg ikke kan dokumentere en hylende hat fordi alle aftaler er mundtlige. Nogle gode råd? -- Mikkel |
Kunde nægter bestilling
Det eneste du kan tage med fra denne oplevelse er sandsynligvis at man ikke altid kan stole på de flinke kunder og derfor altid bør få det aftalte nedfældet på papir (eller mail for den sags skyld) med en beskrivelse af opgavens omfang, betalingens omfang og hvordan betaling og levering af produktet skal foregå. Desværre er det noget mange glemmer i starten, og derfor selv lærer det på den trælse måde første gang. Personligt sørger jeg for altid at have et eller andet på skrift fra kunder der ikke har handlet med mig før, og hvis jeg aftaler noget med en kunde pr telefon følger jeg op med fremsendelse af et kort resume med pris, så kunden ikke er i tvivl om at der er indgået en aftale. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Du skriver: "Jeg fremsendte så faktura på 33% af det tilbudgivne beløb" Jeg ved ikke hvor lang tid der gik fra du sendte denne og indtil direktøren sagde de havde skrinlagt projektet, men denne faktura er nok din bedste dokumentation for at der er indgået en aftale. Mundtlige afteler er lige så retsgyldige som skriftlige, men sværere at bevise. Hvis kunden har modtaget fakturaen på de 33% men IKKE reageret på den (ved evt at kontakte dig og gøre opmærksom på at det måtte være en fejl), kan der være tale om en stiltiende accept af at der foreligger en aftale. Du skriver videre: "Til dette møde accepterede kunden, mundtligt, tilbudet og bad mig gå igang". Det er vigtigt at et evt. krav du stiller går på det arbejde du har foretaget EFTER denen accept. Analyze, demo og møde kan du ikke kræve noget for medmindre der ligger en konkret aftale om det. Forestil dig at kunden på mødet havde sagt nej tak til tilbuddet fordi han ikke kunne lide demoen. Så havde du heller ikke nornalt kunne fakturere ham. Det er en salgsaktivitet med kalkuleret risiko. Så du må evt. rykke rundt på lidt timer hvis du skal dækkes ind. Men uden en advokat kommer du nok ikke langt. Pøj pøj :-) |
Du sender direktøren en mail hvor du stiller dig udeforstående med at projektet er droppet. Du fortæller så tilbage f.eks. sådan her. --- På mødet d.xx.xx aftalte vi at jeg skulle udvikle en demo model. '' På efterfølgende møde d.d aftalte vi at jeg skulle påbegynde projektet. Nu efterfølgende annulerer i projektet, hvad er grunden til dette ? --- Det vigtige er at du ikke lyder negativ, hvis du er heldig svare han tilbage hvorfor de annulere projektet, og så har han også bekræftet det resterende af mailen. Og så får han svært ved at trække i land. |
Jesper: Mødet var ikke en salgsaktivitet, men derimod en del af det konsulent arbejde jeg var igang med at udføre i forbindelse med analysen som han igennem en anden leverandør havde bestilt, demoen var bestilt telefonisk. Alt i alt ender jeg nok med at må gøre som Anders foreslår i fremtiden og lade den her løbe. Ronnie: Hvis jeg E-Mailer manden kan jeg højst håbe på at han ringer tilbage, han svarer ikke E-mailen. Desuden har vi haft "sidste" samtale. Han sagde telefonisk til mig at han ikke mente at have bestilt noget. Jeg sider og ærger mig mens jeg tilføjer ham til min personlige do-not-trade liste og ærger mig over der ikke findes noget lign. RKI for dårlige kunder... |
Hmmm igennem den anden leverandør måske han kan bekræfte det. Ellers ring til ham og optag samtalen.. |
|
|
Nede i bunden skriver du så bare lige denne detalje, "Såfremt jeg ikke høre fra dig regner jeg med at du har accepteret overstående forløb og vil blive faktureret ud efter de aftaler der er indgået". På den her måde tvinger du kunden til at komme ud af busken eller betale. Hvilket han ender med i den sidste ende alligevel. |
Brian: Nu har jeg jo bare accepteret at de ville annulere aftalen , men kunne jeg så evt. sende det resume og så stille mig uforstående overfor hvorfor de nægter at betale for det arbejde jeg har haft? Og såfremt jeg ikke hører fra dem forventer at modtage min betaling hurtigst muligt herefter? Hans svar ville så være noget i retning af "Jeg har aldrig bedt dig lave noget, det du har lavet har været på eget initiativt...bla bla" , hvad så? |