Det er klart, at hvis ens økonomi er helt fucked og man nærmest lever på bankens nåde... Så skal man nok ikke lave alt for meget rav i gaden.
For mig at se har det intet overhovedet at gøre med det.
Men er man bare en nogenlunde interessant kunde (og det er mange for tiden). Så står man altså ikke dårligere, ved at stille krav til sin bank.... Loyalitet betyder intet for bankerne i dag.... Så der er ingen grund til at bruge sine penge på at spille loyal over for banken....
Kravene man stiller til sin bank kan man også stille til sig selv. Og igen har denne sag intet at gøre med loyalitet eller på anden måde at være sin bank underdanig. Det er ene og alene et spørgsmål om, at banken har lavet en indtastningsfejl, vel og mærket en fejl som kunden ikke er skyld i, men som kunden ikke har en forventning om at skulle lukrere på, da handlen af den slags foregår til middel- eller strakskurs, afhængigt af hvordan overførselen er bestilt.
Hvis banken bliver "fornærmet" over man ikke gider tage sig af deres fejl.... Hvad er så problemet? Vil de nægte at lave forretning med dig en anden gang? Næppe.... og så er der jo altså også andre banker....
De tager sig jo netop af deres fejl, og beder via en ganske lødig mail om at få lov til at lave en korrektion, som er på småpenge, hvorfor der ikke findes samarbejdsmæssigt grundlag for at stille den ene part i samarbejdet ringere end den anden. Et forretningsforhold til en bank er at betragte som et samarbejdsforhold, og i et sådan skal der være plads til fejl og korrektioner, uden at man går på barrikaderne.
Det lyder som en ligegyldig detalje.... Men banker er jo også forretninger... Og i den langsigtede forhandlingsstrategi synes jeg det er en udemærket ting, at stå fast på.... Det er som sagt et mindre beløb, så det vil ikke være noget der sætter himmel og hav i bevægelse.... Men man vil have sendt et klart signal.
Jo og klare signaler er noget der tages ad notum i ethvert samarbejdsforhold, og dermed også huskes senere, uanset om det er noget godt eller noget dårligt.
PS - Det er mig helt uforståeligt at udfordringen sættes så firkantet op, når kutyme for den slags transaktioner er som de er. Det er sjældent at der på lang sigt kommer noget godt ud af at bryde normal kutyme og gensidig respekt for småpenge.