Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mere oprydningssalg!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
I mit lagerlokale står endnu en maskine hengemt i et hjørne, som er yderst interessant, men dog alligevel ubrugt af mig.

Det drejer sig om en Gestetner kopiprinter, som fremstiller en master som den trykker kopier
udfra. Opløsning: 300dpi. Masser af farvepasta medfølger. Det er en
renlig process, som minder om offset, men alt foregår automatisk inde i
maskinen.

Til maskinen hører 5 farvetromler, således at det er muligt at fremstille tryksager (brevpapir, kuverter, etc) i mere end 1 farve. Farvepastaen, som maskinen bruger, er godkendt til brevpapir, og tåler altså at kunne blive printet på en laserprinter efterfølgende. Dette lader sig normalt kun gøre med offset.

Pris pr. tryk nærmer sig 1 øre (opstartsomkostninger for 1 kopi er ca. kr. 2,50 - herefter er trykprisen næsten forsvindende lille) Maskinen trykker 120 tryk i minuttet - det siger næsten noget om dens kvalitet, at kopitælleren på fronten kan klare at lave 9999 kopier i et stræk! (den kan så lave flere ved at trykke "kopi" igen)

Skal væk med det samme, så giv et bud! Vi kan eventuelt starte på kr. 2000,- ?

Vh
Peter

EDIT: Fandt lige en annonce på dba.dk (http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=47582251) på en lignende maskine - det ser ud til at min er ret billig :-)

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 00:32
Hej Peter,

Har du modelnavn eller lignende information, så jeg kan Google lidt på dimsen?
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:40
Argh! Så skulle jeg jo rejse mig op fra min magelige lænestol! ÆV!

Heh - det er en Gestetner 5375. Der er ikke så meget at finde på google (mest links til forhandlere af blæk og deslige). Du kan dog gå ind på www.riso.com. Selvom deres maskiner er nyere (og kan kobles op til computer) så er teknologien den samme.

Gestetner kalder selv deres maskiner for kopiprintere (copyprinter).

Vh
Peter

EDIT: Bør nok lige fastslå, at jeg skriver en faktura ved køb - så kan det trækkes fra og alt muligt :-)

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Skrevet kl. 01:17
Hej Peter,

Du kommer nok til at rejse dig fra stolen igen

Jeg savner: Billede af dyret, vurdering af stand, resterende toner, tilkoblingsmuligheder og anden relevant information.

Endvidere kunne jeg godt tænke mig et "prøvetryk" i farver tilsendt. Er det muligt?
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 01:45
Hej Kim,

med fare for at lyde doven, så er det mig nærmest umuligt at tage et beskrivende billede af maskinen endsige lave prøvetryk. Maskinen står BAGEST i lokalet bag en masse andre ting, som sikkert også kunne trænge til en tur på loppemarkedet, og jeg vil antage at det vil tage mig det meste af to timer at hive maskinen frem, tage et billede, lave et prøvetryk, sende, sætte maskinen på plads igen og balancere det resterende rod på en måde, så det ikke vælter ned grundet tyngdekraften.

Jeg kan fortælle dig, at til trods for at maskinen i sig selv er lidt beskidt på ydersiden, så er standen 150% OK. Den fungerer uden problemer af nogen art. Den har størrelse og betjening som kopimaskine, men leverer offset-agtige tryk. Men DET ER EN KOPIMASKINE og der er derfor ingen tilslutningsmuligheder (med mindre man gør et tilkøb på noget i retning af 7-10000 kroner for et interface).

De 300 dpi, som omtales er i virkeligheden 300x400 dpi og beskriver scannerens opløsning. Principielt har selve trykenheden ingen opløsning, da den blot fremstiller en master udfra de oplysninger, som scanneren sender afsted til den.

Den er optimal til tekst, stregtegninger, fotos i relative grove raster, men er ikke god til at gengive detaljerede fotos i lille format. Resultatet af trykket er afhængig af dels din original og dels din evne til at indstille maskinens scanner korrekt (lys/mellem/mørk, foto/tekst, etc. valgmuligheder).

Maskinen kan kun gengive 1 farve pr arbejdsgang. Skal du trykke 2 farver, så skal papiret altså igennem maskinen igen.

Jeg vil ikke anbefale maskinen til en person, der skal bruge en kontorkopimaskine, da første kopi tager 30-40 sekunder og koster kr. 2,50. Til gengæld er den god til at lave mange ens tryk.

Jeg håber at ovennævnte beskrivelse kan kompensere lidt for det manglende billede og prøvetryk.

Vh
Peter

EDIT: Der er farve nok til at lave et par millioner tryk...
EDIT-EDIT: Jeg har selv brugt maskinen i sin tid til at trykke papirsposer på. Så det kan den altså også...

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Skrevet kl. 01:57
Hej Peter,

Tak for info. Lige et par tillægsspørgsmål for nu at skære det ud i pap for mig:

1) Kan printeren bruges til 4-farve tryk af f.eks. brevpapir? Jeg er med på, at papiret skal igennem maskinen flere gange.

2) Kan printeren trykke på f.eks. rudekuverter (her tænker jeg specielt på varmeudvikling)?

3) Er der noget problem i at lave dobbeltside-tryk på printeren?

4) Kræver printeren noget specielt 3. parts software, som der skal betales for, for at fungere på en almindelig Windows-maskine?
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 02:16
Du er nu ihærdig :-)

Som nævnt, så er det en kopimaskine - ikke en printer, selvom dens navn kan forvirre lidt. Skal den laves til en printer, så kræver det et tilkøb og en ombygning.

Jeg har set et 4-farvetryk lavet på en tilsvarende maskine, men det var vist mere et proof-of-concept end en faktisk tryksag. Den er ikke beregnet til det - pasningen mellem hvert pass er simpelthen ikke god nok. Du kan dog justere trykfladen +/- 20mm i alle retninger, så du kan ramme rimeligt præcist i 2. papirgang.

Der er intet varme i forbindelse med maskinen. Du tænder den - og så kører den med det samme. Så den kan trykke rude-kuverter, papirsposer, brevpapir og alt muligt andet. Kan du få det igennem maskinen, og kan det modtage farven, så kan maskinen trykke på det. Paper Jam klares endda også frygteligt simpelt uden risiko for at ødelægge maskinen.

Hvis du kunne proppe en mursten igennem maskinen, så ville jeg faktisk ikke tro at maskinen ville tage skade. Det kan man dog ikke..

Dobbeltsidet tryk kræver igen atter en tur igennem maskinen - men det er heller ikke noget problem.

Nu ved du snart mere om maskinen end jeg selv gør :-)

Vh
Peter

EDIT: Jeg ved lige en ting mere: Du spørger om der kræves specielt windows-software - og selvom jeg principielt har besvaret dette ved at fortælle at det ikke er en printer, så er der dog lige en mulighed i det. Kopifunktionen er faktisk ret god og hvis du laver et print på en laserprinter i 300dpi, så vil jeg næsten vove den påstand, at maskinens replikation er ret god af dette. Så ad omveje kan du bruge windows. Men altså ikke direkte.

Tilmeldt 10. Oct 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:22
Hej Peter

Så''n cirka - hvilke mål har dyret - og er den tung ?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 20:38
Tulle-> Så''n cirka 80x80x100. Jeg vil skyde på at den vejer omkring 60 kg - den kan i hvert fald bæres af 2 mand.

Vh
Peter

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 20:49
Det er da ikke til at bære med alle de spørgsmål for en simpel maskine hehe... Nej, det hjalp nu godt på mine spørgsmål også

Jeg tør godt købe katten i sækken! 2.000 kr herfra

1.

2.

3.

Send en faktura til
Reklamebureau ReFocus A/S
J. F. Kennedys Plads 1K, 7.
9000 Aalborg

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)