Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RAL-farver - hvilken farve er fx. iPOD?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i gang med at udvikle et nyt plast-produkt, der skal fremstå meget "rent hvidt". - Er der nogen der kender farven på en Apples iPOD (opgivet i RAL systemet)?

Til sammenligning er fx. LKs stikkontakter vist i RAL 9016 hvilket næææææsten er OK (men de er lidt for grå). Og standarden for døre/vinduer er RAL9010 som vist er endnu bedre.

Jeg vil gerne have en endnu mere hvid ("blå") tone end fx. LKs stikkontakter - er det så fx. RAL 9006 eller?

Kan se at den farve jeg efterspørger er lidt i retning af Pantone 11-4202TPX - kan man oversætte det til RAL?

Kan man købe RAL-farvebrikker og/eller farvevifter, ligesom man kan indenfor Pantone (der som bekendt er hammerdyre, og indenfor plastindustrien kender de ikke Pantone, men RAL)........

Martin
Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 14:47
Hej

Tror jeg kan hjælpe dig lidt...

RAL 9006 er en metallic farve, det ved jeg ikke om du er klar over? Så der vil jeg anbefale at du får en prøve på farven. Men den er nok ikke helt magen til Apples hvide.

Tror du skal vælge enten RAL 9010 (Pure White), som kan fremstå en smule gulig alt efter hvilket lys den ses i.

Eller også skal du vælge RAL 9016 (Traffic White), som er mere ren.

Og til sidst er der RAL 9003 (signal hvid), som nok er den man typisk bruger som "Hvid" hvid.

Du kan ikke altid sammenligne farverne med andre produkter, for der vil nogen gange være små afvigelser alt efter hvilket materiale osv. det er lavet i.

Jeg ville helt klart vælge RAL 9003 hvis jeg var dig.

Du kan sikkert få farveprøver fra dem der skal producere dit produkt. Det er altid nemmere at vurdere farver op mod hinanden.

Mvh. Mikkel Johansen

InMedia Reklamebureau

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 11:56
Hej Mikkel,

Det var lige præcis de oplysninger jeg søgte - perfekt, tak!

Forstår jeg dig ret at hvis man sammenligner RAL9016 og RAL9003, så vil RAL9016 fremstå lidt mere grålig - eller?

Og ja, jeg tror du har ret i at det må være RAL9003 jeg er på jagt efter .....(-  og nej, jeg anede ikke at RAL9006 var metallisk).

Martin
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 12:02

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 12:28
Dato: 18-12-2006 11:55:55 Forfatter: Martin M
Hej Mikkel,

Det var lige præcis de oplysninger jeg søgte - perfekt, tak!

Forstår jeg dig ret at hvis man sammenligner RAL9016 og RAL9003, så vil RAL9016 fremstå lidt mere grålig - eller?

Og ja, jeg tror du har ret i at det må være RAL9003 jeg er på jagt efter .....(-  og nej, jeg anede ikke at RAL9006 var metallisk).

Ja, det er korrekt at RAL 9016 er lidt mørkere eller grålig om du vil.

Mvh. Mikkel Johansen

InMedia Reklamebureau

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 14:06
Hej David,

Tak for linket --- har selv fundet andre tilsvarende oversigter, men det er rigtigt svært at se farverne korrekt på en pc-skærm (hvilket var årsagen til at jeg troede at RAL9006 var en hvid farve....).

- Hvis der er nogen der kender til muligheden for at købe RAL-farvebrikker i plast hører jeg stadig gerne ... måske man skulle prøve hos BASF eller en af de andre stroe plast-råvareleverandører (men de er jo nok ikke interesserede i en lille kunde som mig, der alligvel køber "no-name" plastgranulat i Kinas land.......)

Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 15:15

Er der nogen der har et bud på en ren SORT farve i RAL-systemet. - Er det RAL9005 (eller 9011/9017 eller er det metallic farver?)?

Martin
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)