Hej Affiliate kyndige Jeg håber, at I vil gøre mig lidt klogere. Som research til mit kommende website, har jeg lige et par spørgsmål i forbindelse med valg af de Affiliate kampagner, der skal sættes ind på min side og løbende udskiftes hen ad vejen. Jeg har tidligere forstået det sådan, at man aldrig rigtig kan vide noget om, hvad der virker bedst, og at man er nødt til at prøve sig frem. Men jeg synes oftere og oftere, at jeg læser om, at CPC for rigtig mange ikke giver noget nævneværdigt, og at det bedre kan betale sig med CPA, hvor man belønnes for et egentligt salg? Det er så selvfølgelig også dét sværere at opnå. Men er der noget om det - at CPC ofte ikke er særlig interessant? Eller? Er der også en, der vil være sød at forklare mig, hvad Leads kampagner helt præcist betyder? Jeg kan regne så meget ud, at der belønnes for at "føre" besøgende ind på en side, men det gør man jo også med CPC, så hvad er forskellen på de to? Hvad skal Lead'en ellers resultere i? Og til sidst: Er der andre kampagnetyper end CPA, CPC og Leads, man skal være opmærksom på? :-) Tak for hjælpen? Dbh Thomas |
Der findes:
Leadkampagner (CPA)
Klikkampagner (CPC)
Visningskampagner (CPM)
Et lead er et salg eller en action. Det behøver altså ikke at være salg af et produkt, men kan lige så godt være en tilmelding til et nyhedsbrev eller lignende. En leadkampagne er altså en kampagne hvor du bliver afregnet pr. lead, dvs. salg. CPA er den pris du får pr. salg.
Min personlige erfaring er at leadkampagner giver langt mere end CPC og CPM. De 2 sidstnævnte afregner jo for alle kliks eller visninger uanset om der bliver solgt varer eller ej. Dermed tiltrækker de flere useriøse sider end leadkampagnerne og det bliver annoncørerne nødt til at tage højde for.
Derfor ser du aldrig en klikkampagne give 5 kr./klik, men er du god til at målrette dine kampagner, så kan du godt tjene mere end 5 kr./klik samlet set, hvis du bliver afregnet pr. leads.
Håber at det giver mening for dig :-)