Hej, jeg har forsket lidt i forskellene mellem dansk og tysk Facebook annoncering. Spørgsmålet jeg stillede mig var hvilke muligheder eller begrænsninger det tyske marked har i forhold til Danmark. Markederne er vidt forskellige, der er en del flere mennesker på facebook i Tyskland, til trods for at Facebook kun ligger nummer to bag www.studivz.de, som ligner Facebook rigtig meget, bare i en anden farve og uden de samme markedsføringsmuligheder. Nå, men jeg fik i hvert fald undersøgt en dansk by og en tysk by der i Facebook sammenhæng ligner hinanden, nemlig Århus og Bremen. Jeg har valgt at teste, hvor meget den foreslåede klikpris er, når man segmenterer på følgende måde:
Når man kører en kampagne for Bremens kvinder, der er interesseret i alle, så er det 35820 personer, der er fremsegmenteret. I Århus er det 35180 kvinder. Den foreslåede klikpris for det er 5,54 - 9,31 kroner i Århus og 4,29 - 6,00 i Bremen. Så i dette tilfælde er det klart billigere at køre kampagnen i Bremen Segmenterer man sådan, at kvinderne er interesseret i mænd, så er der kun 5040 kvinder tilbage i Århus og 4620 kvinder i Bremen. Den foreslåede pris på Århus er 3,03 - 3,60 og kun 1,31 - 1,89 i Bremen! Det vil sige: Segmenteringen har givet en klar fordel til Bremen, der ligger på næsten kun 1/3 ift Århus, til trods for at antal af personer og segmenteringen nogenlunde er det samme. Så der er bedre muligheder i Tyskland at annoncer på Facebook, ikke desto mindre fordi der jo er langt flere byer at segmentere til. Jeg har kun testet dette eksempel, men skulle det holde stik, så er det et forsøg værd at holde øje med det tyske marked, hvis man også har en forretning i Tyskland. Og hvis du ikke har det endnu, så kontakt mig, hvis du har brug for hjælp. Jeg kan blandt andet hjælpe med at tekstforfatte til din blog, oversætte eksisterende tekser, skabe forhandlerkontakt og meget mere. |
Kanon cool undersøgelse du har lavet dér!
- Tak fordi du delte den med os andre, og ja - Den er nok mest til folk med forretning i tyskland, eller til nogen der vil starte noget op i Tyskland.
Men kanon godt! ;)