Hvis vores butik har givet et gavekort væk som led i en konkurrence, skal der så betales moms af de varer som kunden køber for gavekortet? Det er jo reelt en gave fra os til kunden?
Hvis der ydes en rabat på en ordre skal man så bogfører rabatten på egen konto, eller kan man nøjes med at bogfører varesalget minus rabatten på varesalgskontoen og dermed spare lidt arbejde?
Det slog mig lige, jeg skal jo også bogfører gavekortet der er betalt med.
Men hvordan?
når det bliver lavet?
Når det bliver brugt?
Kan jeg lave en konto der hedder gavekort ved konkurrencer, og så kører det frem og tilbage på den, henholdsvis når gavekortet laves, og når det bliver brugt? Og hvordan skal den konto indgå i regnskabet, er det en udgiftskonto, og skal den med i status?
Tænk det kan være så besværligt at give et gavekort væk ;)
Jeg har allerede en konto til gavekort / tilgodebevis som hedder noget i stil med forudbetalt fra kunder, men jeg har jo ikke nogen mod konto at sætte noget på for pengene kommer ikke nogen steder fra, det er jo et virtuelt gavekort jeg laver i shoppen. (Det er jo til en konkurrence) ?
Nej det jo klart. Det er vel også nogen andre konto det skal bogføres på end almindlig gavekort.
Hvordan ville du bogfører det, og skal man så stadigvæk betale moms af varene som jo egentlig foræres væk?
LIdt mere konkret hvad jeg tænker på omkring bogføringen:
Præmien / gavekortet laves (oprettes først når det bruges i regnskabet) Hvilken konto skal det have, hvis det ikke bare skal tildeles som rabat? Og hvilken mod konto skal man bruge, der er jo ikke nogen penge bevægelser. (man kunne måske lave en udgift konto, som modkonto og så bogfører det på gavekortskontoen i status. Når så det bruges bogføres det bare som almindeligt brug af gavekort. Det er hvis man altså skal betale moms af det, og det ikke skal bogføres på en rabat konto.