Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domænenavn og rettigheder

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har brug for et rigtig godt råd.

Jeg arbejder på at få et domænenavn, som tidligere er blevet lovet mig i en mail, men nu er firmaet gået konkurs.

De nye ejere har fået fuldmagten til at administrere domænenavnet, bl.a. hvilken website der skal peges på.

Men hvilke andre rettigheder har de? Kan de f.eks også overdrage domænet til mig?

Har I andre gode råd jeg kan benytte mig af?

Jeg er forholdvis ny i forum, men har allerede fået glæde af at læse tidligere indlæg. Jeg håber da jeg kommer mere på banen fremover, der er jo masser af god aktivitet herinde

De bedste hilsner

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 23:19
Hej Birgit

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Var det mig, ville jeg starte med at kontakte DK-hostmaster, mon ikke de kan hjælpe dig videre?

Og så vil jeg sige velkommen til Amino, jeg bruger det meget, der er utrolig meget hjælp og inspiration at hente.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Skrevet kl. 23:34
Hej Lene

Ja, jeg opdagede først forum for ganske nylig, utrolig men jeg har nok brugt mest energi og tid på min-mave fremfor alt det andet der følger med at være selvstændig. Det må jeg prøve at råde bod på nu :-)

Jeg har haft en længere samtale med Dk-hostmaster i dag, og det ser også ud til at jeg skal have det igen i morgen. De nævnte flere muligheder, nogle bedre end andre, og jeg er begyndt at forfølge de forskellige - venter på besked fra den ene nu.

Men en af mulighederne er netop at administratoren/den fuldmægtige af domænenavnet overdrager det til mig, og nu er spørgsmålet så - Er det ok at gøre det på den måde? Har administratoren de rettigheder?

Ellers tusind tak for velkomsten. Måske er det også på tide at vi snakker lidt mere sammen, os to :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 23:36
Hej

Først ville jeg finde ud af hvad nuværende status er for domænet. Det kan du se her:

Hvis domænet er frit, kan du blot registere det selv (eller bede nogen om det). Er det registreret allerede vil der stå hvilket firma der står som registrator og som du skal kontakte for at få det overdraget, hvilket ikke burde give de store problemer med emailen i hånden. Hvis du får fat på Bruger-id og pinkode til dkhostmaster kan du fx. flytte domænet over til www.gratisdns.dk

Eksempel:

Bruger-id: JJ999-DK Pinkode: 9999

Generelt er det dog en skidt situation du er endt i, og mange i din situation ville nok have brug for hjælp for at rede trådene ud.

/Jesper

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 23:41
Men en af mulighederne er netop at administratoren/den fuldmægtige af domænenavnet overdrager det til mig, og nu er spørgsmålet så - Er det ok at gøre det på den måde? Har administratoren de rettigheder?

Ja, det har de. Det er meget niormalt at man flytter sit domæne fra et webhotel til et andet. I denne situation vil det nye webhotel kontakte det gamle for at få det overdraget det. Det kan det gamle webhotel og gør det oftest uden problemer. Webhotel og administrator er i disse tilfælde det samme. Største problem er selvfølgelig hvis det er nuværende administrator der er gået konkursog dermed er svære at kontakte.

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 23:42
Hej Birgit

Som sagt, så ved jeg intet om det, håber du får løst dine problemer.

Jer er med i flere iværksætternetværk, og det er en stor hjælp synes jeg.

Det ville glæde mig, hvis vi kunne udvide samarbejdet, sender lige en PM.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Skrevet kl. 23:49
Hej Jesper

Tusind tak for dit svar, men det er desværre ikke så enkelt

Domænenanet er allerede registreret, det blev registreret ca. 2 år efter jeg registrede mit. (hvis bare jeg havde vidst at jeg skulle have haft registreret det domænenavn også, men jeg var om muligt endnu mere "grøn" end jeg er nu, og havde ingen ide om det ) Domænenavnet har hele tiden peget med mandens e-butik og på den måde lokket nogle til at gå besøge hans side i stedet for min.

Oplysningerne jeg får fra dk-hostmaster passer ingen steder hen, og jeg ved fra tidligere forsøg at den tidligere administrator er glat som en ål og undveg mig gang på gang. Jeg har ikke haft overskuddet til at slås med manden og ja, det sætter mig så bare i en ny situation. Derfor er jeg også ret sikker på at personlig konfrontation ikke fører nogle steder hen.

Hvis bare jeg havde brugerid og pinkode, kan du tro det ikke ville tage mig ret mange sekunder at overdrage domænet til mig, men indtil videre er det vist bare en dagdrøm.

Jeg fortsætter med at forfølge mulighederne, men vil jo helst holde det på et plan, hvor jeg ikke skal bruge alt min energi og overskud - for ikke at nævne kontanter - på at få domænenavnet.

Jeg har overvejet at kontakte en advokat og få dem til at håndtere sagen, men mine erfaringer er desværre ikke af den gode slags indenfor det område.

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 23:56
Ser jo umiddelbart ud til du har en god sag hvis du tager den videre til en advokat og indberetter din sag for DK-hostmaster. Det er jo Hr. Thorborgs side der henvises til ved www.minmave.dk - det er vel det domæne du gerne vil have..... :-p

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Skrevet kl. 00:02

Dato: 27-12-2006 23:55:42 Forfatter: cygnet Ser jo umiddelbart ud til du har en god sag hvis du tager den videre til en advokat og indberetter din sag for DK-hostmaster. Det er jo Hr. Thorborgs side der henvises til ved www.minmave.dk - det er vel det domæne du gerne vil have..... :-p

Afsløret  - Ja, du har fuldstændig ret, men jeg synes da lige jeg vil skynde mig at sige, at Hr. Thorborg og de andre som nu har netbutikken, gør alt hvad de kan for at hjælpe mig.

Jeg vil helst, hvis jeg kan finde en måde udenom advokater, retten og domæneklagenævn

Men jo, ellers vil jeg mene at jeg har en god sag, ikke mindst fordi den tidligere ejer har sendt mig en e-mail hvor han bekræfter at han gerne vil overdrage domænet til mig.

Jeg må se om det kommer så vidt

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 01:28
Er det registreret allerede vil der stå hvilket
firma der står som registrator og som du skal kontakte for at få det
overdraget, hvilket ikke burde give de store problemer med emailen i
hånden.

Blot for god ordens skyld, så lad os lige slå fast at det er registrant her er tale om, og ikke registrator.
Registratoren er den virksomhed (typisk webhotel udbyderen) der har gennemført registreringen af domænenavnet ved DK-Hostmaster, mens registranten er den domænenavnet er registreret til.

Fuldmægtig, Trendybaby, er ikke i stand til at overdrage dig domænenavnet, det er kun registranten du kan få til det. Registranten er i det her tilfælde Inmotion, og hvis ikke de vil eller kan overdrage domænet til dig så skal du have gang i en klagesag.
Fuldmægtig kan styre hvilke navneservere domænet bruger, og dermed også indirekte hvilket webhotel domænet peger på, samt sætte dig som officiel betaler for domænet, det vil dog til en hver tid kunne ændres igen af registranten, og er derfor ikke nogen holdbar løsning.

Kort sagt er der altså tre relationer man kan have til et .dk-domænenavn (typisk har man selv alle tre):
 - Registrant (ejeren af domænet - kan rette fuldmægtig samt betaler)
 - Fuldmægtig (mulighed for tekniske rettelser såsom navneservere samt rette betaler)
 - Betaler (siger sig selv - kan ikke rigtigt andet end at betale :))
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)