Jeg er i gang med at udvikle et nyt plast-produkt, der skal fremstå meget "rent hvidt". - Er der nogen der kender farven på en Apples iPOD (opgivet i RAL systemet)? Til sammenligning er fx. LKs stikkontakter vist i RAL 9016 hvilket næææææsten er OK (men de er lidt for grå). Og standarden for døre/vinduer er RAL9010 som vist er endnu bedre. Jeg vil gerne have en endnu mere hvid ("blå") tone end fx. LKs stikkontakter - er det så fx. RAL 9006 eller? Kan se at den farve jeg efterspørger er lidt i retning af Pantone 11-4202TPX - kan man oversætte det til RAL? Kan man købe RAL-farvebrikker og/eller farvevifter, ligesom man kan indenfor Pantone (der som bekendt er hammerdyre, og indenfor plastindustrien kender de ikke Pantone, men RAL)........ |
Hej
Tror jeg kan hjælpe dig lidt...
RAL 9006 er en metallic farve, det ved jeg ikke om du er klar over? Så der vil jeg anbefale at du får en prøve på farven. Men den er nok ikke helt magen til Apples hvide.
Tror du skal vælge enten RAL 9010 (Pure White), som kan fremstå en smule gulig alt efter hvilket lys den ses i.
Eller også skal du vælge RAL 9016 (Traffic White), som er mere ren.
Og til sidst er der RAL 9003 (signal hvid), som nok er den man typisk bruger som "Hvid" hvid.
Du kan ikke altid sammenligne farverne med andre produkter, for der vil nogen gange være små afvigelser alt efter hvilket materiale osv. det er lavet i.
Jeg ville helt klart vælge RAL 9003 hvis jeg var dig.
Du kan sikkert få farveprøver fra dem der skal producere dit produkt. Det er altid nemmere at vurdere farver op mod hinanden.
Mvh. Mikkel Johansen
InMedia Reklamebureau