Hej Jeg er ved at starte en coach-virksomhed op ved siden af mit almindelige lønmodtagerarbejde. I min coach-virksomhed kommer jeg sandsynligvis ikke over 50.000kr/år, men planlægger alligevel at blive momsregistreret for at kunne trække leje af lokale, moms og diverse andre små-udgifter fra. Jeg har en idé om, hvordan det hele kommer til at foregå med hensyn til registrering og skat, men vil alligevel gerne, hvis der var et klogt hovede herinde, som kan gennemskue om planen holder. Jeg tror, at det kommer til at foregå sådan her: 1) Jeg får min første "officielle" klient (tæt efterfulgt af flere naturligvis :-) ) 2) Jeg momsregistrerer mig og får et CVR nummer 3) Jeg forudregistrerer på forhånd min B-indtægt til at være lig nul og sparer op til at kunne betale skatten i én rate. 4) Der er i løbet af denne opsparingsperiode ingen ændringer i hvordan min arbejdsgiver ordner min A-skat (er der???) 5) Jeg selvangiver B-indkomsten på en udvidet selvangivelse og betaler derefter som om, at det var en restskat. 6) Der skal så også betales noget moms i forbindelse med 5. Er der nogle huller i ovenstående plan? Kører A-skatten virkeligt helt upåvirket af og parallelt med at jeg starter min virksomhed? Får min arbejdsplads på nogen måde at vide, at jeg driver selvstændig virksomhed? - jeg synes jo ikke umiddelbart, at min arbejdsplads nødvendigvis behøver, at vide noget om det.
Mvh Jens
|
Et tillægsspørgsmål, som nok også ligger gemt bag ovenstående spørgsmål, er: Idet jeg bliver momsregistreret, hvad er så de største udfordringer og komplikationer mht skat? Er der reelt mere i det end at kunne fremvise sit regnskab og udfylde en udvidet selvangivelse?
Mvh Jens