Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CPA, CPC, Leads, etc...?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Affiliate kyndige

Jeg håber, at I vil gøre mig lidt klogere.

Som research til mit kommende website, har jeg lige et par spørgsmål i forbindelse med valg af de Affiliate kampagner, der skal sættes ind på min side og løbende udskiftes hen ad vejen. Jeg har tidligere forstået det sådan, at man aldrig rigtig kan vide noget om, hvad der virker bedst, og at man er nødt til at prøve sig frem.

Men jeg synes oftere og oftere, at jeg læser om, at CPC for rigtig mange ikke giver noget nævneværdigt, og at det bedre kan betale sig med CPA, hvor man belønnes for et egentligt salg? Det er så selvfølgelig også dét sværere at opnå. Men er der noget om det - at CPC ofte ikke er særlig interessant? Eller?

Er der også en, der vil være sød at forklare mig, hvad Leads kampagner helt præcist betyder? Jeg kan regne så meget ud, at der belønnes for at "føre" besøgende ind på en side, men det gør man jo også med CPC, så hvad er forskellen på de to? Hvad skal Lead'en ellers resultere i?

Og til sidst: Er der andre kampagnetyper end CPA, CPC og Leads, man skal være opmærksom på? :-)

Tak for hjælpen?

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der findes:

Leadkampagner (CPA)
Klikkampagner (CPC)
Visningskampagner (CPM)

Et lead er et salg eller en action. Det behøver altså ikke at være salg af et produkt, men kan lige så godt være en tilmelding til et nyhedsbrev eller lignende. En leadkampagne er altså en kampagne hvor du bliver afregnet pr. lead, dvs. salg. CPA er den pris du får pr. salg.

Min personlige erfaring er at leadkampagner giver langt mere end CPC og CPM. De 2 sidstnævnte afregner jo for alle kliks eller visninger uanset om der bliver solgt varer eller ej. Dermed tiltrækker de flere useriøse sider end leadkampagnerne og det bliver annoncørerne nødt til at tage højde for.

Derfor ser du aldrig en klikkampagne give 5 kr./klik, men er du god til at målrette dine kampagner, så kan du godt tjene mere end 5 kr./klik samlet set, hvis du bliver afregnet pr. leads.

Håber at det giver mening for dig :-)

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Pilgaard Hejlskov:

Der findes:

Leadkampagner (CPA)
Klikkampagner (CPC)
Visningskampagner (CPM)

Et lead er et salg eller en action. Det behøver altså ikke at være salg af et produkt, men kan lige så godt være en tilmelding til et nyhedsbrev eller lignende. En leadkampagne er altså en kampagne hvor du bliver afregnet pr. lead, dvs. salg. CPA er den pris du får pr. salg.

Min personlige erfaring er at leadkampagner giver langt mere end CPC og CPM. De 2 sidstnævnte afregner jo for alle kliks eller visninger uanset om der bliver solgt varer eller ej. Dermed tiltrækker de flere useriøse sider end leadkampagnerne og det bliver annoncørerne nødt til at tage højde for.

Derfor ser du aldrig en klikkampagne give 5 kr./klik, men er du god til at målrette dine kampagner, så kan du godt tjene mere end 5 kr./klik samlet set, hvis du bliver afregnet pr. leads.

Håber at det giver mening for dig :-)

 

Aah, okay. Tak! :-)

CPA er altså en leadkampagne - så giver det mere mening. Kan man sige noget om, hvilke af de tre kampagnetyper - CPA, CPC, CPM - der udbydes mest hos de forskellige netværk. Her tænker jeg på, hvor stort udvalget er, hvis jeg f.eks. udelukkende vil have CPA kampagner?

 

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Udvalget er absolut størst på CPA kampagner. Der findes også hybrid kampagner, hvor man både modtager klik og CPA afregning.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Aah, okay. Tak! :-)

CPA er altså en leadkampagne - så giver det mere mening. Kan man sige noget om, hvilke af de tre kampagnetyper - CPA, CPC, CPM - der udbydes mest hos de forskellige netværk. Her tænker jeg på, hvor stort udvalget er, hvis jeg f.eks. udelukkende vil have CPA kampagner?

Du finder stort set ingen visningskampagner hos de danske affiliatenetværk. Der er klart flest leadkampagner (heldigvis), men næsten alle affiliatenetværk har også nogle klikkampagner.

Det er dog forskelligt på leadkampagner om du afregnes med et fast beløb eller med en procentsats af det brugeren køber for. Og som Nicolaj skriver, så bliver kampagnetyperne også nogle gange blandet, så man får afregning for flere ting. F.eks. 50 øre/klik, 3 kr/nyhedbrevstilmelding og 200 kr./salg.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:

Udvalget er absolut størst på CPA kampagner. Der findes også hybrid kampagner, hvor man både modtager klik og CPA afregning.

Ved du om, det også gælder de udenlandske Affiliate netværk - ikke mindst den amerikanske afdeling af Tradedoubler? Altså at udvalget af CPA kampagner også her er størst? Det forholder sig nemlig sådan, at det første af mine kommende websites er engelsksproget (www.soundspectre.com), så jeg vil gerne have amerikanske / engelsksprogede Leadkampagner på :-)

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det gælder world wide at  folk er bange for at annoncere via en klik eller visningskampagne, da der er mange affiliates som snyder og det er rimelig simpelt at snyde med klik. Med en CPA kampagne ved man som annoncør hvad man får for pengene. Jeg brugte for nogle år tilbage affiliate netværket clixgalore, som havde mange klikkampagner, men prismæssigt slet ikke i nærheden af de danske kampagner.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden fordel ved leadkampagner er forøvrigt at du ofte har mere frit spil. Ved en klikkampagne skal du altid holde dig til de standard tekster som annoncøren har specificeret. Men ved leadkampagner har man ofte frit spil til at udformer unikke tekster der passer bedst ind på ens eget site.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

TT Tekstforfatter:

Hej Affiliate kyndige

Jeg håber, at I vil gøre mig lidt klogere.

Som research til mit kommende website, har jeg lige et par spørgsmål i forbindelse med valg af de Affiliate kampagner, der skal sættes ind på min side og løbende udskiftes hen ad vejen. Jeg har tidligere forstået det sådan, at man aldrig rigtig kan vide noget om, hvad der virker bedst, og at man er nødt til at prøve sig frem.

Men jeg synes oftere og oftere, at jeg læser om, at CPC for rigtig mange ikke giver noget nævneværdigt, og at det bedre kan betale sig med CPA, hvor man belønnes for et egentligt salg? Det er så selvfølgelig også dét sværere at opnå. Men er der noget om det - at CPC ofte ikke er særlig interessant? Eller?

Er der også en, der vil være sød at forklare mig, hvad Leads kampagner helt præcist betyder? Jeg kan regne så meget ud, at der belønnes for at "føre" besøgende ind på en side, men det gør man jo også med CPC, så hvad er forskellen på de to? Hvad skal Lead'en ellers resultere i?

Og til sidst: Er der andre kampagnetyper end CPA, CPC og Leads, man skal være opmærksom på? :-)

Tak for hjælpen?

Dbh

Thomas

Hej Thomas

Der findes 5 typer af satser for affiliate programmer (og ikke 3 som nævnt):
CPM = Betaling for visninger (finder du meget sjældent)
CPC = Betaling for klik (er mere udbredt, men kun i nogle netværk)
CPL = Betaling for leads (et lead betyder at der endnu ikke er tale om en kunde, f.eks. nyhedsbrevstilmelding)
CPA = Betaling for kunder (dvs. betaling for nye kunder til f.eks. mobilabo., lån o.l.)
CPO = Betaling for ordrer (som et fast beløb pr. ordre eller som en salgsprovision (mest udbredt i DK))

Når du vælger reklamer er det vigtigt at du fokuserer mest på relevansen. Det nytter ikke at vælge en kampagne med en høj betaling, hvis den er irrelevant og ingen køber noget igennem den.

Jeg vil mene at du kan prioritere typerne således, når de er relevante:
1) CPA (område med stor konkurrence = høje satser)
2) CPO (høj salgsprovision hvor der er høje avancer)
3) CPO (betaling af fast beløb pr. ordre)
4) CPA (område med lav konkurrence)
5) CPO (hvor der er lav avance / lav provision)
6) CPL (hvis populært signup)
7) CPC (hvis høj sats)
8) CPL (hvis alm. popularitet)
9) CPC (hvis lav sats)

CPM vil afhængig af hvad der tilbydes pr. 1000 visninger kunne placere sig fra 1 - 10.

Ovennævnte prioritering er mest relevant hvis du har mange reklamer at vælge imellem. Hvis du har få reklamer at vælge imellem, så kan den også bruges, men sandsynligvis vil du bare vælge alle reklamerne, hvis du kun kan finde 4-5 stykker og så teste brugen af dem på forskellige pladser og i forskellige sammenhænge.

Hvis du harreklamepladser tilovers på dit website, som du ikke fylde med relevante reklamer, så kan det nogle betale sig at vise reklamer fra lidt beslægtede områder og som giver pr. klik (CPC). De er sandsynligvis ikke relevante nok til at folk køber noget, men mange er nysgerrige nok til at klikke for at se hvad det, og derfor kan det give en ekstra indtægt hvor du ellers ikke vil kunne tjene noget.

Mht. definition af lead, så betyder det en potentiel kunde (en interesse, noget der kan lede til salg), men det bruges populært om alt fra tilmeldinger til nyhedsbreve og alle typer salg. Så du kan støde på begrebet brugt i mange sammenhænge.

Håber det kan hjælpe dig med et bedre overblik :-)

Mvh. Ken

 

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ken Schultz:

Der findes 5 typer af satser for affiliate programmer (og ikke 3 som nævnt):
CPM = Betaling for visninger (finder du meget sjældent)
CPC = Betaling for klik (er mere udbredt, men kun i nogle netværk)
CPL = Betaling for leads (et lead betyder at der endnu ikke er tale om en kunde, f.eks. nyhedsbrevstilmelding)
CPA = Betaling for kunder (dvs. betaling for nye kunder til f.eks. mobilabo., lån o.l.)
CPO = Betaling for ordrer (som et fast beløb pr. ordre eller som en salgsprovision (mest udbredt i DK))

Rent teknisk, så har du sikkert ret, men i praksis så er det yderst sjældent, at jeg ser nogen skelne imellem de forskellige typer af salg/leads/kunder/konverteringer osv.

Som du selv er inde på længere nede i dit indlæg, så bruges ordet lead (korrekt eller ej) ofte om alle typer af konverteringer uanset om der tale om indhentning af nye kundeemner, direkte salg eller andet. Det grundlæggende er, at man får betaling for en bestemt handling udført af brugeren Wink

Men det er en ganske fin gennemgang du kommer med, og jeg tror at den kan være til gavn for mange Big Smile

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)