Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsikringsspørgsmål fra en klodsmajor:

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 03:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har, indtil jeg fyldte 25 år, været under mine forældres forsikring
(Popermo).  Da det efterhånden er et års tid siden, har jeg
endelig besluttet mig for, at få taget mig sammen, til at få forsikret
hjem, kontor og legeme igen. Især fordi jeg er en klodsmajor af højeste
rang.  Jeg må desværre ikke blive i Popermo, hvilket ellers var en
fest, da politiet altid er villige til at dukke op indenfor 14 sekunder
og fingeraftryk-børste et område på størrelse med langeland, bare man
har tabt sine nøgler, når de hører at man er forsikret  dér :)

Jeg har indhentet en del tilbud på både privat- og erhvervsforsikring og er ved at gennemgå dem nu.

Dog har jeg et par spørgsmål, som ingen af de mennesker jeg talte med
hos forsikringsselskaberne, var specielt beredvillige til at svare på
og som jeg håber at i, kloge amino''er, kan give jeres besyv med om:

1:  Datatabsforsikring. 

Hvordan fungerer det i praksis og kan det betale sig?

Jeg talte med en eller anden ung mand (der havde været på et gyseligt
sælgerkursus for ganske nylig)  fra Tryg, der sagde at de kun
dækkede én dag tilbage i tiden - og den sum man fik udbetalt, dækkede
for den tid det ville tage at genskabe det tabte materiale (dvs. max.
én dags arbejde).   Det kan jeg jo ikke bruge til ret
meget. 

2: Som tegner, har jeg i årevis været dødsangst for at styrte og
eksempelvis brække min hånd - af flere årsager, end den forventede
smerte.

Hvis jeg brækker hånden/armen/skulderen/kravebenet(igen), mister jeg
selvfølgelig min arbejdsdygtighed i en periode. Kan man forsikre sig
mod dette?  Et af selskaberne jeg talte med, fortalte mig, at jeg
skulle melde mig syg på kommunen og kunne få 2300 kr. om ugen, i den
periode jeg var sygemeldt.  Det kan jeg jo ikke bruge til noget -
og hvad hvis bruddet er kompliceret og der går lang tid, inden jeg kan
tegne igen? Eller måske aldrig kommer til at tegne, som jeg gjorde før
jeg styrtede?  Kan der virkelig ikke gøres andet? Og falder dette
ind under privat- eller erhvervsforsikring?

Dertil kommer - nok det vigtigste - hvis jeg eksempelvis brækker
hånden, mens jeg er midt i et projekt (eller Gud forbyde det, i
afslutningsfasen af et projekt) og derfor ikke kan færdiggøre det... så
er jeg jo på den famøse skider.

Især når man laver tv, er der ret strikse deadlines (af åbenlyse
årsager) og hvis en deadline ikke bliver overholdt, bliver en kontrakt
som minimum ophævet - uden betaling.  Det vil sige, at jeg kan
miste mange måneders arbejde, på denne måde - plus penge, der måtte
have været betalt til underleverandører.  Dertil kommer, at nogle
af de udenlandske selskaber, godt kan finde på at snige ind i
kontrakterne, at de gerne vil have en erstatning, hvis et produkt ikke
bliver leveret. 

I så fald, ville 2300 kr. fra kommunen altså være et decideret slag i ansigtet.

Kan jeg forsikre mig mod dette, på en eller anden måde?

Nogle opgaver, ville kunne afsluttes via indførelsen af en tredjepart,
der kan overtage min rolle i projektet (hvis kunden godkender denne
ordning).  På denne måde, ville projektet højst sandsynligvis
blive færdiggjort og betalt, men med en ekstraudgift fra min side. Igen
- kan man på nogen måde dække sig ind, for dette?

Jeg går som udgangspunkt ud fra, at man.. ikke kan. Men hvad fanden gør
pianister, hvis de styrter ind i et landbrugs-aggregat og mister alle
10 pølser?  Får 2300 kr. på kommunen og bliver sendt i aktivering,
resten af deres dage? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:34
Kære Lone

Hvis du skulle gå hen og miste din erhvervsevne på sigt, vil det være kommunen, du hænger på. Og derudover dit pensionsselskab. Og forsikringsselskab. Det bliver bedømt, hvor meget du er blevet invalid, og så kommer evt. udbetaling derefter.

Det spinder man ikke guld på på nogen måde. Sådan er livet. Så må du selv sørge for at få sparet op derudover.

Jeg kan ikke svare på så mange af dine fine spørgsmål, men jeg har læst fornyligt, at danskerne forsøger at forsikre sig til op over begge øre. Det forstår man for så vidt godt, men det er bare umuligt i praksis. Desuden fører det ofte også til alle disse trælse sager, hvoraf nogle ender i medierne – om folk, der alligevel ikke kan få fra forsikringen, fordi sådan og sådan...

Det med om det dækkes af privat- eller erhvervsforsikring kommer fuldt ud an på, hvornår du kommer til skade. Om det er i fritiden eller i arbejdstiden. Som du kan tænke dig, kan dette i nogle situationer være særdeles urimeligt – det er også derfor, folk ind imellem stikker en hvid løgn, når de skal melde en skade...

Højt at flyve – dybt at falde.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 07:45
Hej Bettina.

Tak for dit svar.

Jeg er godt klar over, at det måske virker som overkill, at forsøge at
forsikre sig imod ovennævnte ting.. men helt ærligt, så er det udover
selvfølgelig brand, tyveri og vandskade, det eneste jeg har lyst til /
brug for at forsikre mig imod.

Hvis jeg styrter over en ledning ude i DR Byen og ødelægger for 5
millioner kroner udstyr, så er det selvfølgelig også meget rart at være
forsikret, men det hører ind under den.. erhh.. lovpligtige..
forsikring.. som... lønmodtager. (whatever). Jeg har et anpartsselskab
og er derfor ansat i min virksomhed og skal derfor være forsikret for
det.

.. og så er det bare, at jeg tænker - nu hvor jeg alligevel har fat i
forsikringsselskaberne - om jeg kan forsikre mig mod de ting jeg
frygter.

Hvis jeg mister et ben, er det da - helt privat - skide ærgeligt, (og
alt dét dér) men hvis jeg mister en arm ryger mit levebrød også.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:35
Hej Lone

Jeg ved ikke, om det er overkill – jeg kan godt forstå dig. Jeg ved blot ikke, om det er muligt. Og om det ikke vil blive alt alt for dyrt at forsikre sig på en sådan måde. Forsikringsselskaberne lader jo ikke til at være vilde med at forsikre dig på de områder, og de plejer ellers gerne at ville have kunder (!)

Man har dog hørt om celebreties, der har forsikret ben, røv eller patter for flere millioner dollars. Det er jo deres levebrød, det handler om.

Jeg håber, du må finde ud af, hvad andre gør. Kender du ikke andre indenfor lignende brancher, hvor erhvervsevnen er ligeså udsat ved tab af en legemsdel? Spørg dig for – det koster vel ikke noget.

Jeg er lidt hård, hvad dette gælder, da jeg selv har forsøgt at forsikre mig en hel del mod nedgang i løn. Og så nu hvor det er gået galt, kan jeg ikke bruge forsikringerne til noget som helst. Så føler man virkelig, at man har kastet pengene efter ingenting, og jeg er virkelig pissed på forsikringsselskabet. Deres håndtering af sagen har været under al kritik. Af samme årsag ligger der nu en sag mod dem i Ankenævn for Forsikring. Forsikringerne kunne ikke bruges til noget alligevel. Øv!

Det er også derfor, jeg skriver højt at flyve – dybt at falde. Jeg har selv prøvet det, og det har ikke været særlig sjovt. Og da det kom til stykket, kunne forsikringerne ikke bruges til noget som helst.

Tilmeldt 14. Oct 06
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 09:56
Dato: 19-12-2006 07:44:37 Forfatter: Lone S. Hansen Hej Bettina. 

.
Hvis jeg mister et ben, er det da - helt privat - skide ærgeligt, (og alt dét dér) men hvis jeg mister en arm ryger mit levebrød også.

tjaa står vi ikke alle sammen i den situation på en eller andet måde.  En bil ulykke og man mister "hjerne" hva så ? :-)  jeg mener man skal leve efter nu''et og ikke efter hvad man tror der sker. Stik det forsikring op i ææææ øø you know. Hvis du er selvstændig og bliver syg (også arm) er medlem af eks. Ase og har en læge test her på, får du lidt syge penge/timeløn husker ikke lige hvor meget = en slags sygeforsikring,-  Min mammy har lige været i gemmen det, hun brækede fingerne og er selvstændig....

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:32
  Hej Lone,

Datatabsforsikringer er lidt forskellige. Men de fleste dækker forsøg på genskabning af dine data - i det omfang det er muligt at genskabe dem. Endvidere kan den så kombineres med en drifttabsdækning, som ligeledes gælder hvis f.eks. hele hytten skulle brænde ned til grunden, eller nogen har brudt ind og stjålet dine arbejdsredskaber. En drifttabsdækning vil typisk gå ind og dække det økonomiske tab som du har haft som følge af at "virksomheden" ikke har kunne fungere i den pågældende periode.

Men omkring datatabsforsinkringer, så er der en del ting som står med småt. De fleste i dag kræver bl.a. at man har en eller anden form for godkendt backup - f.eks. remote backup. Og hvis man har det, hvad skal man så bruge forsikringen til....? Der er ihvertfald lige lidt at tænke over.

Omkring imidlertidig tab af erhvervsevne (det hedder det) så falder det ind i samme kategori som sygdom. Det er detsværre noget som er svært at forsikre sig imod. Selv en personlig ulykkesforsikring vil ikke kunne hjælpe dig i den situation, hvor der ikke er tale om en invalidering eller udslåede tænder. Det du kan håbe på, hvis - gud forbyde det - der skulle ske dig noget, er at der er en anden som er skyld i at du kommer til skade. Så kan du søge om erstatning - også erstatning for imidlertidig tab af erhvervsevne. Men de beløb der typisk kommer på bordet er ikke noget som på nogen måde minder om en "normal" løn.

Som Bettina skrev, så er det sygedagpenge som du hænger på. Og der skal du så også lige være opmærksom på reglerne omkring selvstændige erhvervsdrivende - det er nemlig ikke de samme regler som gælder normale lønmodtagere.

Hvis du var normal ansat, så ville din arbejdsgiver skulle betale din fulde løn i de første 14 dage du er syg. Derefter kan de anmode om sygedagpenge via din kommune. Alt efter hvad der står i din ansættelseskontrakt og hvad der er virksomhedens politik omkring sygdom, så kan virksomheden enten vælge blot at udbetale dig sygedagpengene - eller supplere dem således at du stadig får en normal løn.

Men hvis du ikke er ansat, så er der ikke nogen virksomhed til at betale i de første 14 dage. Så derfor bliver de første 14 dage uden nogen indkomst. Derefter skal du selv anmode kommunen med sygedagpenge og de vil kræve at du slæber dit legme til lægen og får en skriftlig erklæring på at du er syg (og den skal du vel og mærke selv betale for...). Derefter skal du så bevise over for kommunen at du ikke har nogen indkomst i din virksomhed i den periode hvor du skal have sygedagpenge. Og kommunerne ser forskelligt på dette område. Hvis du f.eks. lige inden uheldet har skrevet en række fakturaer og løbende får penge ind fra dem, så er det med nogle kommuners øjne set som en indkomst - også selvom det blot er betaling for noget du lavede FØR uheldet/sygdommen.

Hvis vi snakker om mere voldsomme uheld, så kan du tegne en forsikring som decideret dækker tab af erhvervsevne. Men den dur kun hvis du bliver mere eller mindre invalideret - den dækker ikke imidlertidige ting så som en brækket hånd.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 17:42
Hej Lone.
Ved ikke meget om forsikringer, men ville bare lige sige at det altid er en fornøjelse at læse dine tophumoristiske indlæg.

Sorry, offtopic....

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:01
Hej Lone

På de punkter, hvor vi er analfabeter, gør vi klogest i at lade andre læse op for os.

For mit vedkommende har jeg hyret en forsikringsmægler til at sikre mig de nødvendige forsikringer til de rigtige priser.

Det betyder, at jeg føler mig rimeligt tryk ved de fleste situationer, selvom det selvfølgelig vil betyde mit firmas død, hvis min krop eller hjerne skulle stå af på et tidspunkt. Det ville selvfølgelig være en forbandelse, hvis man fik et hjerteanfald lige i slutningen af et projekt, som havde en ultimativ deadline, men på den anden side - mon man så ikke også var lidt ligeglad, hvis blot man overlevede?

Jeg har lige to gange været kunde hos enkeltmandsvirksomheder, hvor "enkeltmanden" blev ramt af alvorlig sygdom. Normalt har jeg vanskeligt ved at acceptere forsinkelser, men i disse to tilfælde, var jeg meget  forstående - nu var mine deadlines heller ikke ultimative i de aktuelle projekter.

Mit hovedbudskab er, at du kunne få fat i en forsikringsmægler, som kunne løfte det tunge åg af dine skuldre.

Jeg ved, at de også findes på amino.

mvh Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)